Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Programkategori 21.30 Vegformål

Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegnettet m.m., med 25 mill. kroner, med bakgrunn i ekstraordinære utgifter på riksvegnettet knytt til utbetringar og reparasjon av skadar etter flaum og ras i Nord-Noreg tidlegare i år.

På grunn av endra inntektsoverslag på kap. 4320 post 3 Refusjonar frå forsikringsselskap, foreslår departementet å auke løyvinga på kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn med 51 mil. kroner.

Samferdselsdepartementet foreslår derfor å auke løyvinga på kap. 1320 post 23 Drift og vedlikehald av riksvegar m.m., med i alt 76 mill. kroner.

Samferdselsdepartementet foreslår å auke løyvinga på kap. 1320 post 30 Riksveginvesteringar, med 50 mill. kroner. Dette for å setje Statens vegvesen i stand til å gjennomføre prosjekta i Nasjonal transportplan 2010–2019.

Samferdselsdepartementet foreslår å redusere løyvinga på kap. 1320 post 72 Kjøp av ferjetenester, med 2,72 mill. kroner. Dette med bakgrunn i at det er gitt fritak for den nye CO2-avgifta for gass til bruk i innanriks sjøfart.

Det blir foreslått å auke løyvinga på kap. 4320 post 3 Refusjonar frå forsikringsselskap, med 51 mill. kroner, jf. kap. 1320 post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehald av riksvegar m.m.

Samferdselsdepartementet legg til grunn ei styringsramme på 469 mill. 2009-kroner og ei kostnadsramme på 516 mill. 2009-kroner for rassikringsprosjektet. Omrekna til 2011-prisnivå er styringsramma 492 mill. kroner og kostnadsramma 541 mill. kroner.

Det blir lagt opp til anleggsstart i januar 2011. Prosjektet er planlagt opna for trafikk i 2013.

Gjennom behandlinga av St.prp. nr. 50 (2001–2002) gav Stortinget samtykke til å delfinansiere prosjektet rv. 661 ny bru over Straumen i Skodje kommune i Møre og Romsdal med bompengar. Prosjektet var delt i fire byggetrinn for å spreie finansieringa over tid. Kostnadsoverslaget for heile prosjektet var rekna til 224 mill. 2002-kroner, der 113 mill. kroner eller om lag 50 pst. var føresett finansiert med bompengar. Omrekna til 2010-prisnivå blir opphavleg kostnadsoverslag 310 mill. kroner, medan føresett bompengebidrag blir 156 mill. kroner.

I St.prp. nr. 50 (2001–2002) var det lagt til grunn at bompengeselskapet skulle delfinansiere første byggetrinn, som omfattar ny bru over Straumen med tilførselsvegar til eksisterande veg og om lag 800 m ny veg på nordsida av brua. Resterande arbeid, dvs. andre, tredje og fjerde byggetrinn, var føresett finansiert ved statlege løyvingar innafor den fylkesfordelte ramma til øvrige riksvegar i Møre og Romsdal.

Totalkostnaden for alle fire byggetrinna er rekna til 307 mill. 2010-kroner, dvs. ein reduksjon på 3 mill. kroner samanlikna med overslaget i St.prp. nr. 50 (2001–2002).

Ved behandlinga av handlingsprogram «nye» fylkesvegar 2010–2013 for Møre og Romsdal har fylkeskommunen føresett at om lag 50 pst. av den samla utbygginga skal finansierast med bompengar.

Samferdselsdepartementet tilrår at Stortinget sluttar seg til eit opplegg som inneber at også andre og tredje byggetrinn av prosjektet fv 661 Ny bru over Straumen i Skodje kommune blir delfinansiert med bompengar. Kostnadene ved attståande delar av utbygginga er rekna til 138 mill. 2010-kroner og føresett finansiert med 83 mill. kroner i fylkeskommunale løyvingar og 55 mill. kroner i bompengar.

NOX-kompensasjon til fylkeskommunane blei redusert i samband med Stortingets behandling av Prop. 125 S/Innst. 350 S (2009–2010). Det blir presisert at samla reduksjon i NOX-kompensasjonen til Nordland fylkeskommune i samband med revidert nasjonalbudsjett 2010 blei 7,971 mill. kroner.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag og har ellers ingen merknader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet har merket seg Samferdselsdepartementets omtale på side 3 i proposisjonen:

«Bompengeselskapet har no kravd inn om lag 20 mill. kr utover finansieringa av første byggetrinn. Disse pengane er kravd inn i strid med det som framgikk av St.prp. nr. 50 (2001-2002), der prosjektet blei presentert for Stortinget. Samferdselsdepartementet finn det uheldig at forslaget om utviding av bompengeopplegget til også å omfatte andre og tredje byggetrinn ikkje har blitt lagt fram for Stortinget tidlegare.»

Disse medlemmer finner det både uheldig og uakseptabelt at det har blitt krevet inn penger i strid med Stortingets vedtak, og at Stortinget ikke engang har fått behandlet bompengeinnkreving for de to siste byggetrinnene. Disse medlemmer understreker at tilsyn og kontroll med den omfattende og økende bruk av bompengefinansieringen som regjeringen legger opp til – og som også de øvrige partier på Stortinget med unntak av Fremskrittspartiet støtter – gjør det nødvendig med forsterket og utvidet tilsyn og kontroll med bruken.

Disse medlemmer har merket seg svar fra Samferdselsdepartementet på spørsmål fra komiteen om denne saken, spesielt siste del av svaret som hitsettes:

«Statens vegvesen har ansvaret for å følge opp de føringer om bruk av bompenger som er gitt i bompengeproposisjonen. Dette skjer gjennom at regionvegkontorene utarbeider rekvisisjonsplaner og rekvirerer midler fra bompengeselskapet i tråd med disse. Bompengene brukes sammen med budsjettmidler til å finansiere prosjektene som er forutsatt finansiert i de aktuelle bompengeproposisjonene. Hvordan midlene er brukt, rapporteres gjennom de etablerte rutinene for budsjettoppfølging og regnskap. Regionvegkontoret har også gjennom bompengeavtalen ansvaret for å følge opp bompengeselskapenes regnskaper og drift.

Vegdirektoratet gjennomgår rapporteringene fra regionene. I tillegg foretar Vegdirektoratet en overordnet kontroll av bompengeselskapenes regnskaper og drift. Resultatet av denne kontrollen oversendes Samferdselsdepartementet. Erfaringene med disse rutinene har vært gode og bidratt til å sikre god oppfølging av bruken av bompenger.

I dette konkrete tilfellet har det vist seg at avvik fra de forutsetninger som lå til grunn for vedtaket om bompengefinansieringen, ble fanget opp for sent. Bakgrunnen for dette synes å være at regionvegkontoret, kommunen og fylkeskommunen har hatt en annen forståelse av St.prp. nr. 50 (2001-2002), jf. omtale i Prop. 36 S (2010-2011). Det ble derfor lagt til grunn at det også kunne rekvireres bompenger til byggetrinn 2. Dette avviket ble oppdaget ved rapporteringen til Vegdirektoratet andre tertial 2010. Statens vegvesen har varslet at de på bakgrunn av denne hendelsen vil gjennomgå sine kontrollrutiner med sikte på å hindre lignende tilfeller i framtiden.»

Disse medlemmer viser til Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2009, og der Riksrevisjonen retter kritikk mot Samferdselsdepartementet for oppfølging av bompengeselskap, en kritikk som Riksrevisjonen også ga i tilsvarende rapport for 2008. Disse medlemmer viser også til svar på ulike skriftlige spørsmål om oversikt, kontroll og rapportering knyttet til innkreving og bruk av bompenger. Disse medlemmer mener det synes nødvendig med bedre styring, kontroll og rapportering, spesielt på bakgrunn av at veier og veiprosjekter med faktisk eller påtenkt bompengefinansiering gjennom forvaltningsreformen er overført til fylkeskommunene og fordi regjeringen øker bruken av bompengefinansiering.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge frem sak om utvidet tilsyn, kontroll og rapportering om bruk av bompenger».