Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at forslagsstillerne tar opp et tema som både regjering
og storting gjennom tid har hatt sterkt fokus på.
Komiteen mener at det av hensyn
til personer med beskyttelsesbehov eller annet oppholdsgrunnlag
er av avgjørende betydning at tilliten til asylinstituttet er høy.
Komiteen deler forslagsstillernes
oppfatning av at det er viktig å hindre at asylsøkere utnytter asylinstituttet
for å begå kriminalitet under opphold i Norge.
Komiteen merker seg at forslagsstillerne
er bekymret over at det de siste årene har skjedd en «markant økning
i innvandringen til Norge», og at «en del asylsøkere har blitt rekruttert
inn i kriminell virksomhet og gjør kriminelle handlinger mens de
venter på behandlingen av asylsøknaden». Dette skyldes ifølge forslagsstillerne
at regjeringen har hatt en for lav «terskel for å gi asylsøkere
oppholdstillatelse gjennom flere år», og at det derfor «kan det
se ut som om mange grunnløse asylsøkere har kommet til Norge nettopp
for å bedrive kriminalitet og uten et reelt håp om å få bli her».
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
deler ikke forslagsstillernes virkelighetsbeskrivelse av situasjonen.
Det har vært en markant nedgang i antall asylsøkere i 2010, og det
er kun en liten andel asylsøkere som begår kriminelle handlinger. Flertallet deler
justisministerens vurdering i svarbrev av 4. oktober 2010 (vedlagt), hvor
han gir uttrykk for at det er vanskelig å forstå at forslagsstillerne
har belegg for en slik virkelighetsoppfatning som er gjengitt i
forslagsteksten. Flertallet viser videre til at det
er gjennomført en rekke tiltak både for å styrke retten til beskyttelse
for personer som har behov for det, og for å motvirke at personer
uten beskyttelsesbehov kommer til Norge.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne tar opp spørsmål knyttet til en nylig avsagt
høyesterettsdom hvor en asylsøker ble dømt til 18 dagers betinget
fengsel for oppbevaring av narkotika, mens tingrett og lagmannsrett
hadde idømt asylsøkeren 21 dagers ubetinget fengsel. På bakgrunn
av denne avgjørelsen fremmer forslagsstillerne forslag om at Stortinget
ber regjeringen fremlegge forslag til nye bestemmelser i straffeloven
som oppstiller «undergraving av asylinstituttet» som eget straffskjerpende moment.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til svarbrevet av 4. oktober 2010 fra statsråden til komiteen hvor
det listes opp en lang rekke tiltak som er helt eller delvis gjennomført
for å begrense antall asylsøkere uten beskyttelsesbehov til Norge
og å uttransportere personer som får avslag på asylsøknaden.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til det nevnte brevet hvor det listes opp
en lang rekke tiltak som er helt eller delvis gjennomført for å
begrense asylstrømmingen til Norge og uttransportere personer som
får avslag på asylsøknaden.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
avgrenser mot å kommentere disse forholdene nærmere, viser til statsrådens
svar og konsentrerer seg i det følgende om å vurdere forslagsstillernes
konkrete forslag til endringer i straffeloven.
Flertallet viser til at det er
svært kort tid siden straffeloven ble behandlet i Stortinget og
at det verken fra regjering eller storting ble ytret ønske om å
legge inn denne type straffskjerpende momenter i forhold til det
forslagsstillerne nå tar opp. Flertallet merker seg
at forslagsstillerne ikke drøfter hvordan en generell regel om at
«undergraving av asylinstituttet» skal anvendes i praksis. Flertallet legger
til grunn at forslaget ikke skiller mellom personer som bevisst
benytter asylinstituttet til å begå kriminalitet og personer som
begår kriminalitet mens de søker asyl uten at det var planlagt fra
begynnelsen. Flertallet legger også til grunn at
man ikke kan operere med ulik straffesanksjonering basert på nasjonalitet
eller asylstatus sammenliknet med norske statsborgere.
Flertallet viser imidlertid til
at Høyesterett i den konkrete saken gjengitt i Rt 2010 s. 449, uttaler
at dersom det kan bevises at den domfelte har kommet til Norge under
påberopelse av asyl, for det formål å omsette narkotika i profittøyemed,
vil en slik straffbar handling gjerne ha et profesjonelt preg som
det vil være relevant å se hen til ved straffeutmålingen.
Flertallet viser i denne sammenheng
til statsrådens svar med henvisning til den praksis som Høyesterett
har lagt seg på. I statsrådens svar heter det:
«Etter min mening er de rettslige utgangspunktene
som Høyesterett trekker opp fornuftige, og jeg mener at de både
ivaretar den alminnelige likhetstanken som er grunnleggende ved
utmåling av straff, samtidig som de åpner opp for å møte profesjonell
utnyttelse av asylinstituttet med strengere straff.»
Flertallet vil peke på at det
etter gjeldende rett altså er anledning til å legge vekt på i straffeskjerpende
retning at en person har kommet til Norge under påberopelse av asylinstituttet
for å begå kriminalitet, dersom dette kan påvises i den konkrete
saken. Dette var imidlertid ikke tilfellet i den konkrete dommen forslagsstillerne
viser til.
Flertallet viser i denne sammenheng
til statsrådens svar med henvisning til den praksis som Høyesterett
har lagt seg på.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser igjen til at det etter gjeldende rett allerede
er anledning til å legge vekt på slike forhold. Hvorvidt det også
er behov for å kodifisere dette som et straffskjerpende moment i
straffeloven, er disse medlemmer usikker på og vil
på det nåværende tidspunkt ikke ta stilling til.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at det i regjeringens politiske plattform 2009–2013 legges
opp til at regjeringen «vil åpne for at det også kan benyttes frihetsberøvelse
ved rettens kjennelse i utsendelsesprosessen overfor personer som
begår kriminelle handlinger og personer som utgjør en trussel mot
grunnleggende nasjonale interesser». Flertallet vil
framheve at Justisdepartementet den 7. juli 2010 sendte på høring
flere forslag til utvidede hjemler for bruk av tvangsmidler etter
utlendingsloven. Flertallet viser også til at Prop.
3 L (2010–2011) Endringer i utlendingsloven inneholder forslag om
at det ved vurderingen av om det er grunnlag for å fengsle en utlending
på grunn av unndragelsesfare etter utledningsloven, blant annet
skal kunne legges vekt på om utlendingen er ilagt straff.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har imidlertid merket seg at det generelle straffenivået
for salg av mindre kvanta narkotika har blitt nedjustert over tid. Disse
medlemmer stiller spørsmål ved i hvilken grad dette gir
seg utslag i at mennesker som søker om asyl, i større grad oppfordres
til å begå kriminalitet ved at denne type handlinger generelt straffes
mildere enn tidligere og at dette er en utilsiktet virkning fra
lovgivers side. Disse medlemmer stiller også spørsmål
ved hvorvidt mildere straffesanksjonering av denne type kriminalitet
medfører utfordringer med å få sendt kriminelle asylsøkere ut. Disse
medlemmer viser til at utlendingslovens bestemmelser kontinuerlig
må søkes å korrespondere med straffelovens bestemmelser i forhold
til et ønske om at asylinstituttet ikke misbrukes.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen redegjøre for hvorvidt
nedjusteringen av straffenivået for enkelte narkotikaforbrytelser
medfører utfordringer knyttet til å få sendt asylsøkere som begår
denne type kriminalitet raskere ut, og fremme eventuelle forslag
for å bøte på dette. Parallelt bes det utredet hvorvidt straffeloven
bør endres og at utnyttelse av asylinstituttet skal anses som et straffskjerpende
moment etter straffelovgivningen.»
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet registrerer
at justisministeren ikke tar inn over seg de utfordringer en mislykket
innvandringspolitikk har medført. Både en dokumentar i NRK og en
rekke avisartikler de siste årene setter fokus på asylsøkere som
har kommet hit på grunn av muligheten for lettjente penger innen
salg av narkotika. Når «Plata» utenfor Oslo S blir omtalt som «Paradis»
på grunn av pengene man kan tjene der, har vi et problem. Disse
medlemmer viser til at det ryktes om Oslo og Norge i resten
av Europa fordi man kan tjene penger her, samtidig som det er lett
å unndra seg straffeforfølgelse og holde seg skjult for utlendingsmyndighetene.
Disse medlemmer ser selvfølgelig
at også andre virkemidler er nødvendige for å hindre ankomst av
denne typen utlendinger. For at en straffskjerpelse som nevnt i
forslaget skal bli virkningsfull, må selvfølgelig også politiet
settes i stand ressursmessig for å ta de kriminelle.
Også disse medlemmer vil vise
til dommen i Høyesterett som danner deler av grunnlaget for dette
forslaget. Førstevoterende sier der også at det er aktuelt å tillegge
det vekt i skjerpende retning at en asylsøker er kommet til Norge
for å begå kriminalitet. Etter disse medlemmers oppfatning
bør dette også fremgå av loven. På denne bakgrunn støtter disse
medlemmer forslaget fra forslagsstillerne.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til det fremlagte forslag og i all hovedsak til de begrunnelsene
som flertallet og statsråden gir i forhold til de prinsipielle betenkelighetene
knyttet til det fremlagte forslag slik det foreligger.