Kapitler under Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet
- 4.3.19 Kap. 1533 Sametinget
- 4.3.20 Kap. 1534 Tilskudd til samiske formål
- 4.3.21 Kap. 1535 Galdu - Kompetansesenter for urfolks rettigheter
- 4.3.22 Kap. 1536 Internasjonalt reindriftssenter
- 4.3.23 Kap. 1540 Nasjonale minoriteter
Forslag 2011: kr 229 248 000. Saldert budsjett 2010: kr 219 786 000.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at staten Norge opprinnelig er etablert på territoriet til to folk, samer og nordmenn, og at begge folkene har den samme rett til og det samme krav på å kunne utvikle sin kultur og sitt språk. Samene er et urfolk som har et folkerettslig krav på et særlig kulturvern. Flertallet viser til at Sametinget er etablert gjennom sameloven for å etterleve Grunnloven § 110 a. Dette gir Sametinget en særstilling som folkevalgt organ med stor frihet.
Flertallet viser til St.prp. nr. 1 (2010–2011) der Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementet foreslår at Sametinget tildeles 229,8 mill. kroner, hvorav 3,6 mill. kroner er avkastning fra Samefolkets Fond.
Flertallet viser til at Sametinget årlig får bevilgninger fra flere ulike departementer. Forslaget til de samlede bevilgningene til samiske formål er i 2010 om lag 825 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at enhver norsk statsborger har de samme grunnleggende demokratiske, politiske og sivile rettigheter og plikter. Disse medlemmer tar derfor sterk avstand fra at etnisk tilhørighet skal utløse fordeler, rettigheter eller plikter som ikke blir andre med annen etnisk tilhørighet til del.
Disse medlemmer tar sterk avstand fra at kulturell bakgrunn avgjør stemmerett og valgbarhet i sametingsvalg, og viser til Fremskrittspartiets grunnleggende menneskesyn om respekt for enkeltindividet uavhengig av kulturell bakgrunn, etnisk opprinnelse, religion, politisk ståsted og nasjonal tilhørighet. Disse medlemmer mener at et politisk system bygd på kulturell eller etnisk tilhørighet er helt uakseptabelt, og at dette skaper grobunn for konflikter.
Disse medlemmer påpeker at det å gi samene demokratiske tilleggsrettigheter skaper en farlig presedens, fordi samene ikke er i nærheten av å være den største minoriteten i Norge. Særlig i Oslo-området finnes det mange grupper som, over tid, kan gjøre krav på de samme rettighetene som Stortinget har gitt samene.
Disse medlemmer viser til at grunnlaget for Sametinget er Samerettsutvalget, som ble oppnevnt ved kronprinsregentens resolusjon 10. oktober 1980 som et ledd i arbeidet for å skape forsoning etter konflikten om Alta-vassdraget. Prosessene som senere har gitt samer en rekke særrettigheter ble med andre ord satt i gang for å skape innenrikspolitisk ro, og ikke nødvendigvis for å styrke urfolks rettigheter eller leve opp til internasjonale konvensjoner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til Fremskrittspartiets politikk om en nedleggelse av Sametinget. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til Dokument nr. 8:106 (2006–2007), der Fremskrittspartiet foreslår å avvikle Finnmarkseiendommen og nedlegge Sametinget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet var imot opprettelsen av Samefolkets fond og er av den oppfatning at samene på samme linje som andre minoriteter må søke om offentlig støtte hvert år. Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppløse det statsfinansierte Samefolkets fond og tilbakeføre pengene uavkortet til giverne.»
På denne bakgrunn konstaterer disse medlemmer at den beregnede støtten i post 54 Avkastning av samefolkets fond vil bortfalle og påpeker at dette også innebærer at inntektsposten fra fondet i kap. 3680 post 51 bortfaller.
Forslag 2011: kr 20 024 000. Saldert budsjett 2010: kr 12 245 000.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er galt å gi enkelte etniske grupperinger fordeler som ikke andre har, da dette skaper grobunn for konflikter. Disse medlemmer mener også at ulike former for særskilt støtte er med på å nøre opp under konfliktnivået ulike befolkningsgrupper imellom. På denne bakgrunn ønsker disse medlemmer å redusere post 72 med 11,081 mill. kroner.
Disse medlemmer er av den oppfatning at det er urimelig å ha en egen budsjettpost for kartlegging, dokumentasjon og videreføringer av samers tradisjonelle kunnskap når det ikke finnes tilsvarende budsjettposter for andre grupper. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet er imot enhver form for forskjellsbehandling mellom ulike folkegrupper i Norge, og ønsker på denne bakgrunn å redusere post 74 med 1,443 mill. kroner.
Forslag 2011: kr 3 151 000. Saldert budsjett 2010: kr 3 049 000.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er grunnleggende galt at enkelte statsborgere skal ha flere eller færre rettigheter enn andre. Alle statsborgere, uansett opphav eller etnisitet, skal ha de samme rettigheter og plikter. Disse medlemmer ser på denne bakgrunn ikke behovet for videreføringen av et eget kompetansesenter for urfolks rettigheter, og viser til sitt alternative budsjettfremlegg hvor bevilgningen på post 1 reduseres med 3,151 mill. kroner med sikte på full nedleggelse.
Disse medlemmer vil videre understreke at dette kompetansesenteret også får midler fra Utenriksdepartementet over kap. 163 post 71, til tross for at dette er en budsjettpost øremerket til nødhjelp og humanitær bistand.
Disse medlemmer mener Fornyings-, administrasjons- og kirkedepartementets planlagte evaluering av senteret i løpet av 2011 er unødvendig og fremmer på bakgrunn av dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen nedlegge Kompetansesenteret for urfolks rettigheter.»
Forslag 2011: kr 3 541 000. Saldert budsjett 2010: kr 3 435 000.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, støtter regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at et slikt ressurssenter bør bli finansiert av næringen selv, og ikke av det offentlige, og kutter derfor hele bevilgningen i sitt alternative budsjett med 3,541 mill. kroner.
Forslag 2011: kr 15 025 000. Saldert budsjett 2010: kr 14 835 000.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at de nasjonale minoritetene i Norge er kvener, skogsfinner, romani, rom og jøder.
Flertallet viser videre til at Norge har ratifisert Europarådets rammekonvensjon om beskyttelse av nasjonale minoriteter. Med dette har norske myndigheter forpliktet seg til å legge forholdene til rette for at personer som tilhører de nasjonale minoritetene kan bevare og utvikle sin kultur, samt bevare grunnleggende identiteter som religion, språk, tradisjoner og kulturarv. Flertallet har merket seg at regjeringen prioriterer arbeidet med å legge til rette for oppbygging og utvikling av de nasjonale minoritetenes organisasjoner.
Flertallet støtter regjeringens forslag til bevilgning.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er motstandere av at det settes inn særskilte tilskudd til rom og ønsker å fjerne hele overføringen under post 60. Disse medlemmer mener det ikke er en offentlig oppgave å løse alle de utfordringer minoriteter står overfor. Minoritetene har selv en selvstendig plikt til å ta tak i sine problemer med tanke på å løse disse uten å belaste samfunnet for øvrig. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett hvor disse medlemmer fjerner post 60 på 5,634 mill. kroner.
Disse medlemmer er motstandere av ekskluderende tilskuddsordninger. Disse medlemmer mener at offentlige midler til frivillige organisasjoner bør gis på en måte som er ikke-ekskluderende, og som gir alle innbyggere uavhengig av etnisitet de samme retter og muligheter. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn fjerne hele post 70, tilsvarende 5,841 mill. kroner.
Disse medlemmer var imot opprettelsen av «Romanifolkets fond» og er av den oppfatning at romanifolket på lik linje med andre minoriteter må søke om offentlig støtte hvert år. Disse medlemmer fjerner derfor hele post 71 på 3,550 mill. kroner i sitt alternative statsbudsjett og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppløse det statsfinansierte Romanifondet og tilbakeføre pengene uavkortet til giverne.»
Disse medlemmer påpeker at dette også innebærer at inntektsposten fra fondet i kap. 4540 bortfaller.