4.2 Generelle merknader
- 4.2.1 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti
- 4.2.2 Generelle merknader fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet
- 4.2.3 Generelle merknader fra Fremskritts-partiet
- 4.2.4 Generelle merknader fra Høyre
- 4.2.5 Generelle merknader fra Kristelig Folkeparti
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringens integrerings- og inkluderingspolitikk bygger på likeverd, solidaritet og rettferdighet. Alle som bor i Norge skal ha de samme plikter, rettigheter og muligheter til å bidra og delta i fellesskapet. En helhetlig og langsiktig politikk på området skal bidra til en stabil og bærekraftig samfunnsutvikling i Norge. Den skal også bidra til at det norske samfunnet står godt rustet til å møte et mer internasjonalt arbeidsmarked og økt migrasjon i en globalisert verden.
Flertallet viser til at regjeringen vil bekjempe forskjellsbehandling og bygge ned barrierer mot deltakelse for å forhindre at det utvikler seg et samfunn med store sosiale forskjeller hvor personer med innvandrerbakgrunn har dårligere levekår enn den øvrige befolkningen. Regjeringen fører en aktiv integreringspolitikk overfor nyankomne innvandrere for å sikre raskest mulig overgang til arbeid og deltakelse i samfunnet for øvrig. Rask bosetting av flyktninger i kommunene skal danne grunnlag for et aktivt liv i trygge omgivelser. Rett og plikt til deltakelse i introduksjonsprogram og rett og plikt til opplæring i norsk og samfunnskunnskap er viktige tiltak i integreringspolitikken. Inkluderingspolitikken handler om å organisere samfunnet slik at alle får like muligheter uavhengig av bakgrunn. Regjeringen vil legge til rette for at innvandrere på lik linje med alle andre innbyggere kan delta og bidra med sine ressurser i arbeidslivet og i samfunnet for øvrig.
Flertallet vil at alle skal ha reell frihet til å bosette seg der de vil, blant annet ved å sikre likeverdige levekår og ta ressursene i hele landet i bruk.
Flertallet støtter regjeringens mål om å opprettholde hovedtrekkene i bosettingsmønsteret for å videreføre og videreutvikle det mangfoldet i historie, kultur og ressurser som ligger i dette.
Flertallet viser til arbeidet for å motvirke ytterligere sentralisering og vil videreføre det distriktspolitiske løftet for å styrke den lokale og regionale vekstkraften i områder med lav økonomisk vekst, lang avstand til større markeder, ensidig næringsstruktur og stagnasjon eller nedgang i folketallet.
Flertallet viser i tillegg til at regjeringen vil legge til rette for å utnytte verdiskapingspotensialene og møte levekårsutfordringene i alle deler av landet, også i områder med vekst i økonomi og folketall. Godt fungerende tettsteder og byer er en forutsetning for livskraftige regioner, tilflytting og verdiskaping.
Flertallet viser til at bevilgningene under programkategori 13.50 skal bidra til å følge opp St.meld. nr. 25 (2008–2009) Lokal vekstkraft og framtidstru. Det legges hovedvekt på utvikling av næringsliv og arbeidsplasser i det distriktspolitiske virkeområdet. Midlene går til aktiviteter under de tre hovedmålene for de distrikts- og regionalpolitiske virkemidlene:
verdiskaping: økt verdiskaping, sysselsetting og internasjonalt konkurransedyktig næringsliv
rammebetingelser: gode lokale og regionale rammebetingelser for næringsliv og befolkning
attraktivitet: utvikle attraktive regioner og sentra for befolkning og næringsliv.
Flertallet viser til at innsatsen innenfor målene skal være geografisk differensiert og i hovedsak benyttes innenfor det distriktspolitiske virkeområdet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å føre en streng og rettferdig innvandrings- og integreringspolitikk, slik Danmark og Nederland har ført de siste årene. Disse medlemmer legger Fremskrittspartiets forslag til utlendingslov til grunn for sitt alternative statsbudsjett, og viser til at dette lovforslaget fremgår av Innst. O. nr. 42 (2007–2008). Dersom dette forslaget til ny utlendingslov hadde blitt vedtatt, ville det raskt blitt en betydelig, varig nedgang i antall innvandrere.
Dette ville i løpet av kort tid ha redusert innvandringsforvaltningens ressursbehov betraktelig. Nedgangen i ressursbehovet innenfor integreringsområdet ville ikke ha sunket like raskt, men også der ville man ha sett en viss nedgang allerede første året. På denne bakgrunn kutter disse medlemmer i bevilgningene på utlendingsfeltet. Unntakene er bevilgningen til lukkede mottak og hjemsendelse.
Disse medlemmer viser til at regjeringen i sine budsjettforutsetninger estimerer at det vil komme 10 000 asylsøkere i 2011, noe som er lavere enn estimatet på 18 500 asylsøkere for 2010. Disse medlemmer mener regjeringen ikke i stor nok grad benytter seg tydeligere av tiltak som vil være med på å i større grad redusere antallet asylsøkere.
Disse medlemmer viser til at Norge er blant de landene i verden som mottar flest asylsøkere i forhold til folketallet, noe som har en klar sammenheng med den politikken som føres på området. Disse medlemmer vil peke på at dette forholdet vil få store budsjettmessige konsekvenser i årene som kommer, særlig når de høye ankomsttallene de siste årene slår ut på integreringssiden for fullt.
Disse medlemmer viser til at antallet innvandrere i Norge har økt dramatisk siden 1960-tallet, først og fremst på grunn av en naiv innvandringspolitikk som verken er bærekraftig eller tjener norske interesser. Disse medlemmer viser til at en har økende integreringsutfordringer knyttet til store ikke-vestlige minoriteter.
Disse medlemmer vil videre vise til at det ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) kan være 2,6 millioner innvandrere i Norge i 2060, og disse medlemmer mener dette er urovekkende med tanke på at integreringsprosessen så langt ikke har lyktes blant flere av de største minoritetene.
Disse medlemmer er prinsipielt imot at samene skal ha sitt eget folkevalgte organ, og mener derfor at Sametinget bør nedlegges. Det er disse medlemmers grunnleggende oppfatning at alle innbyggere i Norge uansett etnisk, kulturell eller religiøs tilhørighet skal behandles likeverdig med hensyn til rettigheter og plikter i det norske samfunn. Disse medlemmer mener en nedleggelse av Sametinget ikke vil forringe samisk kultur, språk eller levesett, da man har vanskelig for å se hvordan disse elementene henger sammen. Disse medlemmer mener at praktisering av prinsippet om full likeverdighet i samfunnet vanskelig kan forenes med at utvalgte grupper i Norge ytes særbehandling fra staten.
Disse medlemmer viser til at boligprisene i Norge er rekordhøye, og at dette er en utfordring for unge mennesker som ønsker å etablere seg på boligmarkedet. De høye boligprisene skyldes etter disse medlemmers mening i stor grad bevisste politiske valg fra regjeringspartienes side. Disse medlemmer ser at det er en rekke begrensninger som hindrer nybygging, f.eks. politisk vedtatt tomtemangel, innskrenking av eiendomsretten gjennom begrensninger på bruk av eksisterende tomter, og at kommunene ikke har sterke nok incentiver til å legge til rette for vekst og utvikling. Disse medlemmer mener det er nødvendig med en fullstendig gjennomgang med hensyn til ulike offentlige etaters innsigelsesrett som rammer boligbygging og som anses å være hovedårsaken til knappheten på tomter og boliger som hindrer en markedsmessig harmonisering av tilbud og etterspørsel etter boliger.
Disse medlemmer mener dette i kombinasjon med sosialistiske løsninger på boligutfordringer, for eksempel sosial boligbygging og markedsrestriksjoner, ytterligere forringer markedsmekanismen i boligmarkedet fra å fungere optimalt. Slike løsninger er dyre, ressurskrevende, byråkratiske og skaper grobunn for korrupsjon. Disse medlemmer ønsker seg ikke tilbake til den gang da det var prisregulering og folk måtte betale penger under bordet for å få seg et sted å bo. Disse medlemmer merker seg de stadig mer omfattende krav til utforming av boliger, blant annet kravene til handikapptilpassede bad i nye leiligheter, tetthetskrav med mer. Disse medlemmer vil uttrykke skepsis til endringer som kan bidra til økte byggekostnader, da ytterligere barrierer mot nybygging vil føre til et mindre dynamisk boligmarked.
Disse medlemmer viser til at markedet regulerer den geografiske spredningen av arbeidsplasser, og at dagens bosettingsmønster er et resultat av hvordan markedet fungerte tidligere. Disse medlemmer er av den oppfatning at markedet og folks frie valg skal styre bosettingsmønsteret i fremtiden også, og vil fremheve at dette vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt uansett hvilke bransjer og industrier som blir sentrale i fremtidens Norge. Disse medlemmer vil i den forbindelse vise til sine merknader om dette i Innst. S. nr. 56 (2006–2007).
Disse medlemmer vil for øvrig vise til sine merknader knyttet til hvert enkelt kapittel.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener det er behov for sterkere fokus på integrering av de som velger å bosette seg i Norge. Disse medlemmer mener det er viktig å bruke den første fasen til økt språk- og samfunnsopplæring og inkludering i arbeidslivet. Disse medlemmer mener det er viktig at tiltakene for økt integrering i særlig grad retter seg mot kvinner og barn. Disse medlemmer ønsker å forsterke introduksjonsarbeidet. I sitt alternative statsbudsjett for 2011 foreslår Høyre å gi deltakere på introduksjonskurs med barn i barnehagealder tilbud om gratis barnehageplass og en utvidelse av tilbudet om språkkartlegging av alle 4-åringer.
Disse medlemmer mener det er viktig å legge til rette for at introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere og flyktninger omfatter hele familien.
Disse medlemmer viser til at grunnleggende ferdigheter i norsk er svært viktig for barns mulighet til å lykkes i Norge. Derfor er det viktig å fange opp alle barn med språkproblemer på et tidligere tidspunkt enn i dag. Ordningen med språkkartlegging som har blitt gjennomført i enkelte kommuner i landet, omfatter ikke bare barn med minoritetsbakgrunn, men også barn med språkvansker. Disse medlemmer ønsker at ordningen blir landsomfattende og at ordningen utvikles i tråd med kunnskapen som fremkom som en følge av den foretatte evalueringen.
Disse medlemmer mener at det er viktig å legge til rette for at introduksjonsordningen for nyankomne innvandrere og flyktninger omfatter hele familien. Et viktig virkemiddel for å nå dette er å tilby gratis barnehagetilbud til denne gruppen under forutsetning av at både mor og far deltar i ordningen – eller er i arbeid eller utdanning. Disse medlemmer viser til viktigheten av arbeidet på MiRA-senteret, et ressurssenter for innvandrer- og flyktningkvinner fra hele landet og en møteplass for engasjerte og samfunnsaktive kvinner og jenter med minoritetsbakgrunn, som bidrar både i integrerings- og likestillingsarbeidet. Arbeidet ved dette senteret bør utvides. Disse tiltakene vil legge bedre til rette for integrering av kvinner og barn i det norske samfunnet.
Flere frivillige organisasjoner driver viktig integreringsarbeid gjennom allerede etablerte institusjoner og tiltak. Røde Kors har i 2010 måttet avvise flere deltagere på sine arrangementer. Disse medlemmer mener slike frivillige tilbud må styrkes.
Det er allikevel kommunene som har hovedansvaret for introduksjonsarbeidet. Disse medlemmer ønsker fortsatt tilskudd til kommunale introduksjonstiltak.
Regjeringen har lagt til grunn at det kommer 10 000 asylsøkere i 2011. Siden 2005 har antallet asylsøkere økt fra 5 500 til 18 500 i 2009. Disse medlemmer mener at det er nødvendig å stramme ytterligere inn på asylpolitikken slik at det kommer færre grunnløse asylsøkere til Norge. Disse medlemmer viser til at Høyre fremmer flere konkrete forslag som vil innebære en strengere asylpolitikk. Anslaget for nye asylsøkere reduseres derfor med 2 000. Forslagene innebærer bl.a. forslag om å få på plass flere returavtaler, økt krav til underhold ved familiegjenforening, og informasjonstiltak i land hvor de fleste grunnløse asylsøkerne kommer fra. Samtidig foreslås det etablert en instruksjonsmyndighet for regjeringen overfor UNE i prinsippspørsmål, tilsvarende ordningen som eksisterer overfor UDI, og at regjeringen bes å gjennomgå prosedyrene for hvordan straffbare forhold som fremkommer gjennom saksbehandlingen og asylintervju i UDI og UNE, blir videreformidlet og fulgt opp overfor statsadvokaten.
Det er behov for å utvikle en alternativ strategi til dagens uforutsigbare politikk, og en ny modell for drift av asylmottak som kan bidra til mer kompetanse innenfor fagfeltet. Disse medlemmer mener at det er relevant i denne sammenheng å utvikle egne kompetansemottak, lokalisert i ulike deler av landet, og som kan spesialisere seg på ulike områder innenfor fagfeltet som f.eks. returproblematikk, kartlegging, enslige mindreårige asylsøkere, kvalifisering mv.
Disse medlemmer foreslår ingen reduksjon i bevilgningene til norskopplæring selv om disse medlemmer legger til grunn en politikk som vil redusere antall asylsøkere. Det betyr at Høyre i realiteten styrker norskopplæring for asylsøkere og innvandrere.
Disse medlemmer mener regjeringen er defensiv og vinglete både i asylpolitikken og integreringspolitikken. Disse medlemmer viser til at Høyre ved flere anledninger har fremmet gode og omfattende forslag for å få kontroll på asylstrømmen, men også for å bedre integreringen av nyankomne innvandrere som skal leve sine liv i Norge. Det har så langt i perioden ikke vært fremmet en eneste sak fra integreringsministeren til Stortinget for å bedre integreringsarbeidet. Disse medlemmer viser til at regjeringspartiene helt unntaksvis slutter seg til forslagene, og velger å vente til de fremmes av regjeringen. Unødig tid og ressurser kastes dermed bort for dem som skal ut av Norge, for dem som skal bli i Norge og for det norske samfunn som helhet.
Disse medlemmer mener statens oppgave først og fremst er å legge til rette for at mennesker, virksomheter og institusjoner kan fungere og skape verdier for seg selv og samfunnet. Disse medlemmer viser til at næringsliv og lokalsamfunn først og fremst etterlyser mer ressurser til vei og utdanning og forskning for å legge til rette for vekstkraftige lokalsamfunn. Disse medlemmer mener derfor at disse områdene må prioriteres, i kombinasjon med en økonomisk politikk som sikrer fundamentet for eksisterende næringsliv. Disse medlemmer viser til at Nasjonal transportplan (NTP) ikke oppfylles. Bevilgningene til stamveiene er for lav og satsingen på trafikksikkerhet for svak. I tillegg ligger jernbaneinvesteringene langt bak løftene i NTP samtidig som R2012 er sendt ut på ørkenvandring.
Disse medlemmer ønsker å gi bedre vilkår for jobbskapere, små og store bedrifter. Næringspolitikken er sammen med samferdselspolitikken de viktigste bærebjelkene i distriktspolitikken. Mye av den konkurranseutsatte delen av norsk næringsliv ligger i Distrikts-Norge. Mange lokalsamfunn er rammet av tøffere tider for konkurranseutsatte bedrifter. Disse medlemmer vil styrke den lokale næringsutviklingen og har derfor i Høyres alternative statsbudsjett satt av 400 mill. kroner spesielt til dette.
Disse medlemmer viser til at regjeringens politikk har gjort og vil fortsette å gjøre det mer utfordrende for denne delen av norsk næringsliv. Skatteskjerpelser gjennom flere år har kommet på toppen av at norsk konkurranseutsatt sektor har tapt konkurranseevne hvert år under rød-grønt styre. Disse medlemmer mener det er nødvendig å gjennomføre forenklinger for små og mellomstore bedrifter.
Disse medlemmer vil legge om landbrukspolitikken for å gi bøndene mer frihet. For eksempel vil disse medlemmer deregulere, avbyråkratisere, forenkle og redusere det totale støttenivået. Blant forslag som vil fremmes er å fjerne reguleringer som i dag legger hindringer på de i næringen som ønsker å satse, en opphevelse av boplikten, priskontrollen på landbrukseiendommer og delingsforbudet i jordloven. Disse medlemmer vil for øvrig vise til Høyres alternative budsjett for 2011.
Disse medlemmer viser til at Husbanken ikke kan tildele tilskudd til bygging av omsorgsboliger dersom kommunen vil samarbeide med private kommersielle aktører, herunder boligbyggelag, om utbygging. Disse medlemmer mener det er avgjørende å sikre utbygging av plasser i sykehjem og omsorgsboliger, for å sikre bedre kapasitet i tilbudet i tråd med den demografiske utviklingen. Slik disse medlemmer ser det, er det positivt om kommunene gjennom samarbeid med ulike private aktører kan bidra til et bedre tilbud til brukerne. Rigide krav til eierform hos utbygger vil forhindre nødvendig utbygging av tilbudet og ramme syke eldre og andre som har behov for dette tilbudet. Disse medlemmer påpeker at privat utbygging av barnehageplasser har vært avgjørende for å sikre full barnehagedekning, og mener dette er en hensiktsmessig samarbeidsform også når det gjelder utvikling av andre offentlige tilbud.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti merker seg at antallet asylsøkere er redusert fra 18 500 i 2009 til et anslag på 10 000 i 2011. Dette medlem støtter en streng og rettferdig asylpolitikk, men mener at innvandringsmyndighetene har for liten anledning til å utøve skjønn. Dette medlem viser til at det i 2010 var mer enn 43 millioner mennesker på flukt i verden, som er det høyeste antallet på over 10 år. Dette medlem mener også at Norge i større grad burde bidra til å ta imot overføringsflyktninger fra FN.
Dette medlem mener at det er behov for styrket satsing på integreringsarbeid i regi av frivillige organisasjoner. Organisasjonene sitter på unik kompetanse og nettverk som det offentlige bør benytte seg av. For å få mest mulig igjen for hver krone som investeres må staten satse på de frivillige organisasjoner. Dette medlem viser til sitt alternative budsjett hvor det derfor foreslås å øke bevilgningen til tilskuddsordningen til drift av landsdekkende organisasjoner på innvandringsfeltet med 15 mill. kroner, hvorav 5 mill. kroner er tiltenkt til oppstart av prosjekt med å innføre flyktningguider i alle kommuner.
Dette medlem viser til at Norge har en høy andel arbeidsinnvandrere som kommer fra land utenfor Skandinavia. Som et tiltak for å bedre deres kunnskap om sine rettigheter og plikter i Norge har dette medlem i sitt alternative budsjett foreslått at det tilbys norskopplæring til denne gruppen, finansiert i et spleiselag mellom staten og bedriftene, og bevilger derfor 27 mill. kroner til dette formål.
Dette medlem viser til at det er kommunene som tar på seg ansvaret for integrering og flyktningarbeidet, det er et stort gap mellom regjeringens forslag til integreringstilskudd og kommunenes utgifter, for å redusere dette gapet har dette medlem i sitt alternative budsjett foreslått at integreringstilskuddet økes med 50 mill. kroner.
Dette medlem viser til at det er i distriktene det meste av våre naturressurser ligger. Verdiskapingen i lokalsamfunnet danner grunnlaget for velferden både i distriktene og i urbane strøk. Dette medlem mener folk skal ha reell valgfrihet med hensyn til bosted, det skal være likeverdige levekår i hele landet, og hovedtrekkene i bosettingsmønsteret må opprettholdes. Dette medlem vil påpeke at kultur- og fritidstilbudet stadig blir viktigere når folk velger bosted. Det skal være tilgang til et bredt spekter av kulturopplevelser også i distriktene. Satsing på barn og unge er god distriktspolitikk. Distriktspolitikken skal også utjevne forskjeller mellom ulike deler av landet.
Dette medlem mener at egen bolig i et trygt bomiljø er et av de viktigste velferdsgodene i samfunnet. Selv om en i Norge har høy boligstandard, finnes det fortsatt mennesker uten fast bolig. Hovedmålet i boligpolitikken må derfor være å legge til rette for et stabilt boligmarked der alle får mulighet til å bo i egen bolig. Det å ha et sted å bo er grunnleggende for å kunne fungere i dagens samfunn. Bolig er ett av fundamentene i den norske velferdspolitikken.
Dette medlem viser til at regjeringen i statsbudsjettet for 2011 har foreslått å videreføre årets låneramme i Husbanken på 15 mrd. kroner. Husbanken er viktig for å kunne opprettholde et velfungerende boligmarked både for byggenæringen og myndighetene. Allerede i august 2010 var lånerammen for 2010 brukt opp. Dette medlem viser til sitt alternative budsjett der det foreslås å øke Husbankens låneramme med 5 mrd. kroner.
Tabell 2 Sammenlikning av regjeringens forslag på rammeområde 6 med de alternative budsjettene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti. Bare poster med avvik er med. Avvikstall i parentes. Tall i 1000 kroner.
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S | A, SV, Sp | FrP | H | KrF |
Utgifter rammeområde 6 (i hele tusen kroner) | |||||||
490 | Utlendingsdirektoratet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 707 569 | 707 569 (0) | 530 569 (-177 000) | 677 569 (-30 000) | 707 569 (0) | |
21 | Spesielle driftsutgifter, statlige mottak | 1 935 875 | 1 935 875 (0) | 1 790 875 (-145 000) | 1 834 275 (-101 600) | 1 935 875 (0) | |
22 | Spesielle driftsutgifter, tolk og oversettelse | 51 000 | 51 000 (0) | 38 250 (-12 750) | 41 200 (-9 800) | 51 000 (0) | |
60 | Tilskudd til vertskommuner for statlige mottak for asylsøkere og flyktninger | 239 885 | 239 885 (0) | 179 885 (-60 000) | 232 785 (-7 100) | 239 885 (0) | |
70 | Økonomiske ytelser til beboere i asylmottak | 507 187 | 507 187 (0) | 357 187 (-150 000) | 478 487 (-28 700) | 507 187 (0) | |
72 | Retur av asylsøkere med avslag og tilbakevending for flyktninger | 111 857 | 111 857 (0) | 141 857 (+30 000) | 111 857 (0) | 111 857 (0) | |
73 | Gjenbosetting av flyktninger, støttetiltak | 6 330 | 6 330 (0) | 4 730 (-1 600) | 6 330 (0) | 6 330 (0) | |
75 | Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet | 13 137 | 13 137 (0) | 9 837 (-3 300) | 13 137 (0) | 13 137 (0) | |
76 | Forsøksordning med lukkede asylmottak | 0 | 0 (0) | 105 000 (+105 000) | 0 (0) | 0 (0) | |
491 | Utlendingsnemnda | ||||||
1 | Driftsutgifter | 248 219 | 248 219 (0) | 186 219 (-62 000) | 248 219 (0) | 248 219 (0) | |
21 | Spesielle driftsutgifter, nemnd-behandling | 13 000 | 13 000 (0) | 9 500 (-3 500) | 13 000 (0) | 13 000 (0) | |
500 | Kommunal- og regional-departementet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 148 580 | 148 580 (0) | 128 580 (-20 000) | 138 580 (-10 000) | 148 580 (0) | |
21 | Spesielle forsknings- og utredningsoppdrag | 9 000 | 9 000 (0) | 7 000 (-2 000) | 9 000 (0) | 9 000 (0) | |
50 | Forskningsprogrammer under Norges forskningsråd | 15 000 | 15 000 (0) | 11 500 (-3 500) | 15 000 (0) | 15 000 (0) | |
551 | Regional utvikling og nyskaping | ||||||
60 | Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling | 1 552 350 | 1 552 350 (0) | 0 (-1 552 350) | 350 (-1 552 000) | 1 242 350 (-310 000) | |
61 | Næringsrettede midler til regional utvikling, kompensasjon for økt arbeidsgiveravgift | 696 300 | 696 300 (0) | 0 (-696 300) | 696 300 (0) | 696 300 (0) | |
62 | Lokal næringsutvikling | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 400 000 (+400 000) | 0 (0) | |
63 | Petroleum i Nord | 0 | 0 (0) | 0 (0) | 200 000 (+200 000) | 0 (0) | |
552 | Nasjonalt samarbeid for regional utvikling | ||||||
72 | Nasjonale tiltak for regional utvikling | 459 750 | 459 750 (0) | 459 750 (0) | 259 750 (-200 000) | 459 750 (0) | |
554 | Kompetansesenter for distriktsutvikling | ||||||
1 | Driftsutgifter | 26 700 | 26 700 (0) | 13 350 (-13 350) | 21 700 (-5 000) | 26 700 (0) | |
581 | Bolig- og bomiljøtiltak | ||||||
21 | Kunnskapsutvikling og -formidling | 5 200 | 5 200 (0) | 2 600 (-2 600) | 5 200 (0) | 5 200 (0) | |
75 | Tilskudd til etablering og tilpasning av bolig | 399 600 | 399 600 (0) | 374 600 (-25 000) | 399 600 (0) | 449 600 (+50 000) | |
76 | Tilskudd til utleieboliger | 428 800 | 428 800 (0) | 378 800 (-50 000) | 428 800 (0) | 428 800 (0) | |
77 | Kompetansetilskudd til bærekraftig bolig- og byggkvalitet | 20 800 | 20 800 (0) | 10 800 (-10 000) | 20 800 (0) | 20 800 (0) | |
78 | Boligsosialt kompetansetilskudd | 72 100 | 72 100 (0) | 58 100 (-14 000) | 72 100 (0) | 72 100 (0) | |
79 | Milder til tilpasning av privatboliger for eldre, øremerket (NY) | 0 | 0 (0) | 50 000 (+50 000) | 0 (0) | 0 (0) | |
582 | Rentekompensasjon for skole- og svømmeanlegg og kirkebygg | ||||||
60 | Rentekompensasjon - skole- og svømmeanlegg | 673 000 | 673 000 (0) | 689 000 (+16 000) | 673 000 (0) | 673 000 (0) | |
61 | Rentekompensasjon – kirkebygg | 47 000 | 47 000 (0) | 63 000 (+16 000) | 47 000 (0) | 47 000 (0) | |
585 | Husleietvistutvalget | ||||||
1 | Driftsutgifter | 19 500 | 19 500 (0) | 0 (-19 500) | 4 500 (-15 000) | 19 500 (0) | |
586 | Tilskudd til omsorgsboliger og sykehjemsplasser | ||||||
63 | Tilskudd til kompensasjon for utgifter til renter og avdrag | 1 273 700 | 1 273 700 (0) | 1 273 700 (0) | 1 316 700 (+43 000) | 1 273 700 (0) | |
64 | Investeringstilskudd | 1 067 400 | 1 067 400 (0) | 2 567 400 (+1 500 000) | 1 067 400 (0) | 1 234 100 (+166 700) | |
65 | Investeringstilskudd boenheter, rusomsorg, øremerket | 0 | 0 (0) | 20 000 (+20 000) | 0 (0) | 0 (0) | |
587 | Statens bygningstekniske etat | ||||||
1 | Driftsutgifter | 55 800 | 55 800 (0) | 50 200 (-5 600) | 55 800 (0) | 55 800 (0) | |
820 | Integrerings- og mangfolds-direktoratet | ||||||
1 | Driftsutgifter | 179 939 | 179 939 (0) | 44 939 (-135 000) | 179 939 (0) | 179 939 (0) | |
821 | Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere | ||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kunnskapsutvikling | 45 218 | 45 218 (0) | 27 718 (-17 500) | 45 218 (0) | 45 218 (0) | |
50 | Norges Forskningsråd | 6 000 | 6 000 (0) | 0 (-6 000) | 6 000 (0) | 6 000 (0) | |
60 | Integreringstilskudd | 4 304 872 | 4 304 872 (0) | 4 304 872 (0) | 4 299 872 (-5 000) | 4 354 872 (+50 000) | |
62 | Kommunale innvandrertiltak | 107 179 | 107 179 (0) | 12 179 (-95 000) | 122 179 (+15 000) | 107 179 (0) | |
71 | Tilskudd til innvandrerorganisasjoner og annen frivillig virksomhet | 48 460 | 48 460 (0) | 0 (-48 460) | 48 460 (0) | 63 460 (+15 000) | |
822 | Opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere | ||||||
60 | Tilskudd til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere | 1 628 069 | 1 628 069 (0) | 1 628 069 (0) | 1 628 069 (0) | 1 655 069 (+27 000) | |
823 | Kontaktutvalget mellom innvandrerbefolkningen og myndighetene | ||||||
1 | Driftsutgifter | 6 312 | 6 312 (0) | 0 (-6 312) | 6 312 (0) | 6 312 (0) | |
1533 | Sametinget | ||||||
50 | Sametinget | 225 655 | 225 655 (0) | 112 655 (-113 000) | 225 655 (0) | 225 655 (0) | |
54 | Avkastning av Samefolkets fond | 3 593 | 3 593 (0) | 0 (-3 593) | 3 593 (0) | 3 593 (0) | |
1534 | Tilskudd til samiske formål | ||||||
72 | Samisk språk, informasjon m.m. | 11 081 | 11 081 (0) | 0 (-11 081) | 11 081 (0) | 11 081 (0) | |
74 | Dokumentasjon, formidling m.m. | 1 443 | 1 443 (0) | 0 (-1 443) | 1 443 (0) | 1 443 (0) | |
1535 | Galdu - Kompetansesenteret for urfolks rettigheter | ||||||
1 | Driftsutgifter | 3 151 | 3 151 (0) | 0 (-3 151) | 3 151 (0) | 3 151 (0) | |
1536 | Internasjonalt reindriftssenter | ||||||
1 | Driftsutgifter | 3 541 | 3 541 (0) | 0 (-3 541) | 3 541 (0) | 3 541 (0) | |
1540 | Nasjonale minoriteter | ||||||
60 | Tiltak for rom | 5 634 | 5 634 (0) | 0 (-5 634) | 5 634 (0) | 5 634 (0) | |
70 | Tilskudd til nasjonale minoriteter | 5 841 | 5 841 (0) | 0 (-5 841) | 5 841 (0) | 5 841 (0) | |
71 | Avkastning av Romanifolkets/taternes kulturfond | 3 550 | 3 550 (0) | 0 (-3 550) | 3 550 (0) | 3 550 (0) | |
2412 | Husbanken | ||||||
71 | Tap på utlånsvirksomhet | 20 000 | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 000 (0) | 20 200 (+200) | |
2426 | SIVA SF | ||||||
70 | Tilskudd | 38 600 | 38 600 (0) | 38 600 (0) | 38 600 (0) | 63 600 (+25 000) | |
Sum utgifter rammeområde 6 | 22 305 272 | 22 305 272 (0) | 20 553 816 (-1 751 456) | 20 999 072 (-1 306 200) | 22 329 172 (+23 900) | ||
Inntekter rammeområde 6 (i hele tusen kroner) | |||||||
3490 | Utlendingsdirektoratet | ||||||
1 | Retur av asylsøkere med avslag og tilbakevending for flyktninger, ODA-godkjente utgifter | 108 857 | 108 857 (0) | 138 857 (+30 000) | 108 857 (0) | 108 857 (0) | |
3 | Reiseutgifter for flyktninger til og fra utlandet, ODA-godkjente utgifter | 13 006 | 13 006 (0) | 9 706 (-3 300) | 13 006 (0) | 13 006 (0) | |
4 | Statlige mottak, ODA-godkjente utgifter | 1 274 400 | 1 274 400 (0) | 1 178 900 (-95 500) | 1 143 900 (-130 500) | 1 274 400 (0) | |
5 | Tilfeldige inntekter | 10 000 | 10 000 (0) | 7 500 (-2 500) | 10 000 (0) | 10 000 (0) | |
6 | Gjenbosetting av flyktninger - støttetiltak, ODA-godkjente utgifter | 6 330 | 6 330 (0) | 4 730 (-1 600) | 6 330 (0) | 6 330 (0) | |
3585 | Husleietvistutvalget | ||||||
1 | Gebyrer | 700 | 700 (0) | 0 (-700) | 700 (0) | 700 (0) | |
4533 | Sametinget | ||||||
51 | Avkastning av Samefolkets fond | 3 593 | 3 593 (0) | 0 (-3 593) | 3 593 (0) | 3 593 (0) | |
4540 | Nasjonale minoriteter | ||||||
71 | Avkastning av Romanifolkets fond | 3 550 | 3 550 (0) | 0 (-3 550) | 3 550 (0) | 3 550 (0) | |
5615 | Husbanken | ||||||
80 | Renter | 4 163 400 | 4 163 400 (0) | 4 163 400 (0) | 4 163 400 (0) | 4 204 200 (+40 800) | |
Sum inntekter rammeområde 6 | 5 867 848 | 5 867 848 (0) | 5 787 105 (-80 743) | 5 737 348 (-130 500) | 5 908 648 (+40 800) | ||
Sum netto rammeområde 6 | 16 437 424 | 16 437 424 (0) | 14 766 711 (-1 670 713) | 15 261 724 (-1 175 700) | 16 420 524 (-16 900) |