Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil understreke
viktigheten av at regjeringen fører en streng og kontrollert statlig
spillpolitikk. Spill i regi av Norsk Tipping AS skal følges nøye,
og spill som står i fare for å utløse spilleavhengighet skal ikke
igangsettes, alternativt stoppes.
Flertallet vil understreke at
spilleavhengighet fortsatt er et betydelig problem i Norge. Det
er viktig at undersøkelser, kampanjer og tilbud til spilleavhengige
opprettholdes og i stor grad finansieres fra Norsk Tippings spilloverskudd,
som nedfelt i Handlingsplanen mot pengespillproblemer.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til at tillatelse til Extraspillet er gitt med hjemmel i lotteriloven,
og ikke pengespilloven som de andre spillene til Norsk Tipping,
selv om Norsk Tipping er operatør. Dette gjør at spillet har andre
rammer og vilkår enn andre spill som Norsk Tipping tilbyr. Dette
flertallet viser til at tillatelsen til å avholde Extra
ble forlenget i 2009 og gjelder nå fra 2010 og ut 2012. Dette
flertallet ber regjeringen legge til rette for en gjennomgang
av Extraspillet med mål om at innsats- og premiebeløp i større grad
skal tilsvare rammevilkårene til spill som ligger innunder Norsk Tipping.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett. Disse
medlemmer ønsker å påpeke viktigheten av at tilsynet er
et fritt og uavhengig tilsyn, uten påvirkning fra verken store aktører
i markedet eller fra politisk ledelse. Disse medlemmer vil
påpeke at tilsynet må advares mot ensidig å tro at enhver begrensning i
spillmarkedet er et effektivt virkemiddel for å bekjempe spilleavhengighet.
Noen virkemidler er slett ikke effektive mot avhengighet, selv om de
reduserer omfanget av spill. Disse medlemmer mener
det er viktig å inngå nærmere samarbeid med de ledende og internasjonale
fagmiljøene, slik at forståelsen av hva som er effektive og hva
som ikke er effektive virkemidler, økes. Det er viktig at troverdigheten
til Lotteritilsynet ikke blir svekket som følge av ubalansert motstand
mot spill. Disse medlemmer poengterer igjen at tilsynet
skal bekjempe spilleavhengighet, og ikke stoppe spill som rekreasjon
og glede for innbyggerne.
Disse medlemmer vil presisere
at bærebjelkene i spillpolitikken bør være størst mulig overskudd
til de ideelle lag og organisasjoner, en reduksjon av spilleavhengighet
og et virksomt marked for spilltjenester.
Disse medlemmer merker seg også
at det i dag er langt færre tilsynsobjekter for Lotteritilsynet
å følge med på. Det bør derfor settes ressurser inn på de aktører
som nå kontrollerer det meste av spillmarkedet.
Disse medlemmer mener at regjeringen
må følge opp og eventuelt endre Norsk Tippings konsesjonsplikter.
Kravet til omsetning for kommisjonærer bør nyanseres, hvis hensynet
til tilgjengelighet og kanalisering av folks spillebehov tilsier
det. Disse medlemmer ser ikke bort fra at kriteriene
for retten til å bli tippekommisjonær kan medføre utilsiktede konkurransevridende
effekter. Disse medlemmer mener derfor det kan være
grunn til å se nærmere på disse kriteriene. Samtidig bør Norsk Tipping AS
fortsatt kunne legge forretningsmessige vurderinger til grunn for
valget av kommisjonær.
Disse medlemmer viser til at
det er Norsk Tipping AS som er den dominerende markedsaktør i Norge,
og som bruker store summer på markedsføring av spill. Samtidig er
det mange utenlandske spilleselskap som er aktører i Norge gjennom
å tilby spill over nett. Disse selskapene har en omsetning på mellom
6 og 7 mrd. kroner pr. år. Etter disse medlemmers syn
bør det være tillatt for spillselskaper å være en nasjonal aktør
og at det skjer på en kontrollert måte med bl.a. lisens og kontroll. Disse
medlemmer mener at en del av selskapenes omsetning bør tilbakeføres
til norsk idrett og at dette er en forutsetning for å kunne bli
tildelt lisens.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme forslag om
å tillate utenlandske og andre spillselskaper å etablere seg i Norge.»
Komiteens medlem fra Kristelig
Folkeparti viser til at regjeringen ikke har fulgt opp løftet
fra St. meld nr. 39 (2006–2007) om at det skal foretas en jevnlig
gjennomgang av spillpolitikken for å høste ny erfaring. Norsk Tipping
går nå stadig nye veier for å opprettholde sine inntekter, og dette
medlem mener det er et sterkt behov for en gjennomgang knyttet
til hva som er fornuftige rammer for statens eget spillselskap i
arbeidet for å sikre inntekter til gode formål. Dette medlem viser
videre til at spillmarkedet som sådan er i sterk endring, blant
annet som en følge av konkurransen fra utenlandske nettspill som
ikke har norsk tillatelse. Dette medlem viser til
kulturministerens svar på skriftlig spørsmål fra Kristelig Folkeparti
jf Dokument nr. 15:1212 (2009–2010) datert 28. mai 2010 der statsråden
skriver at
«Spillmarkedet er i stadig endring. Det må derfor med
jevne mellomrom forestas gjennomgang av spillpolitikken. Jeg vil
komme til Stortinget med en slik gjennomgang på en egnet måte.»
Dette medlem konstaterer at en
slik gjennomgang enda ikke er fremlagt for Stortinget og fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang
av spillpolitikken og legge denne frem for Stortinget.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, viser til regjeringens forslag
og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til Høyres alternative budsjettforslag der denne posten kuttes med
3 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til regjeringens
forslag og støtter dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett.