9. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding til romertall I–XXII fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteens tilråding til romertall XXIII fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti.
Komiteens tilråding til romertall XXIV fremmes av Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet.
Komiteens tilråding til romertall XXV–L fremmes av Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti.
Komiteen viser til proposisjonen, representantforslagene og merknadene og rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak:
A
Rammeområde 17
(Transport og kommunikasjon)
I
På statsbudsjettet for 2011 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |
Utgifter | |||||
456 | Direktoratet for nødkommunikasjon | ||||
1 | Driftsutgifter | 139 870 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 385 700 000 | |||
1062 | Kystverket | ||||
1 | Driftsutgifter, kan nyttes under post 45 | 1 376 508 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter | 194 350 000 | |||
30 | Nyanlegg og større vedlikehold, kan overføres | 477 750 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 1 | 172 990 000 | |||
60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg, kan overføres | 55 650 000 | |||
70 | Tilskudd Redningsselskapet | 43 300 000 | |||
1070 | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | ||||
1 | Driftsutgifter | 42 680 000 | |||
1300 | Samferdselsdepartementet | ||||
1 | Driftsutgifter | 128 000 000 | |||
70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 26 700 000 | |||
71 | Tilskudd til trafikksikkerhetsformål mv. | 30 200 000 | |||
72 | Tilskudd til samferdselsberedskap | 2 500 000 | |||
1301 | Forskning og utvikling mv. | ||||
21 | Utredninger vedrørende miljø, trafikksikkerhet mv. | 17 100 000 | |||
50 | Samferdselsforskning, kan overføres | 150 800 000 | |||
72 | Tilskudd til miljøvennlig transport, Transnova-prosjektet, kan overføres | 73 200 000 | |||
1310 | Flytransport | ||||
70 | Kjøp av innenlandske flyruter, kan overføres, kan nyttes under kap. 1311 post 71 | 692 600 000 | |||
1311 | Tilskudd til regionale flyplasser | ||||
71 | Tilskudd til ikke-statlige flyplasser, kan overføres, kan nyttes under kap.1310 post 70 | 26 600 000 | |||
1313 | Luftfartstilsynet | ||||
1 | Driftsutgifter | 179 600 000 | |||
1314 | Statens havarikommisjon for transport | ||||
1 | Driftsutgifter | 59 000 000 | |||
1320 | Statens vegvesen | ||||
23 | Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72 | 7 170 100 000 | |||
29 | Vederlag til OPS-prosjekter, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30 | 443 000 000 | |||
30 | Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31 og post 72 | 5 498 400 000 | |||
31 | Rassikring, kan overføres, kan nyttes under post 30 | 524 800 000 | |||
35 | Vegutbygging i Bjørvika, kan overføres | 142 100 000 | |||
36 | E16 over Filefjell, kan overføres | 120 000 000 | |||
37 | E6 vest for Alta, kan overføres | 110 000 000 | |||
61 | Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene | 103 800 000 | |||
62 | Tilskudd til rassikring på fylkesveger | 526 300 000 | |||
72 | Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30 | 446 400 000 | |||
1330 | Særskilte transporttiltak | ||||
60 | Særskilt tilskudd til kollektivtransport, kan overføres | 513 600 000 | |||
70 | Kjøp av sjøtransporttjenester på strekningen Bergen-Kirkenes | 291 100 000 | |||
75 | Kompensasjon til distriktene for forskjeller i drivstoffpriser | 20 600 000 | |||
1350 | Jernbaneverket | ||||
23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30 | 4 923 000 000 | |||
25 | Drift og vedlikehold av Gardermobanen, kan overføres | 76 300 000 | |||
30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23 | 3 875 200 000 | |||
31 | Nytt dobbeltspor Oslo-Ski, kan overføres | 366 300 000 | |||
33 | Fysisk skille Jernbaneverket - BaneTele AS, kan overføres | 25 600 000 | |||
1351 | Persontransport med tog | ||||
70 | Kjøp av persontransport med tog, kan overføres | 2 220 100 000 | |||
1354 | Statens jernbanetilsyn | ||||
1 | Driftsutgifter | 51 600 000 | |||
1370 | Posttjenester | ||||
70 | Kjøp av post- og banktjenester | 345 000 000 | |||
1380 | Post- og teletilsynet | ||||
1 | Driftsutgifter | 167 300 000 | |||
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres | 14 800 000 | |||
70 | Tilskudd til telesikkerhet og -beredskap, kan overføres | 26 100 000 | |||
1560 | Direktoratet for forvaltning og IKT | ||||
1 | Driftsutgifter | 176 265 000 | |||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 27 067 000 | |||
22 | Betaling av eID fra private leverandører | 8 200 000 | |||
23 | Elektronisk ID, kan overføres | 75 850 000 | |||
1561 | IKT-politikk | ||||
22 | Samordning av IKT-politikken, kan overføres | 13 019 000 | |||
71 | Tilskudd til fri programvare | 4 444 000 | |||
72 | Tilskudd til forebyggende informasjonssikring | 6 506 000 | |||
73 | Tilskudd til digital kompetanse | 2 000 000 | |||
1562 | Internasjonalt IKT-samarbeid og utviklingsprogram | ||||
1 | Driftsutgifter | 4 190 000 | |||
70 | Tilskudd til internasjonale program, kan overføres | 23 501 000 | |||
Totale utgifter | 32 617 640 000 |
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | |
Inntekter | |||||
3456 | Direktoratet for nødkommunikasjon | ||||
1 | Brukerbetaling | 18 819 000 | |||
2 | Refusjoner | 6 521 000 | |||
4062 | Kystverket | ||||
2 | Andre inntekter | 9 750 000 | |||
4070 | Samfunnet Jan Mayen og Loran-C | ||||
1 | Inntekter fra kioskdrift | 549 000 | |||
7 | Refusjoner | 4 180 000 | |||
4300 | Samferdselsdepartementet | ||||
1 | Refusjon fra Utenriksdepartementet | 2 100 000 | |||
4313 | Luftfartstilsynet | ||||
1 | Gebyrinntekter | 126 800 000 | |||
4320 | Statens vegvesen | ||||
1 | Salgsinntekter m.m. | 156 400 000 | |||
2 | Diverse gebyrer | 288 100 000 | |||
3 | Refusjoner fra forsikringsselskaper | 29 900 000 | |||
4350 | Jernbaneverket | ||||
1 | Kjørevegsavgift | 26 600 000 | |||
2 | Salg av utstyr og tjenester mv. | 232 000 000 | |||
6 | Videresalg av elektrisitet til togdrift | 264 100 000 | |||
7 | Betaling for bruk av Gardermobanen | 76 300 000 | |||
4380 | Post- og teletilsynet | ||||
1 | Diverse gebyrer | 162 100 000 | |||
51 | Fra reguleringsfondet | 10 000 000 | |||
4560 | Direktoratet for forvaltning og IKT | ||||
3 | Diverse inntekter | 3 675 000 | |||
4 | Internasjonale oppdrag | 2 000 000 | |||
5619 | Renter av lån til Oslo Lufthavn AS | ||||
80 | Renter | 236 800 000 | |||
5624 | Renter av Svinesundsforbindelsen AS | ||||
80 | Renter | 34 000 000 | |||
Totale inntekter | 1 690 694 000 | ||||
II
MerinntektsfullmaktStortinget samtykker i at Justis- og politidepartementet i 2011 kan overskride bevilgningen under kap. 456 post 45 mot tilsvarende merinntekter under kap. 3456 post 2.
III
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2011 kan:
1. overskride bevilgningen under kap. 1062 postene 1 og 45 mot tilsvarende merinntekt under kap. 4062 post 2 og kap. 5575 post 74
2. nytte inntil 10 mill. kroner av salgsinntekter fra salg av ikke-næringsaktive fiskerihavner under kap. 4062 post 2 til følgende formål under kap. 1062 post 30:
a. dekning av salgsomkostninger forbundet med salget
b. oppgradering og vedlikehold av fiskerihavner under kap. 1062 post 30.
IV
Fullmakt til overskridelserStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2011 kan overskride bevilgningen under kap. 1062 Kystverket, post 21 Spesielle driftsutgifter, med inntil 15 mill. kroner dersom det er nødvendig å sette i verk tiltak mot akutt forurensning uten opphold og før Kongen kan gi slikt samtykke.
V
BestillingsfullmakterStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2011 kan foreta bestillinger utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1062 | Kystverket | ||
30 | Nyanlegg og større vedlikehold | 476 mill. kroner | |
45 | Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold | 3 mill. kroner |
VI
TilsagnsfullmaktStortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2011 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1062 | Kystverket | ||
60 | Tilskudd til fiskerihavneanlegg | 20 mill. kroner |
VII
Salg og bortfeste av fast eiendomStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan selge og bortfeste fast eiendom inntil en verdi av 50 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle.
VIII
MerinntektsfullmaktStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1313 post 1 | kap. 4313 post 2 |
IX
MerinntektsfullmaktStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 1320 postene 23, 30 og 72 | kap. 4320 postene 1, 2 og 3 |
X
Fullmakt til forskutteringStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan inngå avtaler om forskuttering av midler til vegformål utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 30 Riksveginvesteringer, post 31 Rassikring, post 36 E16 over Filefjell og post 37 E6 vest for Alta, likevel slik at samlede, løpende refusjonsforpliktelser ikke overstiger 1 500 mill. kroner. Forskutteringene skal refunderes uten kompensasjon for renter og prisstigning.
XI
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser knyttet til investeringsprosjekterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan:
1. gjennomføre de investeringsprosjektene som er omtalt i merknadene til kap. 1320 Statens vegvesen i Prop. 1 S (2010–2011) innenfor de kostnadsrammer som der er angitt.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen post 30 Riksveginvesteringer, post 31 Rassikring, post 36 E16 over Filefjell og post 37 E6 vest for Alta, for investeringsprosjekter som ikke er omtalt med kostnadsramme overfor Stortinget, likevel slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 1 500 mill. kroner.
XII
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for vedlikeholdsarbeiderStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 23 Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 4 300 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 2 000 mill. kroner.
XIII
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for riksvegferjedriftenStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1320 Statens vegvesen, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester, slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 3 400 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 460 mill. kroner.
XIV
Investeringsramme transporttiltak i fylkeneStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan gi tilsagn om rentekompensasjon tilsvarende en investeringsramme på 2 000 mill. kroner over kap. 1320 Statens vegvesen, post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene.
XV
MerinntektsfullmakterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
Kap. 1350 postene 23 og 30 | Kap. 4350 postene 1, 2 og 6 |
Kap. 1350 post 25 | Kap. 4350 post 7 |
Kap. 1350 post 30 | Kap. 4350 post 37 |
XVI
BestillingsfullmaktStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan bestille materiell utover gitte bevilgninger, likevel slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
1350 | Jernbaneverket | ||
23, 25 og 30 | Drift, vedlikehold og investeringer | 800 mill. kroner |
XVII
Fullmakt til forskutteringStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan inngå avtaler om forskuttering av midler til jernbaneformål utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen, likevel slik at samlede, løpende refusjonsforpliktelser ikke overstiger 200 mill. kroner. Forskutteringene skal refunderes uten kompensasjon for renter og prisstigning.
XVIII
Fullmakter til å pådra staten forpliktelser knyttet til investeringsprosjekterStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan:
1. gjennomføre de investeringsprosjektene som er omtalt i merknadene til kap. 1350 Jernbaneverket i Prop. 1 S (2010–2011) innenfor de kostnadsrammer som der er angitt.
2. forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen, for investeringsprosjekter som ikke er omtalt med kostnadsoverslag overfor Stortinget, likevel slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 250 mill. kroner.
XIX
Fullmakt til å pådra staten forpliktelser utover budsjettåret for vedlikeholdsarbeiderStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan forplikte staten for framtidige budsjettår utover gitt bevilgning på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehold og post 25 Drift og vedlikehold av Gardermobanen, slik at samlet ramme for gamle og nye forpliktelser ikke overstiger 2 500 mill. kroner, og slik at forpliktelsene som forfaller hvert år ikke overstiger 600 mill. kroner.
XX
Restverdisikring for eksisterende materiell, oppgraderinger av eksisterende materiell og investeringer i nytt materiellStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet for det materiellet som inngår i statens rammeavtale med NSB, i 2011 kan:
1. gi NSB AS en restverdigaranti for bokførte verdier på inntil 2 815 mill. kroner.
2. gi NSB AS ytterligere restverdigaranti på oppgraderinger og nyinvesteringer innenfor en ramme på inntil 3 225 mill. kroner.
XXI
Overføring til og fra reguleringsfondetStortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet i 2011 kan overføre inntil 10 mill. kroner til eller fra Post- og teletilsynets reguleringsfond.
XXII
Lånefullmakt for Oslopakke 3Stortinget samtykker i at Fjellinjen AS i 2011 får fullmakt til ta opp lån på inntil 500 mill. kroner i tråd med vilkårene i omtalen under programkategori 21.30 Vegformål i Prop. 1 S (2010–2011).
B
Rammeuavhengige forslag
XXIII
Dokument 8:2 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Bård Hoksrud, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Arne Sortevik og Åge Starheim om å innføre målbar veistandard og etablering av selvstendig transporttilsyn – bifalles ikke.
XXIV
Dokument 8:22 S (2010–2011) – representantforslag fra stortingsrepresentantene Øyvind Haller-aker, Lars Myraune, Tage Pettersen, Siri A, Meling og Trond Helleland om å opprette et selvstendig, frittstående veg- og vegtrafikktilsyn, som skal ha tilsynsansvar med veger, trafikanter og kjøretøyer – bifalles ikke.
XXV
Stortinget ber regjeringen endre konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge slik at tak på antall flybevegelser fjernes og åpningstid settes til kl. 06.00–24.00. Ved forsinket ankomst tillates landing etter kl. 24.00.
XXVI
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om praktiseringen av båndlegging og innløsing av eiendom knyttet til planlagte veiprosjekter. Saken skal spesielt avklare rettigheter for eiendomsbesittere, og hvilke tidsfrister og prosedyrer som må innføres for å unngå at enkeltmennesker må bære urimelige byrder på statens veier når prosjekter trekker ut i tid.
XXVII
Stortinget ber regjeringen utrede kystriksvei i Finnmark.
XXVIII
Stortinget ber om at regjeringen utarbeider en handlingsplan med sikte på en forsert utskifting av fergeflåten i riksveikorridorene.
XXIX
Stortinget ber regjeringen kartlegge behov og utrede muligheter for utvidet åpningstid på aktuelle riksveifergestrekninger.
XXX
Stortinget ber regjeringen forsere arbeidet med bygging av midtdelere på utsatte strekninger i henhold til Statens vegvesens oversikt over prioriterte veier.
XXXI
Stortinget ber regjeringen intensivere satsingen på holdningskampanjer med mål om økt trafikksikker adferd.
XXXII
Stortinget ber regjeringen legge frem en samlet oversikt over mål, strategier og tiltak vedrørende transportsikkerhet for hele samferdselssektoren.
XXXIII
Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen ungdomsstrategi for å redusere antallet trafikkulykker som involverer ungdom mellom 16 og 24 år.
XXXIV
Stortinget ber regjeringen utrede modell for statlig låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2011.
XXXV
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en plan for hvordan nye, større investeringsprosjekter kan prosjektfinansieres for å sikre rasjonell og sammenhengende utbygging av prosjektene.
XXXVI
Stortinget ber regjeringen legge frem en sak om modernisering av organisering og drift av jernbanetransport i Norge.
XXXVII
Stortinget ber regjeringen omdanne Jernbaneverket til statsforetak.
XXXVIII
Stortinget ber regjeringen sette flere av jernbanens drift- og vedlikeholdsoppgaver ut på anbud for å styrke satsingen på jernbanen.
XXXIX
Stortinget ber regjeringen konkurranseutsette persontransport på jernbane på flere strekninger som i dag drives av NSB.
XL
Stortinget ber regjeringen fremme sak om å konkurranseutsette persontransporten på Kongsvingerbanen.
XLI
Stortinget ber regjeringen utarbeide en egen Barnas transportplan. Denne planen innarbeides i senere rulleringer av Nasjonal transportplan som en integrert del av NTP. Barnas transportplan skal inneholde en bred gjennomgang av utfordringer, samt konkrete forslag til tiltak som vil gjøre hverdagen tryggere og sikrere for barn og unge som ferdes i trafikken.
XLII
Stortinget ber regjeringen fremme sak om OPS-finansiering og -organisering for følgende prosjekter i 2011:
E39 Rådalen–Svegatjørn
E18 Vinterbro–Riksgrensen v/Sverige
E6 Lillehammer–Trondheim, hensiktsmessige parseller
rv. 2 Nybakk–Kongsvinger
E6 vest for Alta.
XLIII
Stortinget ber regjeringen utarbeide egen sak om både vei- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan være egnet for offentlig-privat samarbeid (OPS).
XLIV
Stortinget ber regjeringen utarbeide egen sak om vei- og jernbaneprosjekter som etter en faglig vurdering kan være egnet for alternative finansierings- og organiseringsformer.
XLV
Stortinget ber regjeringen legge frem sak med forslag om tiltak for å redusere planleggingstiden for veibygging i Norge, øke planproduksjonen og sikre en planberedskap for utbygging og vedlikehold av et moderne, sikkert og miljøvennlig veinett.
XLVI
Stortinget ber regjeringen gjennomføre endringer i planprosessen for å oppnå kortere planleggingstid for store prosjekter.
XLVII
Stortinget ber regjeringen fremme nødvendige forslag til endringer i veitrafikkloven, slik at det blir forbud mot å transportere skolebarn og ungdom stående i skolebuss.
XLVIII
Stortinget ber regjeringen straks legge fram en tidsplan med sikte på å gjennomføre en heving av U-864 og dens farlige last i havet utenfor Fedje.
XLIX
Stortinget ber regjeringen utrede prosjektet Stad skipstunnel som OPS-prosjekt.
L
Stortinget ber regjeringen legge til rette for at organisasjoner som driver med redningsarbeid, gis anledning til å benytte det nye nødnettet.