Til Stortinget
I proposisjonen foreslår Justisdepartementet endringer i domstolloven
for å sikre at domstolene har et tilstrekkelig antall meddommere
og lagrettemedlemmer (lekdommere) til rådighet. Medlemmer til utvalgene
av meddommere og lagrettemedlemmer (lekdommerutvalgene) velges av
kommunene for fire år av gangen. Nytt valg av medlemmer til lekdommerutvalgene
skal etter dagens regler finne sted høsten 2012. Departementet foreslår
at det gis hjemmel til å foreta ekstraordinære valg av medlemmer
til lekdommerutvalgene underveis i en valgperiode. Departementet
drøfter også hvorvidt det bør gis hjemmel til å pålegge suppleringsvalg
for utvalgsmedlemmer som slettes grunnet sykdom, død, flytting eller
annet, men finner ikke grunn til å foreslå en slik hjemmel i tillegg
til den nye hjemmelen til å foreta ekstraordinære valg. Det vises
til proposisjonen på dette punkt.
Departementet foreslår videre en justering av domstollovens frister
knyttet til kommunenes ordinære valg av medlemmer til lekdommerutvalgene. De
foreslåtte endringene vil sikre at domstolene og utvalgsmedlemmene
i god tid før valgperiodens start kan innrette seg til saker som
er berammet tidlig i valgperioden.
For å sikre en smidigere prosess ved fylkeskommunenes valg av
skjønnsmedlemmer, foreslås det å løsrive fristreglene i skjønnsprosessloven
fra reglene om valg av lekdommere.
Departementet vurderer også hvorvidt reglene om trekning av lekdommere
til de enkelte sakene bør endres, men finner ikke grunn til å foreslå
lovendringer på dette punktet nå.
I tillegg foreslås en klargjøring i domstolloven av at personer
med begrenset politimyndighet ikke er valgbare til lekdommerutvalgene,
og oppretting av en inkurie i reglene om utvalgsmedlemmer som flytter
innenfor et doms- eller lagsogn.
Videre foreslås det i proposisjonen endringer i straffeloven
1902 § 139 om plikt til å avverge alvorlige straffbare forhold.
Forslaget er i all hovedsak i tråd med straffeloven 2005 § 196,
og innebærer en skjerping og utvidelse av avvergingsplikten. Det
må påregnes å ta noe tid før straffeloven 2005 trer i kraft, og
departementet mener det allerede nå er behov for en skjerping og
klargjøring av avvergingsplikten. Det foreslås dessuten presisert
i loven at taushetsplikt må vike for avvergingsplikten og for plikten
til å forhindre uriktige domfellelser etter straffeloven 1902 § 172.
Samtlige lovendringer foreslås ikraftsatt straks.
I den utstrekning enkelte forslag har økonomiske konsekvenser,
forutsetter departementet at disse dekkes innenfor berørte instansers
gjeldende bevilgninger.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan
Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at regjeringen i denne proposisjonen har lagt frem forslag
om endring i domstolloven når det gjelder valg til lekdommerutvalgene
og endring i straffeloven 1902 om skjerpet avvergingsplikt.
Komiteen viser til at økt belasting
etter endringer i domstolloven i 2007 (lov 15. juni 2007 nr. 38)
har medført at flere lekdommere ber seg fritatt i enkeltsaker, i
lengre perioder eller varig ved sletting. Domstolene har i dag ikke
adgang til å pålegge kommunene å velge flere medlemmer til lekdommerutvalgene
underveis i en valgperiode, og komiteen viser til
at flere av høringsinstansene har påpekt at det er et reelt og presserende
behov for flere medlemmer. Komiteen støtter derfor
regjeringens foreslag om ny hjemmel til at domstolleder i løpet
av valgperioden kan bestemme at det for resten av perioden skal velges
flere medlemmer til utvalgene. Dette vil kunne medføre en merbelastning
for kommunene, og komiteen deler regjeringens syn
om at adgangen til slike valg bør være snever.
Komiteen viser til at Høyesterett i dommen, inntatt
i Rt. 2009 side 1681, på generelt grunnlag uttaler at personer med
begrenset politimyndighet ikke bør være valgbare. Komiteen ser
at særlig kommunene har behov for klare regler, og støtter derfor regjeringens
forslag om endringer i domstolloven § 71 nr. 5.
Komiteen støtter ellers de øvrige endringene regjeringen
har foreslått når det gjelder valg av lekdommerutvalg og skjønnsmedlemmer.
Komiteen viser til at ved behandlingen
av straffeloven 2005, ble avvergingsplikten skjerpet og utvidet.
Lovendringen innebærer at man har en plikt til å kontakte politiet
eller på annen måte forsøke å avverge en alvorlig straffbar handling
hvis man holder det for mest sannsynlig at det vil bli begått eller pågår
en slik lovovertredelse og at det er mulig å forebygge handlingen
eller følgene av den. Dette innebærer en skjerpelse, da det ikke
lenger er nødvendig med pålitelig kunnskap før avvergingsplikten gjør
seg gjeldende.
Det må påregnes noe tid før straffeloven 2005 trer i kraft, og komiteen deler
derfor regjeringens syn om at det allerede nå er behov for en skjerping
og klargjøring av avvergingsplikten. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om at endringer i straffeloven 1902
§ 139 trer i kraft straks.
Komiteen viser til at vold i nære relasjoner og overgrep
mot barn er et sentralt anliggende for regjeringen, og mener derfor
det er viktig at avvergingsplikten utvides til også å gjelde denne
type lovbrudd.
Komiteen støtter regjeringens forslag om at det
presiseres i loven at avvergingsplikten gjelder uten hensyn til
taushetsplikten.
Komiteen har for øvrig ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak til lov
om endringer i domstolloven (ekstraordinære valg til lekdommerutvalgene
m.m.) og straffeloven 1902 (avvergingsplikt)
I
I lov 13. august 1915 nr. 5 om domstolene gjøres følgende
endringer:
§ 64 annet ledd fjerde punktum skal
lyde:
Senest 1. mars det året valget foretas,
jf. § 66, underretter lagmannsrettens leder kommunene om fordelingen.
§ 65 annet ledd fjerde punktum skal lyde:
Senest 1. mars det året valget foretas,
jf. § 66, underretter domstollederen kommunene om fordelingen.
§ 66 første ledd annet punktum skal lyde:
Valget foretas innen 1. juli året etter
hvert kommunestyrevalg, og gjelder for fire år fra 1. januar det påfølgende
år.
§ 66 a skal lyde:
Oppstår i løpet av valgperioden særlige forhold som
medfører at behovet for medlemmer til utvalgene av lagrettemedlemmer
og meddommere er klart større enn først beregnet, kan domstollederen
bestemme at det skal velges flere medlemmer til utvalgene for resten
av perioden. Domstollederen fastsetter antallet medlemmer som skal
velges, og fordeler disse mellom kommunene i sognet ut fra behov
regnet etter folketall.
Kommunen gjennomfører valget innen tre måneder
etter at underretning fra domstollederen er mottatt. Valget gjelder
fra det tidspunkt domstollederen bestemmer.
§ 69 annet ledd skal lyde:
Gjenpart av fortegnelsen sendes vedkommende domstol innen
15. september året etter hvert kommunestyrevalg. Ved valg etter
§ 66 a er fristen to uker etter at valget er foretatt. Domstoladministrasjonen kan
gi nærmere forskrift om fortegnelsene.
§ 71 nr. 5 skal lyde:
5. ansatte ved påtalemyndigheten, i politiet og kriminalomsorgen og
personer som er tildelt begrenset politimyndighet,
§ 76 første ledd tredje punktum skal lyde:
Utvalgsmedlem som flytter til en annen kommune i
sognet, overføres til fortegnelsen for den nye kommunen.
II
I lov 1. juni 1917 nr. 1 om skjønn og ekspropriasjonssaker
skal § 14 lyde:
I hvert fylke skal det være et
utvalg av skjønnsmedlemmer som oppnevnes av fylkestinget etter forslag
fra tingrettene og fra kommunestyrene. Oppnevningen foretas
innen 15. oktober året etter hvert kommunestyrevalg, og gjelder
for fire år fra 1. januar det påfølgende år. Utvalget
skal ha så mange medlemmer fra hvert domssogn som departementet
fastsetter. Ved fastsettingen av antallet tas hensyn til hvor mange
skjønnssaker det vanligvis er i domssognet.
Ved oppnevningen skal det tas sikte på at utvalget får
en allsidig sammensetning, og at de som oppnevnes har kyndighet
på et eller flere områder som vanligvis berøres ved skjønn. Reglene
i domstolloven § 70, unntatt annet ledd nr. 1
om en øvre aldersgrense, og §§ 71-74 gjelder tilsvarende. Det samme
gjelder retten til fritak på grunn av utført tjeneste etter domstolloven
§ 90 første ledd annet punktum.
Fylkesrådmannen skal innen 1. november året etter
hvert kommunestyrevalg sende oppgave over alle skjønnsmedlemmer
i det fylkesvise utvalg til tingrettene og jordskifterettene i fylket
og til vedkommende lagmannsrett. Oppgaven skal inneholde fullt navn, adresse,
fødselsnummer, eventuell telefon til arbeidsted og privat, stilling
og yrke, samt angivelse av hva vedkommende er særlig kyndig i.
III
I straffeloven 22. mai 1902 nr. 10 gjøres følgende endringer:
§ 139 første ledd skal lyde:
Med bot eller fengsel inntil 1 år straffes den
som unnlater å anmelde til politiet eller på annen måte å søke å
avverge en straffbar handling eller følgene av den, på et tidspunkt
da dette fortsatt er mulig og det fremstår som sikkert eller mest
sannsynlig at handlingen vil bli eller er begått. Avvergingsplikten
gjelder uten hensyn til taushetsplikt og innebærer en plikt til
å avverge mytteri, krigsforræderi, spionasje eller forbund om rømning
etter militær straffelov eller en forbrytelse mot lov
om forsvarshemmeligheter §§ 1, 2, 3 eller 4 eller en forbrytelse
som nevnt i denne lovs §§ 83, 84, 86, 87 nr. 2, 90, 91, 92, 93,
94, 98, 99, 99a, 100, 104a, 148, 149, 150, 151a, 151b første og
tredje ledd, 152, 152a, 153, 153a, 154,
159, 169, 192, 193, 195, 197, 199, 200
annet ledd, 217, 219, 223 annet og
tredje ledd, 225, 229 annet og tredje straffalternativ, 231,
233, 233a, 234, 242, 243,
267, 268 eller 269 eller følgene av en av disse handlingene.
Ved forbrytelse mot §§ 197 og 199 gjelder plikten likevel bare når
fornærmede er under 16 år. Medvirkning straffes på samme
måte.
§ 172 nytt annet punktum skal lyde:
Opplysningsplikten gjelder uten hensyn til taushetsplikt.
IV
Loven trer i kraft straks.
Oslo, i justiskomiteen, den 3. juni 2010
Per Sandberg |
Stine Renate Håheim |
leder |
ordfører |