Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jan
Bøhler, Sigvald Oppebøen Hansen, Stine Renate Håheim, Thor Lillehovde
og Tove-Lise Torve, fra Fremskrittspartiet, Hans Frode Kielland
Asmyhr, Morten Ørsal Johansen, Åse Michaelsen og lederen Per Sandberg,
fra Høyre, André Oktay Dahl og Anders B. Werp, fra Sosialistisk
Venstreparti, Akhtar Chaudhry, og fra Senterpartiet, Jenny Klinge,
viser til at regjeringen i denne proposisjonen har lagt frem forslag
om endring i domstolloven når det gjelder valg til lekdommerutvalgene
og endring i straffeloven 1902 om skjerpet avvergingsplikt.
Komiteen viser til at økt belasting
etter endringer i domstolloven i 2007 (lov 15. juni 2007 nr. 38)
har medført at flere lekdommere ber seg fritatt i enkeltsaker, i
lengre perioder eller varig ved sletting. Domstolene har i dag ikke
adgang til å pålegge kommunene å velge flere medlemmer til lekdommerutvalgene
underveis i en valgperiode, og komiteen viser til
at flere av høringsinstansene har påpekt at det er et reelt og presserende
behov for flere medlemmer. Komiteen støtter derfor
regjeringens foreslag om ny hjemmel til at domstolleder i løpet
av valgperioden kan bestemme at det for resten av perioden skal velges
flere medlemmer til utvalgene. Dette vil kunne medføre en merbelastning
for kommunene, og komiteen deler regjeringens syn
om at adgangen til slike valg bør være snever.
Komiteen viser til at Høyesterett i dommen, inntatt
i Rt. 2009 side 1681, på generelt grunnlag uttaler at personer med
begrenset politimyndighet ikke bør være valgbare. Komiteen ser
at særlig kommunene har behov for klare regler, og støtter derfor regjeringens
forslag om endringer i domstolloven § 71 nr. 5.
Komiteen støtter ellers de øvrige endringene regjeringen
har foreslått når det gjelder valg av lekdommerutvalg og skjønnsmedlemmer.
Komiteen viser til at ved behandlingen
av straffeloven 2005, ble avvergingsplikten skjerpet og utvidet.
Lovendringen innebærer at man har en plikt til å kontakte politiet
eller på annen måte forsøke å avverge en alvorlig straffbar handling
hvis man holder det for mest sannsynlig at det vil bli begått eller pågår
en slik lovovertredelse og at det er mulig å forebygge handlingen
eller følgene av den. Dette innebærer en skjerpelse, da det ikke
lenger er nødvendig med pålitelig kunnskap før avvergingsplikten gjør
seg gjeldende.
Det må påregnes noe tid før straffeloven 2005 trer i kraft, og komiteen deler
derfor regjeringens syn om at det allerede nå er behov for en skjerping
og klargjøring av avvergingsplikten. Komiteen støtter
derfor regjeringens forslag om at endringer i straffeloven 1902
§ 139 trer i kraft straks.
Komiteen viser til at vold i nære relasjoner og overgrep
mot barn er et sentralt anliggende for regjeringen, og mener derfor
det er viktig at avvergingsplikten utvides til også å gjelde denne
type lovbrudd.
Komiteen støtter regjeringens forslag om at det
presiseres i loven at avvergingsplikten gjelder uten hensyn til
taushetsplikten.