1. Sammendrag
Departementet foreslår i proposisjonen ulike endringer i opplæringsloven og privatskoleloven. Endringene følger opp St.meld. nr. 31 (2007–2008) Kvalitet i skolen, bl.a. forslaget om leksehjelp og om bortvisning. For språknorm vises til meldingen om språkpolitikk, St.meld. nr. 35 (2007–2008), for grunnkompetanse vises til St.meld. nr. 16 (2006–2007) og NOU 2008:18, for foreldresamarbeid til stortingsbehandlingen av Ot.prp. nr. 40 (2007–2008). For forslag om skyss for funksjonshemmede til og fra SFO vises til behandlingen av St.meld. nr. 25 (2005–2006) i Innst. S. nr. 150 (2006–2007) fra helse- og omsorgskomiteen.
Departementet foreslår å lovfeste en plikt for kommuner og private skoler til å tilby gratis leksehjelp for elever på 1.–4.årstrinn. Elevene skal ha rett til å delta, men tilbudet skal være valgfritt. Gratis hjelp til skolearbeidet skal ikke være en del av den obligatoriske opplæringen. Hjelpen skal tilbys uavhengig av om skolen bruker tradisjonelle lekser eller ikke. Bestemmelsen endrer ikke skolens myndighet til å avgjøre om det skal gis lekser eller i hvilket omfang. Kravet om politiattest for grunnskolen skal gjelde leksehjelpere, enten de er ansatt eller ikke.
Departementet foreslår videre å endre begge lover tilsvarende når det gjelder muligheten til å bortvise elever. Hensikten er å styrke lærernes autoritet og forutsetninger for å skape et godt læringsmiljø. En lærer skal få mulighet til å bortvise en elev fra undervisningen i inntil to timer, uten å måtte gå via rektor og uten at dette regnes som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Av hensyn til elevens rettssikkerhet kan læreren bare bortvise eleven fra egen undervisning, ikke andre læreres, og ikke for lengre tid enn to timer. Læreren kan heller ikke sende eleven hjem; det kan bare rektor.
I privatskoleloven foreslås en presisering av at private skoler har plikt til å sørge for samarbeid med foreldrene. Plikten gjelder både grunnskoler og videregående skoler, på samme måte som i opplæringsloven. Når det gjelder det nærmere innholdet i foreldresamarbeidet, foreslår departementet en bestemmelse om at organiseringen av foreldresamarbeidet skal ta hensyn til lokale forhold. Ellers er organiseringen opp til de involverte, bl.a. hvordan samarbeidet skal innrettes på videregående skoler der en ikke har foreldreråd som noe brukerorgan. Departementet har forskriftshjemmel.
Privatskoleloven er i proposisjonen foreslått endret på de tre punktene som er nevnt over; lovfestet leksehjelp, adgang til bortvisning og foreldresamarbeid, alle med sikte på ikrafttredelse 1. august 2010. For øvrig gjelder forslagene opplæringsloven:
Departementet viser til at mangel på transport kan være et hinder for at funksjonshemmede deltar i skolefritidsordningen (SFO) eller andre aktiviteter. Departementet foreslår derfor å utvide retten til skyss til og fra skole til også å gjelde skyss til og fra SFO, skoleferier unntatt. Retten gjelder barn med fysisk eller psykisk funksjonshemming, midlertidig skade eller sykdom, i den grad disse forholdene gjør det nødvendig med skyss. Retten gjelder uavhengig av hvor lang vei det er til SFO. Forslaget innebærer videre rett til reisefølge når barnet ikke kan reise alene, samt nødvendig tilsyn om det blir ventetid.
Når det gjelder språknorm, foreslår departementet at rettskrivningskravene for lærebøker skal gjelde tilsvarende for digitale læremidler produsert til bruk i opplæringen i skolen. Videre er det lagt inn presiseringer for samiske læremidler. Disse antas å være i tråd med dagens praksis og har Sametingets støtte.
Betegnelsen «kompetanse på lavere nivå» foreslås endret til «grunnkompetanse», uten at dette innebærer noen realitetsendring. Departementets hensikt er å tydeliggjøre at kompetanse både kan være sluttkompetanse og grunnlag for videre påbygging til studiekompetanse og yrkeskompetanse.
I proposisjonen foreslås en oppdatering av bestemmelsen om stillingsutlysning. Det er ikke formålstjenlig å opprettholde et lovkrav om utlysning i tilfeller der en deltidsansatt er kvalifisert for stillingen og har fortrinnsrett etter arbeidsmiljøloven § 14-3.
Departementet går inn for krav om politiattest ved nyansettelse i musikk- og kulturskolen, på samme måte som ved nyansettelser i grunnskolen (fra høsten 1997 i forbindelse med innføring av skolestart ved seks år) og i skolefritidsordningen. Loven er videre teknisk endret slik at kommunen kan kreve politiattest også for andre personer som regelmessig oppholder seg i skolefritidsordningen, slik dagens regler er for skolen.
De økonomiske og administrative konsekvensene av forslagene gjelder vesentlig leksehjelp. For budsjettåret 2010 er det vedtatt åtte timer gratis tilbud om leksehjelp på 1.–4. trinn, jf. Prop. 1 S (2009–2010). Dette tilsvarer 173,7 mill. kroner i rammetilskudd til kommunene og 3,8 mill. kroner til private skoler. Fagarbeiderlønn er lagt til grunn for å sikre kvaliteten i tilbudet, samt 25 pst. til administrasjon. Helårsvirkningen av dette beregnes til 424 mill. kroner. Departementet legger til grunn at kommunene og fylkeskommunene finner praktiske løsninger på skyssbehovet i forbindelse med leksehjelp, og at merkostnader til skyss dekkes innenfor gjeldende rammer. Når det gjelder skyss for funksjonshemmede i SFO, legger departementet opp til at kommunene og fylkeskommunene vil bli kompensert for merutgiftene.
Departementet tar sikte på at de foreslåtte lovendringene kan tre i kraft 1. august 2010. Unntatt er forslaget om rett til skyss for funksjonshemmede til og fra SFO, som senest vil bli satt i kraft 1. januar 2011.