Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tor
Bremer, Svein Gjelseth, Anna Ljunggren, Hadia Tajik, Truls Wickholm
og lederen Marianne Aasen, fra Fremskrittspartiet, Mette Hanekamhaug,
Tord Lien og Bente Thorsen, fra Høyre, Elisabeth Aspaker, Svein
Harberg og Henning Warloe, fra Sosialistisk Venstreparti, Aksel
Hagen, fra Senterpartiet, Anne Tingelstad Wøien, fra Kristelig Folkeparti,
Dagrun Eriksen, og fra Venstre, Trine Skei Grande, viser
til proposisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
støtter regjeringens intensjon om å innføre frivillig og gratis
leksehjelp. Flertallet mener at frivillig og gratis
leksehjelp, dersom det utformes riktig, kan bli et godt tiltak for
mange elever og virke sosialt utjevnende.
Komiteen er tilfreds med at regjeringen
i forslaget til lovbestemmelser ikke endrer skolens myndighet til
å gi lekser i det omfang den enkelte skole finner formålstjenlig.
Komiteen vil påpeke at det er viktig at foreldre engasjerer
seg i barnas skolegang, og at lekser når det gis på en god måte,
kan fungere positivt som et bindeledd mellom skole og hjem.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil påpeke at dersom
en fjerner hjemmeleksene, så fjerner en et av de siste møtepunktene
hvor foreldrene kan engasjere seg i barnas skolehverdag.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, er videre tilfreds
med at det i proposisjonen legges vekt på at kommunene skal ha ansvaret
for tilbudet, men at det kan organiseres slik det er mest hensiktsmessig
i den enkelte kommune. Dette muliggjør både at tilbudet tidsmessig kan
plasseres slik det er mest hensiktsmessig i forhold til transportavvikling,
og at andre enn kommunens egne ansatte kan utføre tjenesten. Flertallet har
merket seg at forslaget i proposisjonen legger til grunn at det
ikke skal lovfestes krav om at leksehjelpordningen skal underlegges
rektor. Det vil være opp til kommunen om rektor skal eller kan lede
tilbudet. Flertallet er kjent med at de fleste høringsinstansene
støttet det forslaget departementet sendte på høring om at leksehjelpordningen
administrativt skulle underlegges skolenes rektor.
Flertallet vil peke på at departementets forslag
ikke uttrykkelig avklarer når kommunen skal tilby leksehjelp til
elevene, men at det er lagt opp til at spørsmålet om tilbudet bare
skal gjelde deler av året er av de praktiske spørsmål den enkelte
skoleeier selv må avgjøre. Flertallet legger til
grunn at det er naturlig at leksehjelp skal være tilgjengelig for
elevene i de periodene det foregår opplæring. Flertallet legger
imidlertid også til grunn at det ikke kan kreves av kommunene at
leksehjelp også må være tilgjengelig for elevene i perioder da det
i realiteten ikke foregår ordinær undervisning, typisk ved
skolestart og -avslutning i forbindelse med sommerferien.
Flertallet viser til at det i forslaget er lagt
opp til at spørsmålet om leksehjelp skal ha bindende påmelding,
er av de praktiske spørsmål som departementet forutsetter at den
enkelte skoleeier vil avgjøre selv. Flertallet er
enig i dette.
Komiteen er kjent med at mange av høringsinstansene
mener leksehjelpordningen også burde gjelde høyere trinn i grunnutdanningen,
enten i tillegg til eller istedenfor leksehjelp i 1.–4. klasse.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre vil understreke at
frivillig leksehjelp kan være et verdifullt supplement til hjemmelekser,
men det bør være opp til kommunene hvordan man vil organisere tilbudet
og på hvilke årstrinn.
Disse medlemmer vil understreke betydningen av
tidlig innsats og at skolen i enda større grad må evne å fange opp
elever som sliter faglig slik at elevene kan oppleve mestring. Disse
medlemmer kan ikke se at lovfesting av frivillig leksehjelp er
et egnet virkemiddel i denne sammenheng, og mener økt statlig innsats
må settes inn i kvalitetsfremmende tiltak i den ordinære skoletiden
og komme alle elever til gode.
Disse medlemmer går imot lovforslaget om plikt
for kommunen til å ha tilbud om leksehjelp og tilsvarende plikt
for skolen i privatskoleloven.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre peker på at forsøkene med støtte til frivillig
leksehjelp har fungert i veldig kort tid, og at vi derfor har liten
kunnskap om dette. Disse medlemmer mener det er behov
for mer kunnskap om hvor midlene kan benyttes best mulig og at muligheten
for lokale tilpasninger i større grad burde ivaretas enn det regjeringens
forslag legger opp til. Disse medlemmer mener søkbare
støttemidler over statsbudsjettet til leksehjelp i skolen også burde
gjøres tilgjengelig for ungdomstrinnet. Disse medlemmer vil
videre påpeke at et lovfestet frivillig tilbud for 1.–4. årstrinn
er lite treffsikkert og har også merket seg at lederen av Foreldreutvalget
for grunnopplæringen advarer mot at leksehjelptilbudet skal svekke
foreldrenes rolle og kontakten skole–hjem. Disse medlemmer vil
vise til at en rekke kommuner/skoleeiere av eget initiativ har lagt
til rette for leksehjelptilbud tilpasset lokale ønsker og behov
og mener flere bør oppmuntres til dette.
Disse medlemmer mener det er svært betenkelig
at regjeringen i sitt forslag legger opp til et lovfestet leksehjelptilbud
som ikke skal bemannes av pedagoger, og heller ikke tilligge rektors
ansvarsområde. Disse medlemmer mener dette viser
at regjeringen ikke er opptatt av å sikre kvaliteten i tilbudet
og vil vise til at regjeringen her er på kollisjonskurs med en rekke
av høringsinstansene. Disse medlemmer mener at opplegget
for den lovfestede leksehjelpen får mer karakter av oppbevaring
når den ikke skal bemannes av kvalifiserte lærere.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre i sitt alternative budsjett for 2010 foreslo å sette
av noen midler til leksehjelp på ungdomstrinnet hvor mange foreldre
mener de har dårligere forutsetninger for å hjelpe barna med lekser. Disse
medlemmer har merket seg at det i høringen fremkommer synspunkter
som støtter at det ikke er hensiktsmessig å låse leksehjelpen til
de fire første årstrinnene.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg at regjeringen i proposisjonen
ikke har løst de mange utfordringene som har kommet frem i høringen,
blant annet fra mange kommuner. Skal skyss knyttes til endt skoletid,
eller komme etter leksehjelp eller etter SFO? Hvilket tilbud skal
de få som vil bruke SFO, men ikke leksehjelp? Skal leksehjelp foregå i
SFO eller i skolen? Hvordan bruke ressursene som finnes i frivillige
organisasjoner som i dag har tilbud om leksehjelp? Disse
medlemmer viser videre til at et annet forhold det ikke
er tatt hensyn til, er de økonomiske utfordringene for små skoler.
Mange skoler, både private og offentlige, har så få elever at tilskuddet
de vil få ikke vil være stort nok til å kunne dekke lønn for det
lovfestede timetallet. Uten ekstra midler til disse skolene vil
de ikke få et likeverdig tilbud som andre skoler.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til at regjeringen har hatt et ensidig
fokus på heldagsskolen. I stedet for mer kunnskap, større kvalitet
og flere og enda bedre lærere ser det ut til at flere timer er denne
regjeringens eneste svar på de fleste av skolens utfordringer. Disse
medlemmer mener det er viktigere at ressursene brukes på
å sikre at allerede eksisterende timer gir bedre læring og på å
gi flere og enda bedre lærere i skolen. Disse medlemmer har
ennå ikke mottatt dokumentasjon på at flere timer gir flinkere elever.
Disse medlemmer går på denne bakgrunn imot å lovfeste
en plikt for kommuner og private skoler til å tilby gratis leksehjelp
for elever på 1.–4. årstrinn.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser
til at St.meld. nr. 16 (2006–2007) slår fast at norsk skole i mindre
grad enn land vi kan sammenligne oss med, greier å kompensere for
elevenes sosiale bakgrunn. Foreldrenes utdanningsnivå ser ut til
å ha betydning for barnas prestasjoner. Dette medlem er
imidlertid uenig i en ensidig konklusjon på at det er skolen som
må kompensere for ulik sosial bakgrunn. Dette medlem mener
de påviste sosiale forskjellene nettopp viser hvor viktig det er
med en bevisstgjøring av hjemmets rolle både hos ansatte i skolen
og hos foreldrene, myndiggjøring av alle foreldre og kunnskap om
gevinsten ved et godt samarbeid mellom hjem og skole vil kunne føre til
en større grad av sosial utjevning.
Dette medlem vil understreke at leksehjelp er
et viktig frivillig tiltak for mange elever. Dette medlem vil
likevel advare mot å fjerne hjemmeleksene. Dette medlem vil
påpeke at dersom en fjerner hjemmeleksene så fjerner en et av de
siste møtepunktene hvor foreldrene kan engasjere seg i barnas skolehverdag.
Det er her ikke snakk om at foreldrene skal fungere som lærere når
de hjelper barna med leksene. En må ikke være professor i matematikk
eller naturfagsforsker for å kunne hjelpe sine barn med leksene.
Det er like viktig at foreldrene støtter, motiverer, oppmuntrer
og bryr seg om sine barns skolegang. Dette medlem mener
lekser kan være et godt pedagogisk virkemiddel for barns læring
hvis det brukes bevisst. Det er for eksempel mulig å la lekser fungere
mer som repetisjon av det som er lært på skolen enn som tilegning
av nytt stoff.
Dette medlem viser for øvrig til Kristelig Folkepartis
alternative budsjett for 2010 hvor det ble foreslått å omprioritere
midlene regjeringen bruker på flere timer og å innføre 8 gratis
SFO-timer til blant annet å bruke 330 mill. kroner til å øke lærertettheten med
to prosent, 50 mill. kroner til kvalitetsutvikling i ungdomsskolen,
64 mill. kroner til tiltak knyttet til frivillig leksehjelp i kommunal
og frivillig regi, 25 mill. kroner til en tiltakspost for å begrense
frafallet i videregående opplæring og 20 mill. kroner til forsøk med
introduksjonsår for nyutdannede lærere. Dette medlem mener
en slik satsing ville kunnet gi en langt større læringseffekt enn
flere timer.
Komiteens medlem fra Venstre viser til
at leksehjelp er et viktig tiltak som gir bedre tilrettelegging
av opplæringen for den enkelte elev. Dette medlem viser
til at Venstre i budsjettbehandlingene i foregående periode har
prioritert midler til leksehjelpstiltak.
Dette medlem viser til at forslaget om å lovfeste
gratis leksehjelp for elever på 1.–4. trinn i SFO også var en del
av behandlingen av statsbudsjettet for 2010. Dette medlem merker
seg at forslaget om lovfesting slik det fremgår av proposisjonen
fortsatt innebærer en del uavklarte spørsmål knyttet til blant annet
skyss, kompetanse hos leksehjelperne mv.
Dette medlem ser regjeringens forslag om en lovfesting
av leksehjelp som et ledd i en ytterligere utvidelse av skoledagen,
i tråd med de rød-grønne partienes ønske om heldagsskole, og går
på denne bakgrunn mot forslaget om lovfesting. Dette medlem viser
til Venstres alternative statsbudsjett for inneværende år hvor det
i stedet ble foreslått å bevilge 75 mill. kroner til leksehjelpstiltak
i regi av skoleeiere og frivillige organisasjoner. Dette
medlem vil understreke at de frivillige organisasjonene er
en svært viktig ressurs i dette arbeidet, og at mange av disse har
lang erfaring i å tilby og organisere leksehjelpstilbud.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti
og Venstre er på generelt grunnlag skeptisk til den rød-grønne
regjeringens hang til å lovfeste diverse tiltak i skolesektoren –
særlig eksemplifisert ved lovfestingen av frukt og grønt til ungdomsskolelever
– med den konsekvens at skoleeierne (kommunene) pålegges å innføre
en slik ordning innenfor knappe budsjettrammer, på bekostning av
andre viktige tiltak.
Disse medlemmer mener det viktigste kvalitetshevende
tiltak i skolen man kan gjøre fra statlig hold er å sikre tilstrekkelig
mange gode lærere innenfor timene som allerede finnes.
Komiteen er kjent med at det i praksis
ved noen skoler allerede er slik at lærerne viser bort elever for
å skape ro og orden i undervisningssituasjonen. Komiteen slutter
seg til at denne praksisen nå blir lovlig, men understreker at slik
rett til bortvisning må skje etter delegasjon fra skolens rektor
og i medhold av gjeldende ordensreglement. Komiteen er
kjent med at hovedintensjonen med denne typen bortvisning er å skape
ro og orden i en konkret undervisningssituasjon mens bortvisning
av lengre karakter må være å anse som straff for utilbørlig oppførsel. Komiteen er
tilfreds med at avgjørelsen om utvisning fra skolen en eller flere
dager fortsatt skal ligge hos skolens rektor.
Komiteen er kjent med at mangel på
transport kan være et hinder for at funksjonshemmede barn kan delta
i skolefritidsordningen. Komiteen mener at så lenge
skolefritidsordningen mottar offentlig støtte, bør den være tilgjengelig
på like vilkår for alle barn i skolens nedslagsfelt, uavhengig av
fysiske og psykiske utfordringer. Komiteen støtter
å lovefeste en utvidelse av retten til skyss for funksjonshemmede barn
slik at retten også skal gjelde skolefritidsordningen. Komiteen er
kjent med at det er mange, også kommuner, som mener at rett til
skyss til skolefritidsordningen også burde gjelde om sommeren.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener imidlertid
at prinsippet om lik tilgang til en tjeneste for alle innbyggere
uavhengig av funksjonsdyktighet da ikke kan komme til anvendelse.
Dermed bør det være opp til den enkelte kommune å vurdere hvordan
de vil legge til rette for en eventuell skolefritidsordning i skolens
sommerferie. Disse medlemmer forutsetter imidlertid
at departementet i forskrift gjør det klart at så lenge funksjonsfriske
elever benytter skolefritidstilbudet, skal kommunene også tilby
skyss til funksjonshemmede.
Komiteen har merket seg at høringsinstansene i
all hovedsak var positive til hele eller det meste av innholdet
i forarbeidene og forslaget til ny § 7-1d i privatskoleloven. Komiteen er
kjent med at basis for drift av de aller fleste private skoler i
Norge er foreldrenes rett til selv å velge undervisning for sine barn,
og at det derfor er både naturlig og nødvendig med et nært samarbeid
mellom skolen og hjemmet. Komiteen viser også til
at det i § 5-1 og § 5-4 i privatskoleloven er lovfestet møterett
i institusjonens styremøter for representant fra foreldreutvalget
ved private grunnskoler. Komiteen mener at den foreslåtte
lovendringen i praksis ikke vil få særlige konsekvenser for eksisterende
private skoler og er fornøyd med det.
Komiteen viser til forslag om å endre
opplæringsloven § 9-4 andre ledd om at norske lærebøker skal være
i samsvar med offisiell rettskriving, slik at den feilaktige referansen
til lov om målbruk i offentlig tjeneste går ut. Komiteen viser
til at presiseringen må speile at en særskilt læreboknorm bare gjelder
nynorsk, og at samiske lærebøker skal følge samiske rettskrivningsregler.
Denne forutsetningen skal også brukes om digitale læremidler.
Komiteen er kjent med at forslaget
til endring i § 10-4 gjør at opplæringslovens bestemmelser om ansettelser
og utlysning blir à jour med de endringer som tidligere er gjort
i arbeidsmiljøloven § 14-3. Komiteen slutter seg
til at dagens praksis med krav om utlysning av stillinger hvor det
finnes ansatte som fyller kravet om fortrinnsrett, medfører unødvendig
ekstraarbeid både for søkere og skolene.
Komiteen har merket seg at de fleste
høringsinstansene støtter regjeringens forslag til ny benevnelse
av kompetansen til de som ikke fullfører videregående med yrkes-
eller studiekompetanse. Komiteen deler imidlertid
bekymringen til de høringsinstansene som frykter begrepsforvirring,
og forutsetter at departementet i det videre arbeidet med implementering
av loven følger opp med hensyn til det informasjonsbehovet en slik
lovendring medfører overfor utdanningspersonell, skoleeiere og arbeidsgivere.
Komiteen støtter lovfesting av krav
om politiattest for ansettelse i musikk- og kulturskolen. Det er vanskelig
å se begrunnelsen for at kravet om politiattest som i dag gjelder
for lærere, ikke skal gjelde i musikk- og kulturskolen. Komiteen støtter
også den endringen som gjelder lovfesting av krav om politiattest
for ansettelse i skolefritidsordningen.
Komiteen har for øvrig forståelse for de problemstillinger
som er trukket opp i høringsuttalelsen fra Datatilsynet om personvernhensyn,
og som er gjengitt i proposisjonen.
Komiteens medlemfra Venstre deler de
prinsipielle betenkningene bl.a. Datatilsynet fremfører vedrørende
forslaget om å innføre krav om politiattest ved musikk- og kulturskoler,
og som er gjengitt i proposisjonen. Dette medlem deler
også betraktningen fra samme instans om at det kan være «uheldig
og ulogisk å ikke oppstille samme vern på dette område for elever
ved musikk- og kulturskoler, som ved ansettelse i grunnskolen, videregående
skole og skolefritidsordningen». Dette medlem vil imidlertid
understreke at det er sannsynlig at få, om noen, overgrep stoppes
ved en politiattest alene.