Luftfartsavtalen mellom USA, Den europeiske union
(EU) og dens medlemsstater, Island og Norge om tilknytning til luftfartsavtalen
mellom EU og USA av 30. april 2007 (tilknytningsavtalen) ble undertegnet
17. desember 2009. Avtalen gjør bestemmelsene i luftfartsavtalen
mellom EU og USA gjeldende også for Norge og Island, på samme måte
som for EU-statene.
Samme dato ble også tilleggsavtalen mellom EU og
dens medlemsstater, Island og Norge om anvendelse av tilknytningsavtalen
(tilleggsavtalen) undertegnet. Tilleggsavtalen gjelder koordinering
på europeisk side med sikte på å tale med én stemme i luftfartssamarbeidet
med USA.
EUs første felles luftfartsavtale ble undertegnet med
USA 30. april 2007. Avtalen trådte i kraft 30. mars 2008 og er den
første luftfartsavtalen som er inngått av EU-statene i fellesskap. Hovedformålet
med avtalen er å liberalisere luftfarten mellom EU og USA, bl.a.
ved å styrke trafikkrettighetene og innføre bestemmelser som skal
motvirke konkurransevridning. Avtalen vil styrke de europeiske foretakenes
adgang til det amerikanske markedet betraktelig, og vil bidra til
utvikling av nye rutenett innen Europa og mellom Europa og USA.
EU-statenes flyselskaper vil kunne starte flyruter til USA fra enhver
medlemsstat og mellomlande i enhver medlemsstat på vei til USA.
Avtalen tilrettelegger for økt myndighetssamarbeid om blant annet flytrygghet
(security) og flysikkerhet (safety), konkurranse, forbrukerbeskyttelse
og miljø, og oppretter en felleskomité som skal overvåke avtalens
gjennomføring og drøfte saker av gjensidig interesse. Det er en
forutsetning i avtalen at det forhandles om ytterligere fordypning
av samarbeidet (fase II). Slike forhandlinger ble innledet i mai
2008.
Gjennom EØS-avtalen er norske foretak sikret like
konkurransevilkår innenfor EØS-området, men ikke overfor tredjeland,
siden EØS-avtalen ikke omfatter tredjelandssamarbeid. Gitt betydningen
av luftfart mellom USA og Europa vil tilknytning til avtalen være
et viktig tiltak for å sikre like konkurransevilkår i et viktig
marked.
For å hindre at norske flyselskaper kommer i
en mindre gunstig situasjon enn sine europeiske konkurrenter, er
det fremforhandlet og undertegnet en tilknytningsavtale som sikrer
norske luftfartsforetak samme rammevilkår som de som gjelder for
deres europeiske konkurrenter. Dette er i tråd med norsk luftfartspolitikk.
Tilknytningsavtalen bygger på prinsippet om at luftfartsavtalen
mellom EU og USA, med enkelte tekniske tilpasninger, skal gjelde
tilsvarende for Norge og Island. Norske og islandske myndigheter
likestilles med EU-statenes myndigheter blant annet hva gjelder
deltakelse i samarbeidsorganer.
Tilknytningsavtalen forutsetter inngåelse av
en tilleggsavtale mellom EU og dens medlemsstater, Island og Norge,
som skal sikre at norske og islandske myndigheter involveres fullt
ut i EUs gjennomføring av luftfartssamarbeidet med USA. Det er en
betingelse både fra EU og USA at Norge og Island gjennom tilknytningsavtalen
ikke får bedre rettigheter enn EU-statene, og at den europeiske
siden fortsatt skal «tale med én stemme». I praksis vil det bety
at Europakommisjonen som hovedregel vil føre ordet på vegne av de
europeiske statene, inkludert Norge og Island, i felleskomiteen
og i forbindelse med eventuelle tvisteløsningssaker. Samtidig vil
Norge og Island få tilsvarende rettigheter som medlemsstatene i
de EU-organer som skal forberede møtene i felleskomiteen.
Tilknytningsavtalen vil erstatte Norges luftfartsavtale
med USA av 6. oktober 1945 med senere endringer, med unntak for
de områder som ikke er omfattet av tilknytningsavtalens definisjon
av «territorium». Svalbard vil således ikke være omfattet av tilknytningsavtalen,
og bestemmelsene i den gamle luftfartsavtalen mellom Norge og USA
vil fortsatt gjelde for Svalbard.
Gjennomføringen av tilknytningsavtalen og tilleggsavtalen
nødvendiggjør ikke lov- eller forskriftsendring. De vil ikke medføre
administrative eller økonomiske konsekvenser av betydning for det
offentlige.
De enkelte artiklene i tilknytningsavtalen mellom
USA, EU og dens medlemsstater, Island og Norge er nærmere omtalt
i pkt. 3 i proposisjonen.
I pkt. 4 i proposisjonen gis en nærmere oversikt om
de enkelte artikler i luftfartsavtalen mellom EU og USA, og pkt.
5 nærmere om de enkelte artiklene i tilleggsavtalen mellom EU, Island
og Norge.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli,
Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, understreker betydningen luftfartsavtalen
og tilleggsavtalen av 17. desember 2009 mellom USA, Den europeiske
union og dens medlemsstater, Island og Norge vil kunne ha for norske
foretak med tanke på fremtidig adgang til det amerikanske luftfartsmarkedet.
Gjennom denne avtalen vil norske luftfartsselskap være sikret like
konkurransebetingelser som europeiske konkurrenter.
Komiteen bemerker at artikkel
18 i avtalen oppretter en felleskomité, bestående av representanter
fra partene. For norske interesser er det viktig at artikkelen sikrer
Norge og Island full møterett på lik linje med EU-landene. Komiteen har
merket seg at komiteen skal møtes minst én gang i året for å konsultere
om gjennomføringen av luftfartsavtalen. Eventuelle tvister vil bli forsøkt
løst i denne komiteen.
Komiteen har videre merket seg
at det legges stor vekt på flysikkerhet, og at partene til enhver tid
kan be om konsultasjoner på dette området.
Komiteen viser til at avtalen
også inneholder en målsetting for en fase II i avtalen. Komiteen bemerker
at tilleggsavtalen stadfester at Norge og Island skal delta som
observatører i disse forhandlingene, og at Norge og Island inkluderes i
EUs forarbeid på samme måte som EUs medlemsstater.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet
og Kristelig Folkeparti, vil videre peke på betydningen
av at avtalen inneholder bestemmelser om å beskytte miljøet i forbindelse
med utviklingen og gjennomføringen av internasjonal luftfartspolitikk.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet peker
på at avtalen omfatter en rekke viktige områder som bl.a. brukeravgifter,
priser, konkurranse og luftfartssikkerhet (security). Disse
medlemmer har også merket seg avtalens kap. 15 om miljø
der det heter i pkt. 1 at
«Partene erkjenner at kostnader og nytte i forbindelse
med tiltak for å beskytte miljøet må veies nøye opp mot hverandre
i utviklingen av internasjonal luftfartspolitikk.»
Disse medlemmer har merket seg
at både flyselskapene enkeltvis og luftfartsnæringen samlet har
stor fokus på effektiv energibruk.
Utenriks- og forsvarskomiteens medlemmer slutter
seg i brev av 12. mai 2010 til transport- og kommunikasjonskomiteens
innstilling og merknader til Prop. 92 S (2009–2010) og har ingen
ytterligere merknader.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i ratifikasjon av luftfartsavtale
av 17. desember 2009 mellom USA, Den europeiske union og dens medlemsstater,
Island og Norge og tilleggsavtale av 17. desember 2009 mellom Den
europeiske union og dens medlemsstater, Island og Norge om anvendelsen av
luftfartsavtalen mellom USA, Den europeiske union og dens medlemsstater,
Island og Norge.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 25. mai 2010
Knut Arild Hareide |
Lars Myraune |
leder |
ordfører |