2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Laila Gustavsen, Eva Kristin Hansen, Svein Roald Hansen, Sverre Myrli, Tore Nordtun og Helga Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Jan Arild Ellingsen, Siv Jensen, Tone Liljeroth, Peter N. Myhre og Karin S. Woldseth, fra Høyre, Peter Skovholt Gitmark, Ivar Kristiansen og lederen Ine M. Eriksen Søreide, fra Sosialistisk Venstreparti, Bård Vegar Solhjell, fra Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, og fra Kristelig Folkeparti, Dagfinn Høybråten, støtter at det iverksettes et nytt investeringsprosjekt for å fremskaffe en kommunikasjonssatellitt til Forsvaret. Komiteen merker seg at den anbefalte kostnadsrammen for prosjektet er 982 mill. kroner, og forventer at rammen for prosjektet holdes.
Komiteen merker seg at den aktuelle satellittkapasiteten vil ha et dekningsområde fra Brasil i vest til Indonesia i øst og fra Svalbard i nord til Dronning Mauds land i syd og at dette dekningsområde vil gi norske styrker den kapasitet de har behov for i sine ulike operasjonsområder. Komiteen er meget fornøyd med at denne kapasiteten også vil gi bakkestyrker i Afghanistan og andre steder de operasjonelle kapasiteter de har behov for kommunikasjonsmessig som følge av denne anskaffelsen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at regjeringen har valgt å anskaffe norsk kapasitet for satellittkommunikasjon gjennom et bilateralt materiellsamarbeid med Spania, og med det spanske selskapet Hisdesat som Forsvarets samarbeidspartner. Flertallet noterer at regjeringen skriver at man har vurdert til sammen syv alternativ, men at det kun var et nasjonalt samarbeid mellom FD og NHD (StatSat) og det spanske alternativet som hadde en akseptabel kapasitet og kostnad for Forsvaret.
Flertallet finner det uheldig at proposisjonen ikke gjør nærmere rede for de ulike alternativene, noe som ville gitt Stortinget et bedre grunnlag for å vurdere den løsningen regjeringen nå har valgt.
Flertallet har merket seg at både fremgangsmåte og det raske valget av samarbeidspartner synes å ha kommet overraskende på et samlet norsk satellitt- og teknologimiljø, samt etablerte internasjonale leverandører av satellitter og forsvarsmateriell. Kommunikasjonen med aktuelle norske fagmiljø og potensielle leverandører synes ikke å ha vært tilfredsstillende. Flertallet viser i den forbindelse til at ledende satellittleverandører uttaler at de så langt ikke har fått levere tilbud etter kravspesifikasjoner, eller ikke har blitt kontaktet i løpet av Forsvarsdepartementets vurdering av mulige samarbeidspartnere og driftsløsning for satellitten.
Flertallet merker seg at anskaffelsen av selve satellitten skal ut på åpen anbudskonkurranse i markedet av satellittleverandører, men at driften av satellitten faller inn under forsvarsunntaket i EØS-avtalen og at Forsvaret derfor har hjemmel til å fravike normale anskaffelses- og anbudsregler. Flertallet vil understreke at åpen konkurranse likevel bør etterstrebes både i prinsipp og i praksis.
Flertallet vil for øvrig vise til Innst. S. nr. 117 (2007–2008), jf. St.meld. nr. 38 (2006–2007), hvor en enstemmig komité beskrev det som avgjørende for norsk industri at Forsvaret i forbindelse med anskaffelsesprosjekter så tidlig som mulig kartlegger de mulige industrielle prosjekter norsk industri kan involveres i – for å styrke norsk industris mulighet til å delta i utviklingsarbeider og materiellsamarbeid på et internasjonalt nivå.
Flertallet viser til svar på spørsmål fra komiteen, gitt i vedlagt brev fra statsråden av 25. februar 2010.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at gode kommunikasjonssystem er avgjørende for at Forsvaret skal kunne bidra til stabilitet og effektiv overvåking av norske interesseområder, samt å kunne håndtere episoder raskt og troverdig. Sterkere fokus på militært nærvær i nordområdene gjør at Forsvarets behov for kommunikasjonskapasitet vil være økende i de kommende år. Behovet forsterkes ytterligere gjennom Forsvarets deltagelse i operasjoner i utlandet der det ikke finnes nødvendig kommunikasjonsinfrastruktur. Disse medlemmer er derfor positive til at det nå skal anskaffes en kommunikasjonssatellitt som vil ivareta Forsvarets behov for sikker kommunikasjon de neste tiår.
Disse medlemmer merker seg videre at Forsvarsdepartementet har foretatt en grundig vurdering av både nasjonale og internasjonale samarbeidsløsninger for å anskaffe en kommunikasjonssatellitt til Forsvaret. Disse medlemmer viser til at det foreslåtte alternativet om anskaffelse av kommunikasjonssatellitt i et bilateralt materiellsamarbeid med Spania og selskapet Hisdesat, er den beste løsningen for Forsvaret og er i tråd med anbefaling fra ekstern kvalitetssikrer. Disse medlemmer har merket seg at denne løsningen innebærer at Forsvaret får dekket sine behov med tilstrekkelig kvalitet, og med lavest mulig risiko og kostnad.
Disse medlemmer støtter derfor regjeringens forslag om å starte opp et nytt investeringsprosjekt for å anskaffe en kommunikasjonssatellitt til Forsvaret i et materiellsamarbeid med Spania.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ser med bekymring på at et prosjekt av denne størrelse kun er omtalt i en så begrenset form som denne proposisjonen. Disse medlemmer savner en dypere utredning av de ulike alternativer både økonomisk og operativt. Disse medlemmer finner det vanskelig å få innsyn i de bakenforliggende prosesser og behov som er premissgivende for regjeringens konklusjon. Disse medlemmer har gjennom de spørsmål og svar som har vært utvekslet mellom komiteen og regjeringen i denne saken ikke funnet informasjon som underbygger regjeringens konklusjon utover de fremsatte påstander og beregninger regjeringen har fremlagt gjennom proposisjonen. Disse medlemmer finner det vanskelig å kunne vurdere de innsigelser som har kommet fra eksterne aktører, da informasjon om prosessen og kriterier for drift og organisasjonsform for satellittkapasiteten ikke har fremkommet i detalj i proposisjonen. Disse medlemmer mener det er uklart hvordan regjeringen har kommet frem til sin løsning, all den tid det ikke enda er utlyst en anbudskonkurranse for selve satellittleveransen. Disse medlemmer savner en helhetlig sammenligning av tilbud fra ulike aktuelle aktører for både satellitten og drift av satellittressursen. Disse medlemmer finner det symptomatisk at regjeringen fremlegger korte og lite dyptgående saksdokumenter når det gjelder anskaffelser til Forsvaret. Disse medlemmer beklager dette og mener dette er med på å fjerne Stortingets bevissthet rundt de vedtak som blir fattet vedrørende forsvarsanskaffelser.