Brev fra Kultur- og kirkedepartementet v/statsråden til kontroll- og konstitusjonskomiteen, datert 2. desember 2009

Dokument 1 (2009-2010) Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for budsjettåret 2008

Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev av 18.11.09 vedrørende ovennevnte.

Nedenfor følger vårt svar til spørsmål 1, 2 og 3 i brevet.

  • 1. Med hvilken hjemmel har Norsk Tipping AS kunnet gi det heleide datterselskapet Fabelaktiv AS oppdrag uten konkurranse?

Jeg viser til Dokument 1 (2009-2010) side 149 hvor Riksrevisjonen (RR) under punkt 1.3.1 omtaler Norsk Tipping AS’ kjøp av produksjon av TV-trekninger fra fjernsynsproduksjonsselskapet Fabelaktiv AS. Departementet legger i forhold til dette følgende til grunn:

Etter å ha gjennomført anbudskonkurranse inngikk Norsk Tipping AS 30.8.06 en rammeavtale med Fabelaktiv AS for perioden 1.11.06 – 1.11.10, hvoretter Fabelaktiv AS skal "produsere ukentlige TV-trekninger" for Norsk Tipping AS. Avtalen omfattet produksjon av TV-trekninger for samtlige av Norsk Tipping AS’ spill. På avtaletidspunktet utgjorde dette spillene Extra, Lotto med Joker og Vikinglotto med Joker.

Da Norsk Tipping AS i 2007 startet spillet Keno, ble rammeavtalen med Fabelaktiv AS også gjort gjeldende for TV-trekningene for dette spillet. Norsk Tipping AS har opplyst til departementet at produksjonen av selskapets TV-trekninger igjen vil bli lagt ut på anbud når dagens avtale utløper.

Med utgangspunkt i ovennevnte kan departementet ikke se at Norsk Tipping AS har gitt Fabelaktiv AS oppdrag uten konkurranse.

  • 2. Hva er årsaken til at det i 2008 ikke foreligger klare retningslinjer i forhold til driften av datterselskapene til Norsk Tipping AS, til tross for kontroll- og konstitusjonskomiteens påpekning av dette forholdet i 2003?

I Innst. S. nr. 145 (2004–2005) fra kontroll- og konstitusjonskomiteen til Dokument nr. 1 (2004–2005) heter det under punkt 8.1.2 blant annet:

"Komiteen er enig i at det er behov for klare retningslinjer for Norsk Tipping AS og styret i Norsk Tipping AS i forhold til premissene for driften av datterselskapene og forutsetter at slike regler kommer på plass så snart som mulig".

8. april 2005 ble vedtektene for Norsk Tipping AS endret ved kongelig resolusjon, blant annet slik at følgende setning ble tatt inn i vedtektene § 4 første ledd:

"Beslutning om iverksettelse av annen virksomhet eller om opprettelse av datterselskaper skal tas i generalforsamling".

I henhold til § 1 annet ledd annet punktum i instruks 11. desember 1992 for styret i Norsk Tipping AS har styret "ansvaret for en forsvarlig forvaltning av selskapet, herunder regulering av datterselskaper og forholdet til forhandlerne, og skal påse at bokføring og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll."

Departementet har ikke funnet grunn til å utarbeide generelle retningslinjer for Norsk Tipping AS’ drift av datterselskaper ut over ovennevnte.

  • 3. Hva er årsaken til at Riksrevisjonens påpekning fra 2006 og kontroll- og konstitusjonskomiteensmerknad om manglende risikostyring på departementets ansvarsområde ikke er brakt i orden?

Det vises til Dokument 1 (2009-2010) side 151 hvor RR under punkt 3.2 fant det kritikkverdig at departementet hadde brukt lang tid på å innføre risikostyring som et verktøy i mål- og resultatstyringen.

Revisjonen av regnskapet for 2006 viste at både departementet og flere underliggende virksomheter ikke hadde etablert et formalisert system for vurdering av risiko og vesentlighet. Departementet opplyste i brev av 14.08.07 til RR at departementet ville etablere rutiner for styring basert på risiko og vesentlighet for departementets egen virksomhet i forbindelse med revisjon av departementets overordnede virksomhetsplan og handlingsplan for 2008. Departementet opplyste videre at underliggende virksomheter ble pålagt å etablere interne rutiner for risiko- og vesentlighetsvurderinger i tildelingsbrevene for både 2006 og 2007. Risikostyring var også et av hovedtemaene på et seminar avholdt 15.03.07 i regi av departementet for mellomledere og nøkkelmedarbeidere innenfor økonomi og regnskap ved underliggende virksomheter.

Arbeidet med å etablere systemer for risikostyring som verktøy i mål- og resultatstyringen var prioritert høyt i samtlige underliggende virksomheter i 2008. I et nytt seminar om virksomhetsstyring 04.02.08 for etatslederne var etablering av rutiner for risikostyring igjen et av hovedtemaene som ble gjennomgått av Statens senter for økonomistyring. Det ble også gjennomført flere andre tiltak for å få på plass slike systemer. Det ble bl.a. stilt krav om redegjørelse for etablering av system for risiko- og vesentlighetsvurdering i virksomhetenes årsrapporter for 2008. I tildelingsbrevene for 2008 la departementet til grunn at virksomhetene har implementert et system for risikostyring fra 1. januar 2009. Samtlige underliggende virksomheter under departementet har nå etablert rutiner for risiko- og vesentlighetsvurdering.

I brev av 26.06.08 til RR ble det opplyst om at departementet hadde gjennomført og oversendt en overordnet risikovurdering for departementet med analyse av utvalgte risikoområder. Departementets overordnede risikovurdering legger rammene for vurdering av risiko på departementets ansvarsområder og for hvilke operative prosesser som skal vurderes nærmere.

I kjølvannet av den overordnete analysen var det nødvendig å bruke en del tid til tilpasningen av metoden, til videreutvikling av en felles mal og på å opparbeide kunnskap om og eierskap til fagområdet. I løpet av første halvår 2009 ble det arbeidet intenst med denne tilpasningen som til slutt munnet ut i Overordnet Virksomhetsplan (OVP) for 2009 med risikovurderinger som ble oversendt i brev av 19.06.09 til RR.

Risikovurderinger er nå implementert på hele ansvarsområdet til departementet, og blir brukt som en integrert del av departementets etablerte styringssystemer og prosesser. Arbeidet blir videreført i OVP 2010 med risikovurderinger som også RR vil benytte som grunnlag for revisjonen i 2010.