Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 18.11.09 vedrørende ovennevnte.
Nedenfor følger vårt svar til spørsmål 1, 2
og 3 i brevet.
Jeg viser til Dokument 1 (2009-2010) side 149 hvor
Riksrevisjonen (RR) under punkt 1.3.1 omtaler Norsk Tipping AS’
kjøp av produksjon av TV-trekninger fra fjernsynsproduksjonsselskapet
Fabelaktiv AS. Departementet legger i forhold til dette følgende
til grunn:
Etter å ha gjennomført anbudskonkurranse inngikk
Norsk Tipping AS 30.8.06 en rammeavtale med Fabelaktiv AS for perioden 1.11.06
– 1.11.10, hvoretter Fabelaktiv AS skal "produsere ukentlige TV-trekninger"
for Norsk Tipping AS. Avtalen omfattet produksjon av TV-trekninger
for samtlige av Norsk Tipping AS’ spill. På avtaletidspunktet utgjorde
dette spillene Extra, Lotto med Joker og Vikinglotto med Joker.
Da Norsk Tipping AS i 2007 startet spillet Keno, ble
rammeavtalen med Fabelaktiv AS også gjort gjeldende for TV-trekningene
for dette spillet. Norsk Tipping AS har opplyst til departementet at
produksjonen av selskapets TV-trekninger igjen vil bli lagt ut på
anbud når dagens avtale utløper.
Med utgangspunkt i ovennevnte kan departementet
ikke se at Norsk Tipping AS har gitt Fabelaktiv AS oppdrag uten
konkurranse.
I Innst. S. nr. 145 (2004–2005) fra kontroll-
og konstitusjonskomiteen til Dokument nr. 1 (2004–2005) heter det
under punkt 8.1.2 blant annet:
"Komiteen er enig i at det er behov for klare retningslinjer
for Norsk Tipping AS og styret i Norsk Tipping AS i forhold til
premissene for driften av datterselskapene og forutsetter at slike regler
kommer på plass så snart som mulig".
8. april 2005 ble vedtektene for Norsk Tipping AS
endret ved kongelig resolusjon, blant annet slik at følgende setning
ble tatt inn i vedtektene § 4 første ledd:
"Beslutning om iverksettelse av annen virksomhet
eller om opprettelse av datterselskaper skal tas i generalforsamling".
I henhold til § 1 annet ledd annet punktum i
instruks 11. desember 1992 for styret i Norsk Tipping AS har styret
"ansvaret for en forsvarlig forvaltning av selskapet, herunder regulering
av datterselskaper og forholdet til forhandlerne, og skal påse at
bokføring og formuesforvaltning er gjenstand for betryggende kontroll."
Departementet har ikke funnet grunn til å utarbeide
generelle retningslinjer for Norsk Tipping AS’ drift av datterselskaper
ut over ovennevnte.
Det vises til Dokument 1 (2009-2010) side 151 hvor
RR under punkt 3.2 fant det kritikkverdig at departementet hadde
brukt lang tid på å innføre risikostyring som et verktøy i mål-
og resultatstyringen.
Revisjonen av regnskapet for 2006 viste at både departementet
og flere underliggende virksomheter ikke hadde etablert et formalisert
system for vurdering av risiko og vesentlighet. Departementet opplyste
i brev av 14.08.07 til RR at departementet ville etablere rutiner
for styring basert på risiko og vesentlighet for departementets
egen virksomhet i forbindelse med revisjon av departementets overordnede
virksomhetsplan og handlingsplan for 2008. Departementet opplyste
videre at underliggende virksomheter ble pålagt å etablere interne
rutiner for risiko- og vesentlighetsvurderinger i tildelingsbrevene
for både 2006 og 2007. Risikostyring var også et av hovedtemaene
på et seminar avholdt 15.03.07 i regi av departementet for mellomledere
og nøkkelmedarbeidere innenfor økonomi og regnskap ved underliggende
virksomheter.
Arbeidet med å etablere systemer for risikostyring
som verktøy i mål- og resultatstyringen var prioritert høyt i samtlige
underliggende virksomheter i 2008. I et nytt seminar om virksomhetsstyring
04.02.08 for etatslederne var etablering av rutiner for risikostyring
igjen et av hovedtemaene som ble gjennomgått av Statens senter for
økonomistyring. Det ble også gjennomført flere andre tiltak for
å få på plass slike systemer. Det ble bl.a. stilt krav om redegjørelse for
etablering av system for risiko- og vesentlighetsvurdering i virksomhetenes
årsrapporter for 2008. I tildelingsbrevene for 2008 la departementet
til grunn at virksomhetene har implementert et system for risikostyring
fra 1. januar 2009. Samtlige underliggende virksomheter under departementet
har nå etablert rutiner for risiko- og vesentlighetsvurdering.
I brev av 26.06.08 til RR ble det opplyst om
at departementet hadde gjennomført og oversendt en overordnet risikovurdering
for departementet med analyse av utvalgte risikoområder. Departementets
overordnede risikovurdering legger rammene for vurdering av risiko
på departementets ansvarsområder og for hvilke operative prosesser
som skal vurderes nærmere.
I kjølvannet av den overordnete analysen var
det nødvendig å bruke en del tid til tilpasningen av metoden, til
videreutvikling av en felles mal og på å opparbeide kunnskap om
og eierskap til fagområdet. I løpet av første halvår 2009 ble det
arbeidet intenst med denne tilpasningen som til slutt munnet ut
i Overordnet Virksomhetsplan (OVP) for 2009 med risikovurderinger
som ble oversendt i brev av 19.06.09 til RR.
Risikovurderinger er nå implementert på hele ansvarsområdet
til departementet, og blir brukt som en integrert del av departementets
etablerte styringssystemer og prosesser. Arbeidet blir videreført
i OVP 2010 med risikovurderinger som også RR vil benytte som grunnlag
for revisjonen i 2010.