Jeg viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens brev
av 18. november 2009 med tre spørsmål vedrørende Dokument 1 (2009–2010)
– Riksrevisjonens rapport om den årlige revisjon og kontroll for
budsjettåret 2008. Jeg viser også til arbeidsministerens svar vedrørende
sitt ansvarsområde. Nedenfor har jeg gitt svar på den delen av spørsmål
3 som faller inn under mitt ansvarsområde som fornyings- og kirkeminister.
Nedenfor følger min kommentar til Riksrevisjonens
merknad vedrørende Sametingets tilskuddsforvaltning:
Tilskuddsforvaltningen ved Sametinget har vært tatt
opp av Riksrevisjonen ved flere anledninger, og det er påpekt svakheter
ved forvaltningen.
I Dokument 1 (2009–2010) pkt 3.7 fremgår det bl.a.
at tilskuddsforvaltningen ved Sametinget fortsatt ikke er tilfredsstillende.
Det gjelder både forsinket innføring av saksbehandlersystemet Acos
WebSak og oppfølging av tidligere gitte tilsagn. Sametinget har
i den forbindelse informert om at de vil intensivere arbeidet med oppfølgingen
av gamle tilsagn og fokusere spesielt på områdene læremidler og
kultur.
Departementet er kjent med at det er en positiv utvikling
i Sametinget når det gjelder de forholdene Dokument 1 (2009–2010)
peker på. Departementet vil ta opp saken med Sametinget i den rutinemessige
dialogen mellom Sametinget og departementet.
Jeg vil i denne forbindelsen vise til Riksrevisjonens
brev av 24. april 2009 til Sametinget ved Sametingsrådet, med kopi
til Arbeids- og inkluderingsdepartementet, vedrørende Riksrevisjonens
kontroll av Sametinget for 2008. Riksrevisjonen redegjør i brevet
for ny rutine for kommunikasjonen mellom Riksrevisjonen og Sametinget.
Riksrevisjonen påpeker Sametingets spesielle status som folkevalgt
organ. Riksrevisjonen uttaler videre at i henhold til Hovedinstruks
for økonomiforvaltningen i Sametinget har Sametingets politisk ledelse
et overordnet ansvar for økonomiforvaltningen og for resultatoppfølging
og rapportering. På denne bakgrunn har Riksrevisjonen utredet rammene for
revisjon av Sametinget.
Riksrevisjonens konklusjon er at det bør etableres
nye kommunikasjonsrutiner med Sametingets politiske nivå. Der Riksrevisjonen vanligvis
kommuniserer med et departement, vil Riksrevisjonen ved revisjon
av Sametinget kommunisere med Sametingets politiske nivå. Dette innebærer
at vesentlige feil og mangler som vurderes tatt opp i Dokument 1
for regnskapsrevisjon eller i Dokument 3 for forvaltningsrevisjon, tas
opp i brev til Sametingsrådet. Sametingsrådets svar behandles på
samme måte som svar fra departementene gjøres i dag. Saker som vurderes rapportert
til Stortinget kommuniseres deretter til den ansvarlige statsråd
og presenteres i dokumentserien på vanlig måte.
Sametinget er ikke et underliggende organ i forhold
til regjeringen, og Regjeringen er derfor ikke ansvarlig for Sametingets
politiske virksomhet eller vedtakene som Sametinget gjør på de ulike
områdene. Regjeringen har imidlertid et konstitusjonelt ansvar når
det gjelder bevilgninger gitt over statsbudsjettet.