15. Miljøverndepartementet
Miljøverndepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett på 3,4 mrd kroner. Departementet har ansvar for seks virksomheter, tre fond og ett selskap.
Riksrevisjonen har ingen vesentlige merknader til departementets forvaltning og gjennomføring av budsjettet for 2008. Riksrevisjonen har avgitt åtte avsluttende revisjonsbrev uten merknader.
Riksrevisjonen ba i brev av 22. januar 2009 om å få oversendt departementets risikoanalyser for regnskapsåret 2008. Et planlagt ledd i revisjonen av regnskapene for 2008 var en kontroll både av departementets interne styring og styring av underliggende virksomheter. Risikovurderinger er et viktig ledd i mål- og resultatstyringen, og er forutsatt i Reglement for økonomistyring i staten fra 2004. Som nevnt i punkt 1.3 har kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. S. nr. 120 (2008–2009) gitt uttrykk for en forventning om at samtlige departementer får på plass nødvendige systemer på dette området, og komiteen ba Riksrevisjonen følge utviklingen.
Med tanke på å gjennomføre kontrolloppgaven finner Riksrevisjonen det lite tilfredsstillende at det ikke gis innsyn i grunnlagsdokumentasjonen for å følge opp utviklingen slik kontroll- og konstitusjonskomiteen har anmodet om, men kun muntlige orienteringer. Det pågår imidlertid for tiden et samarbeid mellom Statsministerens kontor og Riksrevisjonen for om mulig å få utgitt en omforent veiledning for departementenes og Riksrevisjonens praktisering av dokumentinnsyn i samsvar med lov og instruks for Riksrevisjonen. Oppfølging i forhold til Miljøverndepartementets avslag er derfor stilt i bero i påvente av at arbeidet med en slik veileder kan avsluttes. Forholdet er derfor ikke tatt med i Riksrevisjonens bemerkninger.
Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:
Styring av underliggende virksomheter – Statens kartverks rapportering
Norsk Polarinstitutt – manglende implementering av nytt elektronisk lagerstyringssystem
Statens kartverk – samfinansieringsprosjekter i Norge digitalt
Riksrevisjonen viser for øvrig til Riksrevisjonens undersøking av korleis Miljøverndepartementet varetek det nasjonale ansvaret sitt for freda og verneverdige bygningar, Dokument nr. 3:9 (2008–2009).
Det gjøres også oppmerksom på at det for tiden gjennomføres en forvaltningsrevisjon om måloppnåelse i klimapolitikken.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen har kome med åtte avsluttande revisjonsbrev utan merknader. Komiteen er nøgd med at Riksrevisjonen ikkje har vesentlege merknader til departementet si oppfylging og gjennomføring av budsjettet for 2008.
Komiteen viser til at den i brev dagsett 18. november 2009 til miljøvernministeren stilte fleire spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonen sin rapportering. Statsråden svarte i brev av 1. desember 2009. Breva følgjer som vedlegg til denne innstillinga.
Komiteen registrerer at Riksrevisjonen omtalar avslag på innsyn i dokument som gjeld departementet sine risikoanalysar. Komiteen har tidlegare bede Riksrevisjonen fylgja utviklinga med utvikling av nødvendige system på dette området, jf. Innst. S. nr. 120 (2008–2009). Komiteen har merka seg at Riksrevisjonen opplever det som lite tilfredsstillande å kunna fylgja opp komiteen si oppmoding utan innsyn i relevant grunnlagsdokumentasjon.
Komiteen vil visa til Innst S. nr. 210 (2002–2003), jf. Dokument nr. 14 (2002–2003) Rapport til Stortinget fra utvalget til å utrede Stortingets kontrollfunksjon, der "[k]omiteen vil understreke viktigheten av at Riksrevisjonen får tilgang på de opplysninger og dokumenter den trenger for å kunne utføre sine oppgaver. Riksrevisjonen må følgelig ha krav på å få de opplysninger og dokumenter den har behov for for å kunne utføre sine oppgaver." Komiteen føreset at dette òg skal gjelda ved førespurnad om innsyn i departementet sine risikoanalysar.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens rett til innsyn er heimla i Lov om Riksrevisjon kapittel 3, særlig § 12, som lyder:
"Riksrevisjonen kan, uten hinder av taushetsplikt, kreve enhver opplysning, redegjørelse eller ethvert dokument og foreta de undersøkelser som den finner nødvendig for å gjennomføre oppgavene.
Riksrevisjonens rett til informasjon etter første ledd gjelder overfor den politiske ledelse, embets- og tjenestemenn i forvaltningen og andre som virker i forvaltningens tjeneste, og overfor ledelse, tilsatte og revisor i selskaper mv. som er heleid av staten og heleide datterselskaper til slike selskaper. Overlater forvaltningen økonomioppgaver til andre utenfor staten, gjelder Riksrevisjonens rett til aktuell informasjon også direkte overfor disse. Riksrevisjonens rett gjelder også overfor personer som har utført oppgaver som nevnt i første og annet punktum.
I saker som gjelder kontroll med om tilskudd eller bidrag av statsmidler til offentlige eller private virksomheter nyttes etter forutsetningene, gjelder retten til informasjon etter første ledd også overfor tilskuddsmottaker.
Riksrevisjonen har samme rett til innsyn og informasjon som forvaltningen kan kreve overfor
a) andre som er tillagt statlig forvaltningsmyndighet eller oppgaver finansiert med statlige midler, og
b) private som leverer varer eller tjenester til staten."
Komiteen vil presisera at det ikkje er opp til departementet å vurdera kva for dokument det ynskjer å stille til rådvelde for kontrollorganet. Det er vurderinga til Riksrevisjonen av kva for dokument det har behov for for å kunna utføra si oppgåve på vegner av Stortinget, som er avgjerande for kva for dokument det skal gjevast innsyn i.
Komiteen har elles merka seg at tidlegare rapporterte forhold som gjeld Statens kartverk og Norsk Polarinstitutt, no er avslutta.