Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

12. Kultur- og kirkedepartementet

Kultur- og kirkedepartementet hadde i 2008 et utgiftsbudsjett på 7,8 mrd kroner. Departementet har ansvar for 33 virksomheter, tre fond, åtte selskaper og to særlovsselskaper.

Riksrevisjonen har avgitt 37 avsluttende revisjonsbrev uten merknader og ett avsluttende revisjonsbrev med merknader til Opplysningsvesenets fond.

Norsk Tipping AS har gitt det heleide datterselskapet Fabelaktiv AS et oppdrag uten konkurranse. Riksrevisjonen kan ikke se at det forelå avtaleforhold eller annen hjemmel som ga grunnlag for å fravike konkurranseprinsippet. Departementet har ikke kommentert Riksrevisjonens vurdering.

Riksrevisjonen finner det kritikkverdig at Norsk Tipping AS har foretatt en anskaffelse fra datterselskapet Fabelaktiv AS uten å ivareta hensynet til konkurranse. Dette kan ha ført til at anskaffelsen ble dyrere enn nødvendig og risiko for ulovlig kryssubsidiering av datterselskapet.

Norsk Tipping AS har ikke hatt retningslinjer og rutiner som i tilstrekkelig grad sikrer at det ikke foregår ulovlig kryssubsidiering ved kjøp og salg av tjenester til det heleide datterselskapet Fabelaktiv AS. Kultur- og kirkedepartementet har uttalt at det i eierstyringen vil legge stor vekt på at Norsk Tipping AS har rutiner for å motvirke enhver mulighet for ulovlig subsidiering av datterselskap. Riksrevisjonen har merket seg at departementet har bedt styret i Norsk Tipping AS om å rapportere på rutiner og tiltak som sikrer rasjonell og ettersporbar samhandling med datterselskapene. Departementet opplyser også at det vil be styret om en redegjørelse i selskapets årsrapport om blant annet morselskapets fokus på tiltak for å unngå ulovlig kryssubsidiering av datterselskaper. Det vises videre til Dokument nr. 3:14 (2008–2009) Riksrevisjonens utvidede revisjon av Norsk Tipping AS.

Riksrevisjonen ser alvorlig på det fortsatt kan reises spørsmål om det foreligger ulovlig subsidiering av Norsk Tipping AS' heleide datterselskap Fabelaktiv AS. Riksrevisjonen påpekte dette første gang i rapporteringen til Stortinget for 2003. Kontroll- og konstitusjonskomiteen har understreket behovet for klare retningslinjer i forhold til premissene for driften av datterselskapene. Sett i lys av dette burde Norsk Tipping AS iverksatt tilstrekkelige tiltak. Kultur- og kirkedepartementet burde også hatt en tettere oppfølging av hvordan Norsk Tipping AS styrer datterselskaper og tilknyttede selskaper.

Fondets regnskapsavleggelse for 2008 er preget av beløpsmessige feil, svakheter i regnskapsdokumentasjonen og forsinkelser. Etterlevelsen av regelverket for offentlige anskaffelser er fremdeles ikke tilfredsstillende. Riksrevisjonen viser til at Opplysningsvesenets fond over tid har hatt problemer med å etablere og opprettholde en god intern kontroll. Prosessen med å implementere sikringsbokføring etter regnskapsloven har ikke skjedd på en betryggende måte. Arbeidet med å beregne og bokføre sikringseffektene førte til store forsinkelser i avleggelsen av regnskapet.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at regnskapet inneholder vesentlige beløpsmessige feil. Brudd på regnskapslovens bestemmelser om periodiseringer har ført til at betydelige inntekter ikke er tatt hensyn til i det fastsatte regnskapet. Riksrevisjonen ser også alvorlig på at regnskapsdokumentasjonen med tilhørende avstemminger i en del tilfeller ikke er tilfredsstillende.

Riksrevisjonen ser alvorlig på at det er foretatt anskaffelser i strid med regelverket for offentlige anskaffelser. Kravet til etterprøvbarhet i anskaffelsesprosessen, som blant annet skal sikre likebehandling av leverandører, er ikke ivaretatt. Brudd på anskaffelsesregelverket ble også rapportert til Stortinget for regnskapsåret 2007, uten at oppfølgingen har vært som Riksrevisjonen forventet.

Riksrevisjonen understreker viktigheten av at den interne kontrollen innrettes slik at den sikrer pålitelig økonomisk rapportering og at sentrale lover og forskrifter etterleves.

Kultur- og kirkedepartementet mener å ha stor oppmerksomhet på forvaltningen av fondet, men vurderer en mer omfattende oppfølging på bakgrunn av årets merknader til regnskapet. Riksrevisjonen vil peke på at departementet har det overordnede ansvaret for å følge opp fondet og forutsetter at departementet treffer nødvendige tiltak for å sikre en tilfredsstillende regnskapsavleggelse i framtiden.

Det gjøres for øvrig oppmerksom på at det for tiden gjennomføres en forvaltningsrevisjon om i hvilken grad Kultur- og kirkedepartementet har ivaretatt sitt overordnede ansvar for å sikre at bevaringsverdig arkivmateriale i kommuner og fylkeskommuner blir tatt vare på og gjort tilgjengelig for ettertiden.

Riksrevisjonen viser videre til undersøkelsen av tilskudd til idrettsanlegg, Dokument nr. 3:8 (2008–2009), og den utvidede revisjonen av Norsk Tipping AS, Dokument nr. 3:14 (2008–2009).

Av tidligere rapporterte forhold er følgende saker avsluttet:

  • mangelfull etterlevelse av regelverket for offentlige anskaffelser i departementet og flere enn ti underliggende virksomheter (sakene som gjelder Norsk Tipping AS og Opplysningsvesenets fond avsluttes ikke)

  • svak intern kontroll og feil i kontantregnskapet for Riksteatret

  • mangelfull økonomistyring og intern kontroll i Arkivverket

  • mangelfull økonomistyring, intern kontroll og kvalitet på bilagene i Bunad- og folkedraktrådet

Følgende saker vil bli fulgt opp i den løpende revisjonen:

  • mangelfull bruk av risikostyring som verktøy i mål- og resultatstyringen

  • mangelfull resultatrapportering til Stortinget

Videre oppfølging av følgende saker vil bli rapportert særskilt neste år:

Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget for regnskapsåret 2006 om manglende risikostyring på departementets ansvarsområde. Riksrevisjonen viste til at risikostyring også bør være lagt til grunn for departementets evaluering av tilskudd.

Kontroll- og konstitusjonskomiteen fant det uheldig at statsråden ikke hadde fulgt opp forholdet på en slik måte at Riksrevisjonen kunne avslutte saken ved rapporteringen til Stortinget for regnskapsåret 2007. Komiteen forventet at statsråden snarest brakte dette i orden.

Riksrevisjonen ser det som uheldig at saken fortsatt ikke er brakt i orden. Ifølge departementet arbeides det med å legge til rette for at evaluering av tilskudd blir basert på risikostyring. Riksrevisjonen vil fortsatt følge opp saken.

Riksrevisjonen rapporterte til Stortinget for 2007 at resultatindikatorer ikke var tatt i bruk for de kirkelige virksomhetene. Revisjonen for 2008 viser fortsatt at de kirkelige virksomhetene i svært liten grad har tatt i bruk resultatindikatorer. Departementet har opplyst at det har utarbeidet resultatindikatorer for 2009 som skal benyttes til rapportering på bevilgninger til prestetjenesten.

Komiteen har merket seg at Riksrevisjonen har avgitt 37 revisjonsbrev uten merknader og ett revisjonsbrev med merknader til Opplysningsvesenets fond. Komiteen har videre merket seg at Riksrevisjonen har vesentlige bemerkninger til Norsk Tipping og Opplysningsvesenets fond. Komiteen vil vise til komiteens senere behandling av og høring om Riksrevisjonens utvidede revisjonen av Norsk Tipping AS (Dokument nr. 3:14 (2008–2009) ). Komiteen vil derfor bare i liten grad berøre Norsk Tipping AS i denne innstillingen.

Komiteen viser til at den i brev av 18. november 2009 til kultur- og kirkeministeren stilte flere spørsmål i tilknytning til Riksrevisjonens rapportering. Statsråden svarte i brev av 2. desember 2009. Brevene følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen merker seg at Riksrevisjonen har merknader til Opplysningsvesenets fonds regnskap for 2008 og at kritikken i særlig grad gjelder utilfredsstillende intern kontroll og feil bokføring av inntekter. Komiteen merker seg videre at Kultur- og kirkedepartementet har tatt opp revisjonen og regnskapet for 2008 med fondets ledelse og at fondet fikk frist til 1. november 2009 med å rapportere om oppfølgingen av den revisjonen. Komiteen merker seg også at Riksrevisjonen har merknader når det gjelder Opplysningsvesenets fonds etterlevelse av anskaffelsesregelverket. Komiteen forutsetter at departementet følger opp disse sakene.

Komiteen viser til Innst. S nr. 172 (2007–2008) og Innst. S nr. 120 (2007–2008) der komiteen forutsatte at departementet fulgte opp underliggende virksomheters etterlevelse av pålegg om å etablere nødvendige interne rutiner i tråd med tildelingsbrevene. Komiteen merker seg at stort sett alle underliggende virksomheter under Kultur- og kirkedepartementet har startet arbeidet med å ta i bruk risikostyring i mål- og resultatstyringen og forutsetter at departementet følger opp, slik at alle de underliggende virksomhetene har implementert et system for risikostyring fra 1. januar 2010.

Komiteen merker seg at departementet har iverksatt tiltak for å bedre mål- og resultatstyringen, slik at Stortinget lettere kan kontrollere om målene på kulturområdet blir nådd. Komiteen forutsetter at departementet viderefører arbeidet og påpeker viktigheten av synlighet om støtte til kulturformål virker og om de kulturpolitiske målene nås.

Komiteen legger til grunn at mål- og resultatstyringen i denne sektoren ikke medfører en statlig styring av den kunstneriske frihet. Samtidig må frivillig sektors egenart ivaretas.

Komiteen understreker videre viktigheten av at de kirkelige virksomhetene følges opp når det gjelder resultatindikatorer, slik Riksrevisjonen også påpekte i rapporteringen til Stortinget for 2007.