2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til Prop. 48 S (2009–2010) om endringar i statsbudsjettet for 2009 under Nærings- og handelsdepartementet, der de fleste endringsforslagene er av teknisk karakter.
Komiteen har merket seg at utviklingskostnadene vedrørende Altinn har blitt 22 mill. kroner høyere i 2009 enn det overslaget som lå til grunn ved inngåelsen av avtalene. Komiteen har også merket seg at bygging av nytt kraftverk i Ny Ålesund er utsatt, da en gjennomgang av kostnadene viser at budsjettet ville bli overskredet og at også drifts- og vedlikeholdskostnadene ville bli høyere enn opprinnelig vurdert.
Komiteen har merket seg at EFTA sitt overvåkningsorgan (ESA) har konkludert med at Mesta AS mottok ulovlig statsstøtte i forbindelse med etableringen i 2003, og at Regjeringen innen 7. desember 2009 må avgjøre om vedtaket skal aksepteres eller bringes inn for EFTA-domstolen.
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til at Regjeringen gjennom sine tiltakspakker har økt rammene til Innovasjon Norge vesentlig, for å dempe virkningene av den internasjonale finanskrisen på norsk økonomi. Økte rammer til Innovasjon Norge har vært spesielt viktig i en periode med stor usikkerhet i de internasjonale finansmarkedene. Flertallet har merket seg at NHD nå vurderer det som mer hensiktsmessig å endre forholdet mellom rammene for innovasjonslån og landsdekkende garantier, og støtter forslaget om at rammen for innovasjonslån økes med 70 mill. kroner, mot en tilsvarende reduksjon i rammen for landsdekkende garantier.
Flertallet er kjent med at Eksportfinans er en sentral tilbyder av konkurransedyktig finansiering til norsk eksportindustri. Flertallet er tilfreds med at Regjeringen høsten 2008 la til rette for at staten skulle kunne tilby Eksportfinans lån på markedsvilkår, jf. St.prp. nr. 32 (2008–2009), for å sikre at norske bedrifter fortsatt skulle gis tilbud om finansiering selv om Eksportfinans hadde problemer med å få tilgang til langsiktig finansiering. Flertallet har merket seg at Eksportfinans pr. 1. november 2009 ikke har utnyttet denne låneordningen, og støtter derfor Regjeringens forslag om at bevilgningen på kap. 2428 post 90 settes til kr 0 i 2009. Flertallet har videre merket seg at Regjeringen foreslår at bevilgningen på kap. 2428 post 90 settes til 20 mrd. kroner på neste års budsjett.
Flertallet viser til at det har vært variasjon i ressursbruken knyttet til eierskapsforvaltningen de siste årene. Flertallet har merket seg at det er store verdier som forvaltes. Når det gjelder kostnader knyttet til ekstern rådgivning, har det samlede omfanget variert sterkt fra år til år. Høyest var kostnadene i 2003, på 45,9 mill. kroner. Kostnadene har vært noe lavere de siste fire årene enn i fireårsperioden 2002–2005. Flertallet mener at disse kostnadene naturlig vil kunne variere fra år til år som følge av at sakene staten som eier må håndtere, varierer. Flertallet mener det er naturlig å være varsom med bruken av eksterne konsulenter, men vil allikevel understreke at det må være tilstrekkelig fleksibilitet for å håndtere de sakene som kommer opp, på en profesjonell måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det er bevilget 10,7 mill. kroner til å dekke utgifter og faglig bistand i forbindelse med forvaltningen av det statlige eierskapet mens utgiftene er forventet å bli 43,5 mill. kroner. Disse medlemmer reagerer på den stadig økende konsulentbruken mens det samtidig gjennomføres økede bevilgninger til personlige ressurser i departementet. Disse medlemmer mener det er forståelig at det kan være behov for profesjonell bistand i krevende eierskapsspørsmål, men disse medlemmer mener at man da burde sørget for en mer nøysom ressursbruk internt i departementet.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at budsjettet for 2009 er dramatisk overskredet ved at de samlede utgiftene for 2009 nå anslås til om lag 43,5 mill. kroner mot en budsjettert bevilgning på 10,7 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at dette er en mangel på budsjettdisiplin som er uakseptabel og som må forbedres. Disse medlemmer mener at ikke alle saker er av en så komplisert natur at det er nødvendig å leie inn landets dyreste rådgivere hver gang det oppstår eierskapssaker, og mener videre at det er naturlig at en del slike saker må kunne løses og fremstilles av tilgjengelig kompetanse i departementet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre registrerer den positive utviklingen i Entra Eiendom A/S som gjør at selskapet vurderer å ikke lenger ha bruk for det ansvarlige lånet Stortinget tidligere har bevilget, en bevilgning Høyre for øvrig var imot.
Disse medlemmer er imidlertid overrasket over at selskapet med støtte fra eier nå selger bygg av en type som var grunnlaget for at selskapet ble dannet. Disse medlemmer viser til næringsministerens brev til komiteen av 26. november 2009 (vedlagt) hvor det klart fremgår at staten som eier har oppfordret Entra til å selge såkalte "formålsbygg" tilbake til Statsbygg. Disse medlemmer viser til at det i samme brev henvises til at selskapet arbeider med en strategiprosess i tråd med eiers oppfordringer på generalforsamlingen i 2009, men disse medlemmer vil påpeke at arbeidet synes å gå svært langsomt siden det ikke foreligger nyheter om dette arbeidet det siste halve året.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i eierskapsmeldingen mente at selskapet burde selges ut fra staten, da det vesentlige av virksomheten er konkurranseutsatt, drives på forretningsmessige vilkår og minst like godt kan ivaretas av private selskaper, særlig når kjernevirksomheten nå synes å bli tonet ned.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre fremmer følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt til et nedsalg av statens eierinteresser i Entra Eiendom A/S til 0 pst."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det nå er klarlagt at budsjettet for bygging av nytt kraftverk i Ny-Ålesund inneholdt sviktende forutsetninger, særlig når det gjelder drifts- og vedlikeholdskostnadene, og at de positive virkningene som var forutsatt i investeringsbudsjettet, var overvurdert. Disse medlemmer mener det er det eneste fornuftige at byggingen nå er stoppet og utsatt etter at det er brukt kr 700 000 på det opprinnelige, ikke gjennomførbare prosjektet.