Vedlegg
- Brev fra Nærings- og handelsdepartementet v/statsråden til næringskomiteen, datert 13. november 2009
Vi viser til brev datert 4. november 2009 hvor Nærings- og handelsdepartementet blir bedt om å vurdere Representantforslag 3 S (2009-2010) fra Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om omorganisering og fristilling av Innovasjon Norge.
Ved etableringen av Innovasjon Norge ble den organisasjonsmodellen som var valgt for Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND) videreført. Organisasjonsformen særlovsselskap har sikret et skille mellom eierstatus og selskapsledelse. Ved denne organisasjonsformen balanseres myndighetenes behov for styring på et overordnet nivå, mot selskapets selvstendighet og faglig ansvar knyttet til enkeltsaker. Departementet er ikke klageinstans og går heller ikke inn i enkeltsaker som er til behandling i selskapet.
Fra og med 2010 kommer fylkeskommunene inn på eiersiden i selskapet, med en samlet eierandel på 49 pst. Organisasjonsformen videreføres innenfor rammen av dette eierskapet.
Stortinget behandlet 23. mars 2009 dok 3:4 (2008-2009) Riksrevisjonens undersøkelse av Innovasjon Norge som statlig næringsutviklingsaktør. Under debatten informerte nærings- og handelsministeren om at departementet ville igangsette en helhetlig evaluering av selskapet. Denne evalueringen er nå igangsatt, og vil ta for seg perioden fra Innovasjon Norge ble opprettet i 2004 frem til 2009. I utarbeidelsen av evalueringsoppdraget ble Riksrevisjonens funn og komiteens merknader tatt hensyn til. Et hovedformål med evalueringen er å vurdere hvorvidt og hvordan Innovasjon Norge oppfyller de mål og føringer som er lagt for selskapet. Dette innebærer bl.a. at det skal gis en vurdering av sammensetningen av selskapets tjenester, tilgjengeligheten for brukerne og samfunnsøkonomiske effekter av selskapets virksomhet. I tillegg skal organiseringen av selskapet, herunder både effektene av sammenslåingen av de fire tidligere organisasjonene og dagens organisering av selskapet, vurderes. I tillegg skal Innovasjon Norges samarbeid med andre sentrale aktører vurderes. I evalueringsmandatet inngår også en analyse av framtidige utfordringer for utvikling av selskapet. Evalueringen skal etter planen vært ferdigstilt høsten 2010.
Nærings- og handelsdepartementet har også igangsatt en evaluering av SIVA, som vil foreligge våren 2010. Samlet vil disse evalueringene gi et godt grunnlag for en vurdering av det offentlige virkemiddelapparatets framtidige oppgaver og organisering. Spesielt vil evalueringene bidra med økt innsikt knyttet til resultatene av både Innovasjon Norges og SIVAs virksomhet. De vil dermed kunne danne grunnlag for en diskusjon om eventuelle endringer i mål, prioriteringer og organisering av selskapene.