Innovasjon Norge ble startet opp av regjeringen Bondevik
II 1. januar 2004 med det formål å "fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom
næringsutvikling i hele landet, og utløse ulike distrikters og regioners
næringsmessige muligheter gjennom å bidra til innovasjon, internasjonalisering
og profilering." Organisasjonen erstattet fire tidligere aktører
i det norske innovasjonspolitiske virkemiddelapparatet: Norges
Eksportråd, Norges Turistråd, Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
(SND) og Statens veiledningskontor for oppfinnere (SVO).
I årene 2005, 2006 og 2007 har 70 pst. av tilsagnene
og støtten fra Innovasjon Norge gått til primær- og sekundærnæringene.
Innovasjon Norge er m.a.o. i hovedsak et virkemiddel for primær-
og sekundærnæringene. Dette er i stor grad historisk betinget og
henger i dag sammen med hvilke departementer som bevilger penger til
Innovasjon Norge.
Det er en begrenset del av Innovasjon Norges støtte
som faktisk går til innovasjon, til tross for at dette er sentralt
for å nå selskapets mål om å fremme bedrifts- og samfunnsøkonomisk lønnsom
næringsutvikling. Dersom vi legger til grunn en streng bruk av begrepet
innovasjon, der vi avgrenser til innovasjon på nasjonalt og internasjonalt
nivå, var det bare 18 pst. av midlene i 2007 som gikk til prosjekter
med innovasjon.
Det er etter forslagsstillernes mening liten
tvil om at utviklingen, spesielt de siste fire årene, har gått i
retning av å gjøre Innovasjon Norge til et mer og mer politisk verktøy
for den sittende regjering. Dette har etter forslagsstillernes syn gitt
et Innovasjon Norge som i større og større grad bidrar mer til å
opprettholde eksisterende næringsstruktur enn å stimulere til omstilling
i norsk næringsliv. Distriktspolitiske hensyn har forrang fremfor
hensynet til å fremme innovasjon.
Den viktigste forutsetningen for at Innovasjon Norge
kan utvikle en tydeligere innovasjonsprofil, vil være at vi har
en regjering som har en tydeligere innovasjonspolitikk, der prioriteringen
av innovasjon blir mer tydelig enn den er i dagens politikk.
På den annen side kan en større grad av fristilling av
Innovasjon Norge også medføre at vi får en sterkere innovasjonssatsing
litt uavhengig av politiske myndigheters forgodtbefinnende. Når det
gjelder Innovasjon Norges egen rolle, er det viktig at selskapet
selv tar en mer proaktiv rolle i å profilere innovasjon som et sentralt
mål for forvaltningen av virkemidlene.
Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen i løpet av 2010 legge fram
en samlet strategi for Innovasjon Norge og om nødvendig foreslå
endringer i lov 19. desember 2003 nr. 130 om Innovasjon Norge. Strategien
bør bl.a. inneholde følgende forslag til endringer av organisasjonen:
1. Innovasjon Norge må
få en langt friere rolle i forhold til politiske myndigheter.
2. Innovasjon Norge må i langt større grad
være en premissleverandør mot myndigheter og det politiske miljø
når det gjelder å foreslå og formidle tiltak for økt entreprenørskap,
innovasjon og forenkling.
3. Innovasjon Norge deles i to ulike enheter.
Den ene delen skal være en målrettet nyskapingsdel for gründere
og bedrifter i hele landet. Formålet med denne delen er å stimulere
til at gode ideer settes ut i livet uavhengig av hvor i landet de oppsto.
Den andre delen skal ta distriktshensyn og ha et virkemiddelapparat
for distriktsutbygging, med hovedhensikt å sikre bosetting og landbrukspolitiske
mål. Bygdeutviklingsmidlene skal beholdes i distriktsdelen og stimulere utvikling
og etablering av tilleggsnæringer i tilknytning til tradisjonelt
landbruk."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen
Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald
T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke
Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti,
Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra
Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at
representantforslaget har vært forelagt nærings- og handelsminister Trond
Giske til uttalelse og til at svarbrev av 13. november 2009 følger
som vedlegg til denne innstilling.
Komiteen viser til at Innovasjon
Norges rolle som næringsutviklingsaktør ble gjennomgått av Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité i Innst. S. nr. 152 (2008–2009).
Innstillingen bygget på Riksrevisjonens undersøkelse (Dokument nr.
3:4 (2008–2009)) hvor det ble reist kritikk og påvist betydelige
svakheter som en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité i stor utstrekning
sluttet seg til. Komiteen vil påpeke at denne kritikken
gjaldt blant annet en lavere innovasjonsgrad for selskapet enn de
mål som er satt, noe som også er et sentralt element i representantforslaget
fra Venstre. I Innst. S. nr. 152 (2008–2009) påpekte også en enstemmig
kontroll- og konstitusjonskomité at integrasjonen mellom utenlandsvirksomheten
og den norske virksomheten var for svak, og som Riksrevisjonen mente
komiteen at det kunne stilles spørsmål ved om man ikke i sterkere
grad burde støtte mer risikoutsatte prosjekter. En enstemmig komité pekte
den gang også på at Innovasjon Norge i for stor grad fungerer kun
som en bank, og at den utadrettede virksomhet knyttet til rådgivning, kompetanseoverføring
og nettverksbygging for bedrifter og etablerere var for svak. Komiteen viser
videre til at en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité påpekte
at det var betydelige svakheter i samordning og styring av faglig
karakter i Innovasjon Norge, og man fastslo at dette må forbedres
for å oppnå de målene som Stortinget hadde lagt som premisser ved
etableringen av selskapet. Det var videre enighet om at det var Nærings-
og handelsdepartementets ansvar å forbedre de områdene kritikken
fra Riksrevisjonen var rettet imot, og en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité
uttrykte tilfredshet med at departementet på dette tidspunkt, ettervinteren 2009,
varslet at de ville starte arbeidet med en helhetlig evaluering
av Innovasjon Norges virksomhet.
Komiteen viser til at Nærings-
og handelsdepartementet i sitt svarbrev av 13. november 2009 opplyser
at denne evalueringen skal være ferdigstilt høsten 2010.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
viser til den innleidde evalueringa av Innovasjon Norge, og at det
i utarbeidinga av evalueringsoppdraget blei teke omsyn til Riksrevisjonen
sine funn og komiteen sine merknader. Eit hovudformål med evalueringa
er å vurdere om og korleis Innovasjon Norge oppfyller dei mål og
føringar som er lagde for selskapet. Dette betyr at det mellom anna
skal bli gjeve ei vurdering av samansetjinga av selskapet sine tenester,
tilgjenge for brukarane og samfunnsøkonomiske effektar av selskapet
si verksemd. I tillegg skal organiseringa av selskapet, medteke
effekten av samanslåinga av dei fire tidlegare organisasjonane og
dagens organisering av selskapet, verta vurdert. I evalueringsmandatet
inngår også ein analyse av framtidige utfordringar for utviklinga
av selskapet.
Fleirtalet viser til at det også
er innleidd ei evaluering av SIVA. Samla vil desse evalueringane
gje eit godt grunnlag for ei vurdering av det offentlege verkemiddelapparatet
sine framtidige oppgåver og organisering. Evalueringane vil medverke
til auka innsikt knytt til verksemdene, og danna grunnlaget for
ein diskusjon om eventuelle endringar i mål, prioriteringar og
organisering av selskapa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet,
Høyre og Kristelig Folkeparti deler mange av de synspunkter
som fremkommer i representantforslaget fra Venstre og vil understreke
at det gjelder flere av de samme temaer som ble påpekt av Riksrevisjonen
og kontroll- og konstitusjonskomiteen, eller har viktige grenseflater
mot temaer som ble tatt opp der, og derfor bør inngå i den varslede
evalueringen av Innovasjon Norge. Disse medlemmer vil
derfor understreke at alle forslagene i Representantforslag 3 S
(2009–2010) fra Venstre må inngå i den varslede helhetlige vurdering
av Innovasjon Norge.
Disse medlemmer viser også til
Riksrevisjonens Dokument 3:2 (2009–2010) hvor særlig SIVAs innovasjonsprogrammer
undergis kritikk, og vil understreke viktigheten av at man får en evaluering
av SIVA, noe som da også er varslet i brev av 13. november 2009
fra Nærings- og handelsdepartementet til komiteen, med evaluering
våren 2010.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
det er viktig å sikre risikokapitaltilgang til bedrifter i oppstarts-
og tidlig vekstfase. Disse medlemmer viser til at
det høye skatte- og avgiftsnivået gjør at det er begrenset med tilgjengelig
risikokapital i Norge og at det derfor er viktig å bidra til et
offentlig-privat samarbeid gjennom fondskonstruksjoner og innovasjonsordninger
for å gjøre tilgangen på risikokapital bedre. Disse medlemmer mener at
Innovasjon Norges virkemidler i dag er preget av for mange politiske
særhensyn og begrensninger som gjør dem lite tilgjengelige. Disse medlemmer mener
at innovasjonsordninger skal være landsdekkende, og viser til merknader og
forslag fremmet i Dokument nr. 8:60 (2007–2008), jamfør Innst. S.
nr. 198 (2007–2008). Disse medlemmer er derfor motstandere
av en todeling av Innovasjon Norge der den ene delen kun skal ta
distriktshensyn.
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument 8:3 S (2009–2010) – representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om
omorganisering og fristilling av Innovasjon Norge – vedlegges protokollen.
Vi viser til brev datert 4. november 2009 hvor Nærings-
og handelsdepartementet blir bedt om å vurdere Representantforslag
3 S (2009-2010) fra Trine Skei Grande og Abid Q. Raja om omorganisering
og fristilling av Innovasjon Norge.
Ved etableringen av Innovasjon Norge ble den organisasjonsmodellen
som var valgt for Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (SND)
videreført. Organisasjonsformen særlovsselskap har sikret et skille
mellom eierstatus og selskapsledelse. Ved denne organisasjonsformen
balanseres myndighetenes behov for styring på et overordnet nivå,
mot selskapets selvstendighet og faglig ansvar knyttet til enkeltsaker.
Departementet er ikke klageinstans og går heller ikke inn i enkeltsaker
som er til behandling i selskapet.
Fra og med 2010 kommer fylkeskommunene inn på
eiersiden i selskapet, med en samlet eierandel på 49 pst. Organisasjonsformen
videreføres innenfor rammen av dette eierskapet.
Stortinget behandlet 23. mars 2009 dok 3:4 (2008-2009) Riksrevisjonens undersøkelse av Innovasjon Norge
som statlig næringsutviklingsaktør. Under debatten informerte
nærings- og handelsministeren om at departementet ville igangsette
en helhetlig evaluering av selskapet. Denne evalueringen er nå igangsatt,
og vil ta for seg perioden fra Innovasjon Norge ble opprettet i
2004 frem til 2009. I utarbeidelsen av evalueringsoppdraget ble
Riksrevisjonens funn og komiteens merknader tatt hensyn til. Et
hovedformål med evalueringen er å vurdere hvorvidt og hvordan Innovasjon
Norge oppfyller de mål og føringer som er lagt for selskapet. Dette
innebærer bl.a. at det skal gis en vurdering av sammensetningen
av selskapets tjenester, tilgjengeligheten for brukerne og samfunnsøkonomiske
effekter av selskapets virksomhet. I tillegg skal organiseringen
av selskapet, herunder både effektene av sammenslåingen av de fire
tidligere organisasjonene og dagens organisering av selskapet, vurderes.
I tillegg skal Innovasjon Norges samarbeid med andre sentrale aktører
vurderes. I evalueringsmandatet inngår også en analyse av framtidige utfordringer
for utvikling av selskapet. Evalueringen skal etter planen vært
ferdigstilt høsten 2010.
Nærings- og handelsdepartementet har også igangsatt
en evaluering av SIVA, som vil foreligge våren 2010. Samlet vil
disse evalueringene gi et godt grunnlag for en vurdering av det
offentlige virkemiddelapparatets framtidige oppgaver og organisering.
Spesielt vil evalueringene bidra med økt innsikt knyttet til resultatene
av både Innovasjon Norges og SIVAs virksomhet. De vil dermed kunne
danne grunnlag for en diskusjon om eventuelle endringer i mål, prioriteringer
og organisering av selskapene.
Oslo, i næringskomiteen, den 8. desember 2009
Terje Aasland |
Svein Flåtten |
leder |
ordfører |