Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Else-May Botten, Lillian Hansen, Arne L. Haugen, Ingrid Heggø og lederen Terje Aasland, fra Fremskrittspartiet, Per Roar Bredvold, Harald T. Nesvik og Torgeir Trældal, fra Høyre, Svein Flåtten, Frank Bakke Jensen og Elisabeth Røbekk Nørve, fra Sosialistisk Venstreparti, Alf Egil Holmelid, fra Senterpartiet, Irene Lange Nordahl, og fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide, viser til at representantforslaget har vært forelagt nærings- og handelsminister Trond Giske til uttalelse og til at svarbrev av 13. november 2009 følger som vedlegg til denne innstilling.

Komiteen viser til at Innovasjon Norges rolle som næringsutviklingsaktør ble gjennomgått av Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité i Innst. S. nr. 152 (2008–2009). Innstillingen bygget på Riksrevisjonens undersøkelse (Dokument nr. 3:4 (2008–2009)) hvor det ble reist kritikk og påvist betydelige svakheter som en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité i stor utstrekning sluttet seg til. Komiteen vil påpeke at denne kritikken gjaldt blant annet en lavere innovasjonsgrad for selskapet enn de mål som er satt, noe som også er et sentralt element i representantforslaget fra Venstre. I Innst. S. nr. 152 (2008–2009) påpekte også en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité at integrasjonen mellom utenlandsvirksomheten og den norske virksomheten var for svak, og som Riksrevisjonen mente komiteen at det kunne stilles spørsmål ved om man ikke i sterkere grad burde støtte mer risikoutsatte prosjekter. En enstemmig komité pekte den gang også på at Innovasjon Norge i for stor grad fungerer kun som en bank, og at den utadrettede virksomhet knyttet til rådgivning, kompetanseoverføring og nettverksbygging for bedrifter og etablerere var for svak. Komiteen viser videre til at en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité påpekte at det var betydelige svakheter i samordning og styring av faglig karakter i Innovasjon Norge, og man fastslo at dette må forbedres for å oppnå de målene som Stortinget hadde lagt som premisser ved etableringen av selskapet. Det var videre enighet om at det var Nærings- og handelsdepartementets ansvar å forbedre de områdene kritikken fra Riksrevisjonen var rettet imot, og en enstemmig kontroll- og konstitusjonskomité uttrykte tilfredshet med at departementet på dette tidspunkt, ettervinteren 2009, varslet at de ville starte arbeidet med en helhetlig evaluering av Innovasjon Norges virksomhet.

Komiteen viser til at Nærings- og handelsdepartementet i sitt svarbrev av 13. november 2009 opplyser at denne evalueringen skal være ferdigstilt høsten 2010.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet, viser til den innleidde evalueringa av Innovasjon Norge, og at det i utarbeidinga av evalueringsoppdraget blei teke omsyn til Riksrevisjonen sine funn og komiteen sine merknader. Eit hovudformål med evalueringa er å vurdere om og korleis Innovasjon Norge oppfyller dei mål og føringar som er lagde for selskapet. Dette betyr at det mellom anna skal bli gjeve ei vurdering av samansetjinga av selskapet sine tenester, tilgjenge for brukarane og samfunnsøkonomiske effektar av selskapet si verksemd. I tillegg skal organiseringa av selskapet, medteke effekten av samanslåinga av dei fire tidlegare organisasjonane og dagens organisering av selskapet, verta vurdert. I evalueringsmandatet inngår også ein analyse av framtidige utfordringar for utviklinga av selskapet.

Fleirtalet viser til at det også er innleidd ei evaluering av SIVA. Samla vil desse evalueringane gje eit godt grunnlag for ei vurdering av det offentlege verkemiddelapparatet sine framtidige oppgåver og organisering. Evalueringane vil medverke til auka innsikt knytt til verksemdene, og danna grunnlaget for ein diskusjon om eventuelle endringar i mål, prioriteringar og organisering av selskapa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti deler mange av de synspunkter som fremkommer i representantforslaget fra Venstre og vil understreke at det gjelder flere av de samme temaer som ble påpekt av Riksrevisjonen og kontroll- og konstitusjonskomiteen, eller har viktige grenseflater mot temaer som ble tatt opp der, og derfor bør inngå i den varslede evalueringen av Innovasjon Norge. Disse medlemmer vil derfor understreke at alle forslagene i Representantforslag 3 S (2009–2010) fra Venstre må inngå i den varslede helhetlige vurdering av Innovasjon Norge.

Disse medlemmer viser også til Riksrevisjonens Dokument 3:2 (2009–2010) hvor særlig SIVAs innovasjonsprogrammer undergis kritikk, og vil understreke viktigheten av at man får en evaluering av SIVA, noe som da også er varslet i brev av 13. november 2009 fra Nærings- og handelsdepartementet til komiteen, med evaluering våren 2010.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er viktig å sikre risikokapitaltilgang til bedrifter i oppstarts- og tidlig vekstfase. Disse medlemmer viser til at det høye skatte- og avgiftsnivået gjør at det er begrenset med tilgjengelig risikokapital i Norge og at det derfor er viktig å bidra til et offentlig-privat samarbeid gjennom fondskonstruksjoner og innovasjonsordninger for å gjøre tilgangen på risikokapital bedre. Disse medlemmer mener at Innovasjon Norges virkemidler i dag er preget av for mange politiske særhensyn og begrensninger som gjør dem lite tilgjengelige. Disse medlemmer mener at innovasjonsordninger skal være landsdekkende, og viser til merknader og forslag fremmet i Dokument nr. 8:60 (2007–2008), jamfør Innst. S. nr. 198 (2007–2008). Disse medlemmer er derfor motstandere av en todeling av Innovasjon Norge der den ene delen kun skal ta distriktshensyn.