Til Stortinget
I proposisjonen gjer Finansdepartementet framlegg om endringar
i lov om Statens pensjonsfond. Endringane er i hovudsak av redaksjonelt
slag.
Den ordinære generalforsamlinga i StatoilHydro ASA 2009 har vedteke
å endre namn på føretaket til Statoil ASA. Det nye namnet skal brukast
frå og med 1. november 2009. Namneendringa krev endring i lov om
Statens pensjonsfond, som har fleire tilvisningar til føretaksnamnet.
Vidare gjer departementet framlegg om ei mindre justering av
namna til dei to delane av Statens pensjonsfond, Statens pensjonsfond
– Utland og Statens pensjonsfond – Noreg. Bruk av bindestrek og stor
forbokstav i "utland" er ikkje i samsvar med korrekt norsk rettskriving.
Departementet føreslår derfor å justere omgrepa til "Statens pensjonsfond
utland" og "Statens pensjonsfond Noreg".
Statens pensjonsfond utland og Statens pensjonsfond Noreg er
lange omgrep, noko som kan være lite føremålstenleg i dagleg omtale.
Som eit praktisk grep føreslår departementet å innføre SPU og SPN
som offisielle forkortingar i lova.
Det har frå tid til anna oppstått høve der det er ønskeleg at
staten gir lån eller skyt inn eigenkapital i selskap der SDØE har
eigedelar. I lovteksten slik den er i dag er det ikkje heilt klart
om slike transaksjonar skal kome til fråtrekk i netto finanstransaksjonar
i petroleumverksemda. I proposisjonen føreslår departementet å klargjere
at slike transaksjonar skal trekkast frå i berekninga av netto finanstransaksjonar.
Etter lov om Statens pensjonsfond § 8 andre ledd gjeld føresegner
om Folketrygdfondet gitt med heimel i folketrygdlova § 23-11 fjerde
ledd inntil anna blir fastsett etter § 7 i lova. Det er ikkje lenger
nokre gjeldande føresegner gitt i medhald av folketrygdlova § 23-11
fjerde ledd og departementet føreslår derfor å oppheve det nå overflødige
§ 8 andre leddet.
Da forslaga i hovudsak er av redaksjonelt slag, har dei ikkje
vore på høyring.
Departementet kan ikkje sjå at forslaget vil ha nokre nemnande
økonomiske eller administrative konsekvensar.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Thomas
Breen, Gunvor Eldegard, Irene Johansen, Gerd Janne Kristoffersen,
lederen Torgeir Micaelsen, Torfinn Opheim og Dag Ole Teigen, fra
Fremskrittspartiet, Ulf Leirstein, Jørund Rytman, Kenneth Svendsen
og Christian Tybring-Gjedde, fra Høyre, Gunnar Gundersen, Arve Kambe
og Jan Tore Sanner, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Egeland,
fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Kristelig Folkeparti,
Hans Olav Syversen, og fra Venstre, Abid Q. Raja, har ingen merknader
og slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteen viser til proposisjonen og
rår Stortinget til å gjøre følgende
vedtak til lov
om endringar i lov om Statens pensjonsfond
I
I lov 21. desember 2005 nr. 123 om Statens pensjonsfond
blir det gjort følgjande endringar:
§ 2 skal lyde:
§ 2. Statens pensjonsfond forvaltes av Finansdepartementet.
Fondet består av Statens pensjonsfond utland (SPU)og Statens
pensjonsfond Norge (SPN).
Statens pensjonsfond utland plasseres som
innskudd på konto i Norges Bank. Motverdien forvaltes etter nærmere
regler fastsatt av departementet, jf. § 7.
Statens pensjonsfond Norge plasseres som
et kapitalinnskudd i Folketrygdfondet. Motverdien forvaltes etter
nærmere regler fastsatt av departementet, jf. § 7.
§ 3 skal lyde:
§ 3. Inntekter i Statens pensjonsfond utland er netto
kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten som blir overført fra
statsbudsjettet, netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten
og avkastningen fra fondets plasseringer.
Netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten
utgjør bruttoinntektene i tredje ledd fratrukket utgiftene i fjerde
ledd.
Følgende bruttoinntekter inngår i kontantstrømmen
fra petroleumsvirksomheten:
1. de samlede skatte- og avgiftsinntekter
som innkreves ifølge lov 13. juni 1975 nr. 35 om skattlegging av
undersjøiske petroleumsforekomster m.v. og lov 29. november 1996
nr. 72 om petroleumsvirksomhet
2. avgifter som innkreves etter lov 21. desember 1990
nr. 72 om avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen
3. avgiftsinntekter ved utslipp av NOx i petroleumsvirksomhet
på kontinentalsokkelen
4. driftsinntekter og andre inntekter fra statens
direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
5. statlige inntekter på nettooverskuddsavtaler
i enkelte utvinningstillatelser
6. utbytte fra Statoil ASA
7. overføringer fra Petroleumsforsikringsfondet
8. statens inntekter i forbindelse med fjerning
eller annen disponering av innretninger på kontinentalsokkelen
9. inntekter fra salg av andeler som ledd i Statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten.
Følgende utgifter skal trekkes fra bruttoinntektene
i tredje ledd:
1. direkte investeringer i statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
2. driftsutgifter og andre direkte utgifter i statens direkte
økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten
3. statens utgifter til Petroleumsforsikringsfondet
4. statens utgifter i forbindelse med fjerning
eller annen disponering av innretninger på kontinentalsokkelen
5. kjøp av andeler som ledd i Statens direkte økonomiske
engasjement i petroleumsvirksomheten.
Netto finanstransaksjoner knyttet til petroleumsvirksomheten
utgjør summen av brutto inntekter ved statlig salg av aksjer i Statoil
ASA, fratrukket statlig kjøp av aksjer i Statoil ASA definert som
markedsprisen staten betaler for aksjene og fratrukket statlig kapitalinnskudd
i Statoil ASA og selskap som ivaretar statens interesser i petroleumsvirksomheten, samt
finanstransaksjoner knyttet til selskaper i petroleumsvirksomheten
hvor staten har eierinteresser.
§ 4 skal lyde:
Inntekter i Statens pensjonsfond Norge er
avkastningen av de forvaltede midlene.
§ 8 andre ledd blir oppheva.
II
Lova tek til å gjelde straks.
Oslo, i finanskomiteen, den 1. desember 2009
Torgeir Micaelsen |
Hans Olav Syversen |
leder |
ordfører |