1. Sammendrag
Billighetserstatningsutvalgene vil fra og med 2008 selv orientere Stortinget om sitt arbeid. Praksis har tidligere vært at Regjeringen har rapportert til Stortinget om arbeidet i utvalgene. Endringen i praksis skjer i samsvar med føringer gitt i St.prp. nr. 12 (2008–2009) og Innst. S. nr. 107 (2008–2009). For senere år vil orienteringen for Stortinget legges frem i løpet av den påfølgende vårsesjon.
Høyesterettsdommer Trond Dolva har på vegne av seg selv og de to andre lederne for Stortingets tre utvalg for rettferdsvederlag, sendt brev til Stortingets presidentskap 11. juni 2009. Brevet har som formål å få en avklaring fra Stortinget på avgrensning og hvilke beviskrav som stilles i forhold til "erstatningsordningar for barn i barneheimar og spesialskolar for barn med åtferdsvanskar", jf. St.meld. nr. 24 (2004–2005), Innst. S. nr. 217 (2004–2005). Brevet følger vedlagt denne innstillingen.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 12 (2008–2009) har Stortinget vedtatt at Stortingets billighetserstatningsordning skal endre navn til Stortingets rettferdsvederlagsordning, idet dette gir et mer dekkende uttrykk for hva ordningen står for. Betegnelsen rettferdsvederlag har derfor fra 1. januar 2009 avløst begrepet billighetserstatning. Billighetserstatningsutvalget heter fra årsskiftet Utvalget for rettferdsvederlag.
Justissekretariatene, som ivaretar sekretariatsfunksjonen for Utvalget for rettferdsvederlag har fra 1. januar 2009 endret navn til Statens sivilrettsforvaltning.
Årsrapporten for 2008 gjelder perioden forut for endringenes ikrafttredelse. Her benyttes derfor de begrepene som gjaldt fram til 1. januar 2009.
Billighetserstatningsordningen er Stortingets egen vederlagsordning, der enkeltpersoner som er kommet særlig uheldig ut, kan søke om en skjønnsmessig kompensasjon av staten. Ordningen er basert på sedvane. Sakene avgjøres av Stortingets billighetserstatningsutvalg. Justissekretariatene er tillagt oppgaven som sekretariat for Billighetserstatningsutvalget.
Billighetserstatningsutvalg I og II har vært i arbeid gjennom hele året 2008. Utvalg III begynte sitt arbeid i mai måned, slik at det fra siste halvår 2008 har vært holdt månedlige møter i alle tre utvalgene. Til sammen er det avholdt 30 møter.
Året 2008 har vært preget av høy aktivitet i utvalgene og stor produksjon. Antall avgjorte saker er på linje med resultatet i 2007. Det har vært en betydelig økning i antallet saker avgjort etter St.meld. nr. 24 (2004–2005) Erstatningsordningar for barn i barneheimar og spesialskular for barn med åtferdsvanskar. Antallet nye søknader har gått ned.
Fristen for å søke billighetserstatning etter Stortingets utvidede ordning for krigsbarn er utløpt. Det var ved fristens utløp til sammen mottatt 2 028 søknader fra krigsbarn fra særordningen trådte i kraft. Av disse er 1 701 avgjort, mens 327 fortsatt er til behandling. Det er innvilget billighetserstatning i 1 553 saker, tilsvarende 91 pst. av sakene.
Utvalgsledelsen har samarbeidet med Justissekretariatene og flere av faginstansene, som i løpet av våren 2008 har gjennomgått alle ledd i saksbehandlingen av billighetserstatningssaker med tanke på å redusere saksbehandlingstiden ytterligere. Arbeidsgruppen fremla en rekke forslag til effektiviserings- og rasjonaliseringstiltak i de saksforberedende instansene, som alle er gjennomført.
Det er i 2008 mottatt 1 266 søknader om billighetserstatning. Dette er en vesentlig nedgang fra 2007, da det ble mottatt 2 148 nye søknader. Nedgangen har sammenheng med at søknadsfristen for krigsbarn er utløpt, slik at denne søkergruppen er falt bort. Det er videre konstatert en generell nedgang også for de øvrige særordningsgruppene, mens antallet søknader etter alminnelig billighetserstatningsordning har en svak økning.
Utvalgene har behandlet svært mange saker i 2008. De har avgjort 2 204 saker, hvilket er det høyeste antallet sett bort fra rekordåret 2007, da 2 244 saker ble avgjort av utvalgene. Det har således vært nedlagt en betydelig innsats i alle billighetserstatningsutvalgene også i 2008.
I hovedtrekk har utvalgene hatt en omforent arbeidsfordeling som innebærer at Utvalg III utelukkende har behandlet saker etter St.meld. nr. 24 (2004–2005). Utvalg II har hatt denne sakstypen som hovedområde i tillegg til saker etter St.meld. nr. 44 (2003–2004) så vidt gjelder samer og kvener. Utvalg I har behandlet alle saker etter alminnelig billighetserstatningsordning, i tillegg til saker etter St.meld. nr. 44 (2003–2004) så vidt gjelder krigsbarn og tatere.
For sakene etter St.meld. nr. 24 (2004–2005) er utvalget gitt fullmakt til å innvilge billighetserstatning med inntil kr 300 000, mens den øvre beløpsgrensen er kr 200 000 for alle øvrige billighetserstatningsordninger. Det er derfor en naturlig følge av flerdoblingen i antallet ferdigstilte saker etter denne særordningen at samlet utbetaling av billighetserstatning økte betydelig. I 2008 utgjør beløpet 227,2 mill. kroner, mens det i 2007 ble utbetalt 134,3 mill. kroner.
Det følger av særordningen for romanifolk/tatere at det etter nærmere vilkår kan tilkjennes billighetserstatning, som i sum overskrider kr 200 000 dersom saken inneholder flere erstatningsgrunnlag. Det har i 2008 vært behandlet 8 slike saker. Disse sakene gjelder blant annet forhold som omfattes av St.meld. nr. 24 (2004–2005) og inngår derfor i denne kategorien.
Billighetserstatningsutvalget har i 2008 i én sak tilrådd billighetserstatning utover den øvre grense som gjelder for den alminnelige billighetserstatningsordningen. Saken ble derfor fremlagt for Stortinget for avgjørelse. Grunnlaget for søknaden var manglende inngripen fra barnevernets side, i tillegg til gjentatte grove seksuelle overgrep fra tidlige barneår. Søker er påført alvorlig personskade. Stortinget har ved vedtakelse av Innst. S. nr. 107 (2008–2009) besluttet at søker innvilges billighetserstatning med kr 300 000.
Saksbehandlingstiden varierer normalt mellom 12 måneder og 24 måneder, avhengig av tidsbruk i forberedende instanser. Noen saker tar dessverre lengre tid av ulike årsaker.
Ved inngangen til 2009 er tre utvalg i arbeid. Det planlegges månedlige møter i hvert av utvalgene, med unntak for feriemåneden. Med tre utvalg i arbeid og stor saksmengde vil det være en utfordring å sikre likebehandling av sakene. Utvalgene vil derfor ha særlig oppmerksomhet rettet mot dette.
Stortingets Utvalg for rettferdsvederlag vil i 2009 fortsette sin deltakelse i det etablerte samarbeidet med Statens sivilrettsforvaltning og faginstanser, for å bidra til at søknader om rettferdsvederlag sikres en god saksgang.
Utvalgene har også merket seg at Regjeringen i løpet av 2009 vil iverksette en prinsipiell gjennomgang av rettferdsvederlagsordningen.