Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om endring i statsbudsjettet for 2009 under Samferdselsdepartementet (tilskudd til regionale flyplasser)
Dette dokument
- Innst. 31 S (2009–2010)
- Kildedok: St.prp. nr. 91 (2008–2009)
- Dato: 05.11.2009
- Utgiver: transport- og kommunikasjonskomiteen
- Sidetall: 2
Tilhører sak
Alt om
Innhold
Til Stortinget
I proposisjonen foreslår Regjeringen at Stortinget gir en tilleggsbevilgning på 150 mill. kroner til Avinor over Samferdselsdepartementets budsjett for 2009. Bevilgningen skal medvirke til at Avinor gjennomfører nødvendige sikkerhetsinvesteringer som selskapet tidligere har varslet at vil bli utsatt.
Avinor har stort investeringsbehov de neste årene, og selskapet har utfordringer med å finansiere alle investeringene. Finanskrisen har forsterket utfordringene. I lys av trafikknedgangen og svikten i inntektene som følge av finanskrisen kommer Avinor til å investere mindre enn tidligere planlagt i 2009. Avinor har varslet at selskapet foreløpig vil utsette utbedringer på fem lufthavner (Bergen/Flesland, Sandane/Anda, Kristiansund/Kvernberget, Røst og Tromsø). Konsekvensen av dette kan være at Luftfartstilsynet gir pålegg om kompenserende tiltak som kan redusere transportstandarden på disse lufthavnene.
Samferdselsdepartementet vil vise til at luftfarten og lufthavnene er viktige for å oppnå regional utvikling og for å opprettholde bosettingen og sysselsettingen i alle deler av landet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Freddy de Ruiter, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet, Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Knut Arild Hareide, er kjent med at Avinor har et stort investeringsbehov de neste årene og at en del av investeringene er knyttet til myndighetspålagte oppgaver.
Komiteen mener det er riktig og viktig at staten bidrar med ekstraordinært investeringstilskudd i 2009 som kan sikre at Avinor nå kan gjennomføre de sikkerhetsmessige investeringene som selskapet tidligere har varslet kunne bli utsatt grunnet mindre trafikk og tilhørende reduserte inntekter.
Komiteen slutter seg til forslaget.
Komiteens flertall, medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, viser til at kryssfinansieringssystemet kan skape uforutsigbarhet når det gjelder finansieringen av mindre flyplasser i dårlige tider. Flertallet peker på at staten har et ansvar for å motvirke denne uforutsigbarheten slik at virksomheter i Distrikts-Norge og sikkerhetsmessige investeringer ikke blir skadelidende.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader og forslag i Innst. S. nr. 355 (2008–2009) fra finanskomiteen om tilleggsløyvingar og omprioriteringar i statsbudsjettet 2009, og der det heter:
"16.3.1 Post 90 (Ny) Aksjekapital
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker på sikt statlige kjøp av flyplasstjenester finansiert over de årlige statsbudsjettene istedenfor kryssfinansiering. Disse medlemmer mener i tråd med dette at staten bør finansiere hoveddelen av myndighetspålagte tiltak knyttet til sikkerhetstiltak – spesielt krav til rullebane og taksebane samt sikkerhetsområde rundt rullebanen. Disse medlemmer viser til at flytrafikken sank med 13,6 pst. fra april 2008 til april 2009. Disse medlemmer viser til at Avinor nå legger investeringer i norske flyplasser på is, siden kryssubsidieringen ikke lenger er nok til både drift og investeringer i de mindre flyplassene. Denne reduksjonen reduserer også Avinors finansielle evne til å gjennomføre myndighetspålagte sikkerhetstiltak knyttet til rullebaneforhold på norske lufthavner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at de myndighetspålagte sikkerhetstiltak ved norske lufthavner knyttet til forhold omkring sikring av rullebaner og oppstillingsplass for fly finansieres ved direkte statlig bevilgning til Avinor AS."
"Stortinget ber Regjeringen forskuttere nødvendige midler og legge frem egen sak om finansieringen av disse tiltakene for Stortinget så fort som mulig."
Disse medlemmer viser til at Regjeringen tok ut utbytte fra Avinor på 324,5 mill. kroner i 2007, og på 398 mill. kroner i 2008. Disse medlemmer mener at det på kort sikt er nødvendig å tilbakeføre noe av disse midlene. Disse medlemmer vil på denne bakgrunn øke kap. 1310, post 90 aksjekapital, med 100 mill. kroner.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett."
Disse medlemmer viser til at forslaget ble avvist av alle de øvrige partiene. Disse medlemmer er tilfreds med at holdningen til spørsmål om bedring av Avinors finansielle grunnlag for å kunne gjennomføre myndighetspålagte tiltak er tydelig endret hos både regjeringspartiene og de øvrige opposisjonspartiene i tiden etter behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2009 i juni 2009.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1311 | Tilskudd til regional flyplasser | ||
70 | Tilskudd til Avinors regionale flyplasser, økes med | 150 000 000 | |
fra kr 0 til kr 150 000 000 |
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 5. november 2009
Knut Arild Hareide |
Arne Sortevik |
leder |
ordfører |