I Prop. 1 S (2009–2010) for Fiskeri- og kystdepartementet
har Regjeringa redegjort for tiltak innenfor slepebåtkapasiteten
langs kysten. Det fremholdes her at Kystverkets budsjett for 2010 foreslås
økt med 127 mill. kroner til 232 mill. kroner for å dekke slepebåtberedskapen
i Nord-Norge og på Sørlandet. Dette vil medføre at slepeberedskapen
i Nord-Norge vil bli styrket til tre helårs slepefartøy, mens det
etableres en beredskapsavtale om ett døgnbemannet fartøy på Sørlandet.
Regjeringa viser i Prop. 1 S (2009–2010) videre til
at det er ønskelig å få på plass en beredskap med ett døgnbemannet
slepefartøy på Sørlandet så raskt som mulig, og at Regjeringa vil
komme tilbake til Stortinget på egnet måte når dette er avklart.
I tråd med dette har Kystverket gjennomført
en anbudsrunde for etablering av en beredskapsavtale for tilgjengelig
slepebåtkapasitet på Sørlandet, med forbehold om Stortingets samtykke. Anbudsrunden
viste at kostnaden for en beredskapsavtale med en fireårig rammeavtale
vil bli om lag 15 mill. kroner per år.
Det er ønskelig at slepeberedskap på Sørlandet kan
etableres fra 1. november 2009. Dette vil innebære en kostnad for
2009 på om lag 2,5 mill. kroner. Det foreslås derfor at Kystverkets
driftsbevilgning økes med 2,5 mill. kroner.
Det vil også være behov for en fullmakt på 60 mill.
kroner i 2009 for å kunne inngå en bindende kontrakt på fire år.
Det bes derfor om at Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2009 kan forplikte staten innenfor en kostnadsramme på 60 mill.
kroner for å inngå en fireårig kontrakt om slepeberedskap på Sørlandet,
jf. forslag til romertallsvedtak. Dette medfører at det ikke vil
være behov for den foreslåtte bestillingsfullmakten på 45 mill.
kroner i 2010-budsjettet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Anne Marit Bjørnflaten, Susanne Bratli, Gorm Kjernli, Magne Rommetveit,
Freddy de Ruiter og Tone Merete Sønsterud, fra Fremskrittspartiet,
Jan-Henrik Fredriksen, Ingebjørg Godskesen, Bård Hoksrud og Arne
Sortevik, fra Høyre, Øyvind Halleraker, Lars Myraune og Ingjerd
Schou, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir H. Langeland, fra
Senterpartiet, Janne Sjelmo Nordås, og fra Kristelig Folkeparti,
lederen Knut Arild Hareide, er tilfreds med den foreslåtte
styrkinga av slepebåtkapasiteten langs kysten fra neste år. Komiteen ser
imidlertid behovet for en raskest mulig etablering av en døgnkontinuerlig
slepebåtberedskap langs kysten av Sørlandet. Komiteen er
positiv til den foreslåtte fireårsavtalen med den valgte tilbyder,
firmaet Buksér og Berging, og at avtalen iverksettes så raskt som
mulig.
Komiteen viser også til at denne
døgnkontinuerlige slepebåtberedskapen kommer i tillegg til Kystverket
og Kystvakta sine ressurser i området.
Komiteen registrerer også økt
fokus på opprustning av depoter og utstyr generelt. Komiteen er
spesielt opptatt av det ulykkesforebyggende arbeidet, slik som eksempelvis
seilingsleder, og ser fram til at dette kommer på plass flere steder
langs kysten.
Komiteen er fornøyd med at det
nå etableres en slepebåtberedskap som sikrer 3 døgnbemannede slepefartøy
på helårsbasis i Nord-Norge, samt at det etableres en beredskapsavtale
som sikrer slepebåtberedskap på Sørlandet i samarbeid med et privat
selskap.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti, vil
peke på rapporten fra arbeidsgruppen som gikk igjennom den nasjonale
slepebåtberedskapen, og som konkluderte med og anbefalte at det
må etableres en slepebåtberedskap som skal dekke hele kysten av
fastlandet og Svalbard. Flertallet vil derfor peke
på at det også er svært viktig at det kommer på plass slepebåtberedskap
i Midt-Norge, på Vestlandet og i Østlandsområdet. Flertallet mener
at det i forbindelse med etableringen av en skikkelig slepebåtberedskap
langs kysten er viktig at man har en normal responstid på 6 timer
og maks 12 timer basert på seilingsleden langs kysten.
Flertallet vil også vise til
at vi de senere årene har hatt flere større skipsulykker, bl.a.
"Server" utenfor Fedje og "Full City" utenfor Langesund, hvor store
mengder olje lekket ut og hvor oljevernberedskapen ble satt kraftig
på prøve.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
peke på at Fremskrittspartiet i forrige stortingsperiode flere ganger
fremmet forslag for å styrke oljevernberedskapen. Disse medlemmer har
også flere ganger tatt opp mangler ved slepebåtberedskapen langs
kysten.
Disse medlemmer vil derfor vise
til sitt fremlagte representantforslag om en forsterket oljevernberedskap,
og vil i den forbindelse fremme forslag om tiltak for en ytterligere
styrking av oljevernberedskapen og slepebåtkapasiteten langs kysten.
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å
gjøre slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
Utgifter |
1062 | | Kystverket: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes med
| 2 500 000 |
| | fra kr 1 215 120 000 til kr
1 217 620 000 | |
II
Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet
i 2009 kan forplikte staten innenfor en kostnadsramme på 60 mill.
kroner for å inngå en fireårig kontrakt om slepeberedskap på Sørlandet.
Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 3. november 2009
Knut Arild Hareide |
Freddy de Ruiter |
leder |
ordfører |