5. Forslag fra mindretall
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Rammeområde 9
(Næring)
I
På statsbudsjettet for 2010 bevilges under:
Kap. | Post | Formål | Kroner | Kroner | ||||||||
900 | Nærings- og handelsdepartementet | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 170 927 000 | ||||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 36 000 000 | ||||||||||
23 | Forenklingstiltak, kan overføres | 8 000 000 | ||||||||||
70 | Tilskudd til internasjonale organisasjoner | 20 400 000 | ||||||||||
72 | Tilskudd til beredskapsordninger | 3 000 000 | ||||||||||
73 | Tilskudd til Ungt Entreprenørskap, kan overføres | 26 000 000 | ||||||||||
901 | Styret for det industrielle rettsvern | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 201 600 000 | ||||||||||
902 | Justervesenet | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 85 800 000 | ||||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 2 000 000 | ||||||||||
903 | Norsk Akkreditering | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 31 600 000 | ||||||||||
904 | Brønnøysundregistrene | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 285 950 000 | ||||||||||
22 | Forvaltning av Altinn-løsningen, kan overføres | 213 500 000 | ||||||||||
23 | Offentlige informasjonstjenester, kan overføres | 14 550 000 | ||||||||||
905 | Norges geologiske undersøkelse | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 122 100 000 | ||||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 67 300 000 | ||||||||||
906 | Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 12 900 000 | ||||||||||
30 | Sikrings- og miljøtiltak, kan overføres | 10 300 000 | ||||||||||
907 | Sjøfartsdirektoratet | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 302 600 000 | ||||||||||
908 | Skipsregistrene | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 18 200 000 | ||||||||||
909 | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | |||||||||||
73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning | 1 234 000 000 | ||||||||||
913 | Standardisering | |||||||||||
70 | Tilskudd | 30 500 000 | ||||||||||
922 | Romvirksomhet | |||||||||||
50 | Norsk Romsenter | 43 100 000 | ||||||||||
70 | Kontingent i European Space Agency (ESA) | 145 400 000 | ||||||||||
71 | Internasjonal romvirksomhet | 404 200 000 | ||||||||||
72 | Nasjonale følgemidler, kan overføres | 58 400 000 | ||||||||||
73 | Galileo | 124 200 000 | ||||||||||
924 | Internasjonalt samarbeid og utviklingsprogrammer | |||||||||||
70 | Tilskudd, kan overføres | 56 000 000 | ||||||||||
929 | Norsk Designråd | |||||||||||
70 | Tilskudd | 36 000 000 | ||||||||||
934 | Internasjonaliseringstiltak | |||||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter, kan overføres | 13 000 000 | ||||||||||
73 | Støtte ved kapitalvareeksport | 366 000 000 | ||||||||||
74 | Norsk deltakelse i EXPO 2010, kan overføres | 12 500 000 | ||||||||||
937 | Svalbard Reiseliv AS | |||||||||||
71 | Tilskudd | 2 100 000 | ||||||||||
950 | Forvaltning av statlig eierskap | |||||||||||
21 | Spesielle driftsutgifter | 10 700 000 | ||||||||||
953 | Kings Bay AS | |||||||||||
70 | Tilskudd | 15 000 000 | ||||||||||
1550 | Konkurransetilsynet | |||||||||||
1 | Driftsutgifter | 92 934 000 | ||||||||||
23 | Klagenemnda for offentlige anskaffelser | 8 387 000 | ||||||||||
2421 | Innovasjon Norge | |||||||||||
50 | Innovasjon – prosjekter, fond | 803 000 000 | ||||||||||
51 | Tapsfond, såkornkapitalfond | 10 000 000 | ||||||||||
70 | Bedriftsutvikling og administrasjon | 435 300 000 | ||||||||||
71 | Nettverk, profilering og reiseliv – programmer, kan overføres | 405 000 000 | ||||||||||
72 | Forsknings- og utviklingskontrakter, kan overføres | 331 000 000 | ||||||||||
73 | Tilskudd til innkjøpskonsortium for kjøp av kraft, kan overføres | 40 000 000 | ||||||||||
78 | Administrasjonsstøtte for distriktsrettede såkornfond | 3 700 000 | ||||||||||
79 | Maritim utvikling, kan overføres | 15 500 000 | ||||||||||
Totale utgifter | 6 328 648 000 | |||||||||||
Inntekter | ||||||||||||
3900 | Nærings- og handelsdepartementet | |||||||||||
2 | Ymse inntekter | 101 000 | ||||||||||
3901 | Styret for det industrielle rettsvern | |||||||||||
1 | Patentavgifter | 118 000 000 | ||||||||||
2 | Varemerkeavgifter | 55 000 000 | ||||||||||
3 | Designavgifter | 3 700 000 | ||||||||||
5 | Inntekt av informasjonstjenester | 8 700 000 | ||||||||||
6 | Diverse inntekter | 100 000 | ||||||||||
7 | Avgifter knyttet til NPI | 2 200 000 | ||||||||||
3902 | Justervesenet | |||||||||||
1 | Gebyrinntekter | 42 600 000 | ||||||||||
3 | Inntekter fra salg av tjenester | 13 940 000 | ||||||||||
4 | Oppdragsinntekter | 2 000 000 | ||||||||||
3903 | Norsk Akkreditering | |||||||||||
1 | Gebyrinntekter og andre inntekter | 25 900 000 | ||||||||||
3904 | Brønnøysundregistrene | |||||||||||
1 | Gebyrinntekter | 385 800 000 | ||||||||||
2 | Refusjoner, oppdragsinntekter og andre inntekter | 30 000 000 | ||||||||||
3 | Refusjoner og inntekter knyttet til forvaltning av Altinn-løsningen | 100 000 | ||||||||||
3905 | Norges geologiske undersøkelse | |||||||||||
1 | Oppdragsinntekter | 30 150 000 | ||||||||||
2 | Tilskudd til samfinansieringsprosjekter | 37 200 000 | ||||||||||
3906 | Direktoratet for mineralforvaltning med Bergmesteren for Svalbard | |||||||||||
1 | Leie av bergrettigheter og eiendommer | 200 000 | ||||||||||
2 | Behandlingsgebyr, bergrettigheter og konsesjoner | 2 150 000 | ||||||||||
3907 | Sjøfartsdirektoratet | |||||||||||
1 | Gebyrer for skip og offshoreinstallasjoner i NOR | 127 300 000 | ||||||||||
2 | Maritime personellsertifikater | 9 000 000 | ||||||||||
3 | Diverse inntekter | 5 000 000 | ||||||||||
4 | Gebyrer for skip i NIS | 37 000 000 | ||||||||||
6 | Overtredelsesgebyr | 22 500 000 | ||||||||||
3908 | Skipsregistrene | |||||||||||
1 | Gebyrer NOR Gebyrer NIS | 11 850 000 | ||||||||||
2 | 5 300 000 | |||||||||||
3961 | Selskaper under NHDs forvaltning | |||||||||||
70 | Garantiprovisjon, Statkraft SF | 14 800 000 | ||||||||||
71 | Garantiprovisjon, Eksportfinans ASA | 9 000 000 | ||||||||||
4550 | Konkurransetilsynet | |||||||||||
2 | Ymse inntekter | 217 000 | ||||||||||
5325 | Innovasjon Norge | |||||||||||
50 | Tilbakeføring fra landsdekkende innovasjonsordning | 5 000 000 | ||||||||||
70 | Låne- og garantiprovisjoner | 40 000 000 | ||||||||||
Totale inntekter | 1 044 808 000 |
II
Merinntektsfullmakter
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan:
overskride bevilgningen under | mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 900 postene 1 og 21 | kap. 3900 post 2 |
kap. 901 post 1 | kap. 3901 postene 5, 6 og 7 |
kap. 902 post 1 | kap. 3902 postene 1 og 3 |
kap. 902 post 21 | kap. 3902 post 4 |
kap. 903 post 1 | kap. 3903 post 1 |
kap. 904 post 1 | kap. 3904 post 2 |
kap. 904 post 22 | kap. 3904 post 3 |
kap. 905 post 21 | kap. 3905 postene 1 og 2 |
kap. 907 post 1 | kap. 3907 postene 1 og 3 |
III
Fullmakt til å overskride
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan overskride bevilgningen under kap. 950 Forvaltning av statlig eierskap, post 21 Spesielle driftsutgifter, til dekning av meglerhonorarer og utgifter til faglig bistand ved salg av statlige aksjeposter, samt andre endringer som kan få betydning for eierstrukturen i selskapene.
IV
Fullmakt til å utgiftsføre uten bevilgning
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan utgiftsføre utbetalinger knyttet til utførte pålagte miljøtiltak etter virksomheten i Raufoss ASA innenfor gitt garantiramme på 90 mill. kroner uten bevilgning under kap. 960 Raufoss ASA, post 71 Refusjon for miljøtiltak.
V
Tilsagnsfullmakter
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan:
1. gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. | Post | Betegnelse | Samlet ramme |
2421 | Innovasjon Norge | ||
72 | Forsknings- og utviklingskontrakter | 100 mill. kroner |
2. gi tilsagn om tilskudd på 115,96 mill. euro utover gitt bevilgning for å delta i de frivillige programmene til Den europeiske romorganisasjonen ESA. Samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar skal likevel ikke overstige 159,26 mill. euro.
3. gi Eksportfinans ASA tilsagn om statlig dekning av framtidig underskudd på avregningskontoen for eksisterende eksportkredittordning, den såkalte 108-ordningen. Fullmakten gjelder for samlede framtidige underskudd som oppstår som følge av tilsagn om lån fram til 31. desember 2010. Fullmakten har som forutsetning at:
a) Eksportfinans ASA fram til 31. desember 2010 kan gi tilsagn om lån ved eksport av kapitalvarer og skip til de gunstigste rentevilkår og kredittider som OECD (Arrangement on Officially Supported Export Credits) tillater.
b) Eksportfinans ASAs innlånspraksis for ordningen må godkjennes av Nærings- og handelsdepartementet. Nærings- og handelsdepartementet kan for øvrig utarbeide nærmere retningslinjer for ordningen.
VI
Fullmakt til å inngå forpliktelser utover gitt bevilgning i forbindelse med kjøp av utredninger og lignende
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan inngå forpliktelser for inntil 7,5 mill. kroner til utredninger o.l. utover gitt bevilgning under kap. 900 Nærings- og handelsdepartementet, post 21 Spesielle driftsutgifter.
VII
Garantifullmakt
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om nye garantier for inntil 40 mill. kroner for lån til realinvesteringer og driftskapital, men slik at total ramme for nytt og gammelt ansvar ikke overstiger 340 mill. kroner.
VIII
Dekning av forsikringstilfeller
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan:
1. gi tilsagn til Institutt for energiteknikk og Statsbygg om dekning av forsikringsansvar for inntil 80 000 000 euro overfor tredjeperson for instituttets og Statsbyggs ansvar etter lov av 12. mai 1972 nr. 28 om atomenergivirksomhet, kapittel III.
2. inngå avtaler om forsikringsansvar under beredskapsordning for statlig varekrigsforsikring innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 2 000 mill. kroner.
IX
Utlånsfullmakter
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan gi Innovasjon Norge fullmakt til å gi tilsagn om:
1. nye landsdekkende innovasjonslån innenfor en ramme på inntil 500 mill. kroner.
2. nye lån under lavrisikolåneordningen innenfor en ramme på inntil 2 500 mill. kroner.
X
Fullmakter vedrørende Norsk Romsenter
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan gi Norsk Romsenter fullmakt til å:
1. selge andeler i selskaper hvor institusjonen forvalter eierandeler, og kjøpe andeler i nye selskaper.
2. benytte utbytte fra selskaper hvor institusjonen forvalter eierandeler og inntekter fra salg av andeler i slike selskaper til romrelatert virksomhet, herunder kjøp av andeler i nye selskaper.
XI
Fullmakter til å avhende og bortfeste
Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2010 kan bortfeste hjemfalte gruveeiendommer til museale formål vederlagsfritt.
Rammeuavhengige forslag
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen vurdere en foreløpig suspensjon av de årlige innbetalinger av skattekreditter i henhold til overgangsreglene til ny rederibeskatning slik at innbetalingen kan forskyves i tid for å avhjelpe finansieringssituasjonen i skipsbyggingsindustrien, og komme tilbake til Stortinget i Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med forslag til praktiske løsninger.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen nedsette et utvalg med bred deltagelse for å gjennomføre en evaluering av om saksbehandlingsreglene i konkurranseloven av 2004 virker etter intensjonen.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen etablere en tilsynsordning for offentlige anskaffelser og nedsette et utvalg for å utforme forslag til en mer effektiv håndhevelse av regelverket for offentlige anskaffelser.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen innføre plikt til forenklet kunngjøring ved innkjøp under den nasjonale terskelverdien for anbudsplikt og legge til rette for en effektiv, ubyråkratisk nasjonal web-basert struktur for dette.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen utrede bedre muligheter for garanti- og låneordninger for fornyelse av fiskeflåten og komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett for 2010 med en vurdering av dette.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av regelverk og målsettinger for lånegarantiordningene i GIEK og Eksportkreditt med det formål at ordningene blir tilpasset og mer fleksible i forhold til den teknologiske og markedsmessige utviklingen i norsk næringsliv og at det fremmes en sak for Stortinget om endringer så snart som mulig.
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen øke innsatsen for å bekjempe ulovlig, urapportert og uregistrert fiske.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen intensivere arbeidet med utvikling av nisje- og spesialprodukter i landbruket.
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen legge frem en stortingsmelding om reindrift.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen tilpasse gebyrinntektene til driften av Brønnøysundregistrene ved å innarbeide nivået på gebyrene i tråd med selvfinansieringsprinsippet senest i statsbudsjettet for 2011.
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av særavgiftsbelastningen pålagt fiskeri- og havbruksnæringen med sikte på opprydning og reduksjoner.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å avvikle eierskapsbegrensningene for havbruksnæringen.
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen utrede en avvikling av konsesjonssystemet innen havbruksnæringa.
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en strategi for bedre samordning av marin forskning med fiskerinæringen slik at næringens behov i større grad vektlegges enn hva tilfellet er i dag. Strategien fremlegges i løpet av 1. halvår 2010.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen justere periodiseringen av jordbruksoppgjøret til å følge kalenderåret, slik at fremtidige forhandlinger kommer inn som en del av budsjettprosessen.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen sørge for at den bebudede landbruksmeldingen blir en melding som tar for seg hele verdikjeden.
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen sørge for at maktutredningen om norske matvarepriser og kjedenes innflytelse blir en partssammensatt utredning hvor søkelyset settes på hele produksjonskjeden frem til forbruker.
Forslag 19
Stortinget ber Regjeringen fremme sak for Stortinget om endring av forskrift om utenlandsk bearbeiding av kjøtt- og meierivarer, blant annet slik at rettighetene som selges på auksjon blir omsettelige.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 20
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en lovfestet fullverdig nettolønnsordning for sjøfolk.
Forslag 21
Stortinget ber Regjeringen fremme en sak om økonomiske rammer for videreutvikling av Statkraft med utgangspunkt i selskapets investeringsstrategi.
Forslag 22
Stortinget ber Regjeringen endre innretningen på Innovasjon Norges virkemidler, slik at de i større grad gjøres landsdekkende og tilgjengelige for alle søkere.
Forslag 23
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en utvidelse av Argentum-modellen med fond-i-fond-investeringer til tre nye fond.
Forslag 24
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av råfiskloven og deltakerloven med sikte på modernisering og forenkling.
Forslag 25
Stortinget ber Regjeringen fremlegge en strategi for avbyråkratisering av fiskeri- og havbruksnæringens rammevilkår. Strategien fremlegges i løpet av 1. halvår 2010.
Forslag 26
Stortinget ber Regjeringen oppheve forskrift om utførselskvote av fisk og fiskevarer fra sportsfiske.
Forslag 27
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for vekst i havbruksnæringen gjennom etablering av nye vederlagsfrie konsesjoner.
Forslag 28
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om oppheving av lov til å fremja umsetnaden av jordbruksvarer (omsetningsloven).
Forslag 29
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om en ordning med fritt omsettelige produksjonskvoter for kumelk.
Forslag 30
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om avvikling av konsesjonsgrenser gitt i medhold av husdyrkonsesjonsloven.
Forslag 31
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve lov om konsesjon ved erverv av fast eiendom (konsesjonsloven).
Forslag 32
Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av jordloven med sikte på modernisering og forenklinger.
Forslag 33
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en strategi for avbyråkratisering av landbruksnæringens rammevilkår som fremlegges 1. halvår 2010.
Forslag 34
Stortinget ber Regjeringen avvikle begrensningene når det gjelder antall deltakere, avstandsbegrensning og kvotetak for samdrifter i melkeproduksjon.
Forslag 35
Stortinget ber Regjeringen utrede de konkurransemessige sidene ved dagens ordning med opplysningskontorer for landbruket.
Forslag 36
Stortinget ber Regjeringen utarbeide en eksportstrategi for norske landbruksprodukter.
Forslag 37
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å oppheve den gjeldende forskriften om utenlandsk bearbeidede jordbruksprodukter.
Forslag fra Høyre:
Forslag 38
Stortinget ber Regjeringen fremme forslag om å heve den såkalte turistkvoten for fisk fra 15 til 25 kg.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 39
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte vedrørende regler og systematikk med hensyn til klagebehandling på konkurranseområdet.
Forslag 40
Stortinget ber Regjeringen etablere et program for forskning og utvikling av nye løsninger for fornybar energi, herunder havvindmøller, rettet mot verfts- og offshoreleverandørindustrien.
Forslag 41
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om at landbruksnæringen skal få mulighet til å søke om midler til nyinvesteringer fra de kommunale næringsfondene på lik linje med næringslivet ellers.