8. Statens pensjonsfond – Utland
- 8.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2009–2010) Gul bok
- 8.2 Kap. 2800 Statens pensjonsfond – Utland
- 8.3 Kap. 5800 Statens pensjonsfond – Utland
Tabell 8.1 Oversikt over budsjettkapitler vedrørende Statens pensjonsfond – Utland
Kap. | Post | Formål | Prop. 1 S |
Utgifter i hele kroner | |||
Statens pensjonsfond – Utland | |||
2800 | Statens pensjonsfond - Utland | 220 389 000 000 | |
50 | Overføring til fondet | 220 389 000 000 | |
Sum utgifter | 220 389 000 000 | ||
Inntekter i hele kroner | |||
Statens pensjonsfond – Utland | |||
5800 | Statens pensjonsfond - Utland | 153 780 000 000 | |
50 | Overføring fra fondet | 153 780 000 000 | |
Sum inntekter | 153 780 000 000 | ||
Netto | 66 609 000 000 |
Statens samlede netto kontantstrøm fra petroleumsvirksomheten er summen av inntekter fra petroleumsvirksomheten fratrukket utgiftene. Tabell 8.2 viser hvordan netto kontantstrøm framkommer i budsjettet. Den samlede netto kontantstrømmen på 220,4 mrd. kroner overføres fra statsbudsjettets utgiftsside (kap. 2800) til Statens pensjonsfond – Utland.
Tabell 8.2. Inntekts- og utgiftskapitler på statsbudsjettet som er grunnlag for forslag til bevilgning under kap. 2800 Statens pensjonsfond – Utland, post 50 Overføring til fondet
(i 1 000 kr)
Kap. | Formål | Prop. 1 S (2009–2010) | |
5440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 2440) | 105 500 000 | |
+ | 5507 | Skatt og avgift på utvinning av petroleum | 121 300 000 |
+ | 5508 | Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomhet på kontinentalsokkelen | 2 500 000 |
+ | 5685 | Aksjer i StatoilHydro ASA | 15 489 000 |
- | 2440 | Statens direkte økonomiske engasjement i petroleumsvirksomheten (jf. kap. 5440) | 24 400 000 |
= | 2800 | Statens pensjonsfond - Utland | 220 389 000 |
Komiteen viser til Innst. 3 S (2009–2010) og Innst. 9 S (2009–2010) hvor de aktuelle budsjettkapitlene som ligger til grunn for bevilgningsforslaget på kap. 2800 er behandlet (jf. tabell 8.2 over). Stortinget fattet vedtak om bevilgning på disse budsjettkapitlene ved behandlingen av Innst. 3 S (2009–2010) den 26. november 2009 og Innst. 9 S (2009–2010) den 7. desember 2009. Vedtakene var i tråd med Regjeringens forslag. På denne bakgrunn slutter komiteen seg til Regjeringens forslag til bevilgning på kap. 2800.
Det vises til omtalen under avsnitt 8.2.
Av den samlede netto kontantstrømmen fra petroleumsvirksomheten på 220,4 mrd. kroner anvendes 153,8 mrd. kroner til å dekke det oljekorrigerte underskuddet på statsbudsjettet. Dette beløpet foreslås bevilget på kap. 5800 Statens pensjonsfond – Utland, post 50 Overføring fra fondet. Netto avsetning til Statens pensjonsfond – Utland kan dermed anslås til 66,6 mrd. kroner i 2010.
Komiteen viser til bevilgningsforslaget for kap. 2800 post 50 over, og til at Stortinget den 26. november 2009 fattet rammevedtak for statsbudsjettet 2010, jf. Innst. 2 S (2009–2010). Når inntekter og utgifter knyttet til petroleumsvirksomheten holdes utenom, anslås underskuddet på statsbudsjettet 2010 til 153,8 mrd. kroner. Komiteen slutter seg til at dette beløpet overføres fra Statens pensjonsfond – Utland til dekning av underskuddet på statsbudsjettet. Forslag til bevilgning på kap. 5800 tilsvarer Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2010, der disse medlemmer foreslo en lavere anvendelse av oljepenger enn Regjeringen og dermed foreslo å overføre 1,5 mrd. kroner mer til Statens pensjonsfond – Utland. Denne summen er etter disse medlemmers forslag om et utenlandsbudsjett på 2,8 mrd. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader i Innst. 2 S (2009–2010) hvor disse medlemmer uttrykker en bekymring for en økende oljepengebruk over statsbudsjettet i 2010. Disse medlemmer foreslår i nevnte innstilling å redusere oljepengebruken med 2,3 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag. Disse medlemmer mener at dette, sammen med andre viktige reformforslag fremsatt i Innst. 2 S (2009–2010), vil bidra til at man kommer noe raskere tilbake igjen på handlingsregelen for bruk av oljepenger i etterkant av finanskriseåret 2009.
Komiteens medlem fra Venstre viser til at norsk økonomi er fortsatt i en noe uoversiktlig situasjon. Ingen kan med sikkerhet si om krisen er over, eller om vi har en midlertidig pustepause. Dette medlem hadde derfor forventet et budsjett som mer eller mindre la opp til den samme nominelle oljepengebruken som det – tross alt – rekordhøye nivået Stortinget vedtok i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2009, eller at Regjeringen i det minste la fram et budsjett som virket nøytralt på norsk økonomi. Dette medlem konstaterer at en er langt unna handlingsregelen (selv om denne skal brukes fleksibelt) og at det vil være en krevende øvelse de neste årene å komme tilbake forventet fondsavkastning. Dette medlem registrerer at både statsministeren og finansministeren hevder at en skal tilbake til handlingsregelen i løpet av stortingsperioden – og at så har skjedd tidligere. Utfordringen nå er imidlertid mye større. Regjeringen har konsekvent latt være å effektivisere og fornye offentlig sektor siden valget i 2005. Dette medlem frykter at regningen for denne unnlatelsen dessverre blir unødvendig stor.
For dette medlem er det viktig at ikke statsbudsjettet for 2010 bidrar til at rentenivået heves mer enn det som naturlig vil følge av det mandatet Norges Bank har. I så måte er signalene fra Norges Bank bekymringsfulle, og en har allerede fått den første renteøkningen.
Dette medlem viser til at det i Venstres alternative statsbudsjett for 2010, nærmere omtalt i Innst. 2 S (2009–2010), foreslås en samlet omprioritering på ca. 14 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, med om lag like store deler fordelt på skatte- og avgiftssiden og statsbudsjettets utgiftsside innenfor et samlet opplegg som medfører et mindrebehov/innstramming når gjelder overføringer fra Statens pensjonsfond – Utland på vel 1 mrd. kroner.