6. Garanti- og tilsagnsfullmakter og andre fullmakter under Finansdepartementet
- 6.1 Fullmakter til å overskride gitte bevilgninger
- 6.2 Kjøp av klimakvoter
- 6.3 Fullmakter til å pådra staten forpliktelser utover gitte bevilgninger
- 6.4 Andre fullmakter
Finansdepartementet mottar refusjoner fra andre offentlige virksomheter som departementet samarbeider med. På grunn av usikkerhet om størrelsen på refusjonene, ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1600, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4600, post 2 Diverse refusjoner, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Senter for statlig økonomistyring vil ha inntekter i forbindelse med utføring av tjenester for andre statlige virksomheter og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1605, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4605, post 1 Økonomitjenester, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
For privatrekvirert tollbehandling og for tollforretning som utføres utenfor kontorsted og ekspedisjonstid, betales det særskilte gebyrer som inntektsføres på kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr. For å dekke de merkostnader som slik behandling og ekspedering medfører ved høyere aktivitetsnivå enn forutsatt, ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4610 Toll- og avgiftsetaten, post 1 Ekspedisjonsgebyr, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Skatteetaten har inntekter i forbindelse med salg av tjenester til andre statsinstitusjoner og kommuner, og enkelte andre inntekter. På grunn av usikkerhet om størrelsen på inntektene ber Finansdepartementet om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1618, post 1 Driftsutgifter, med et beløp tilsvarende merinntekter under kap. 4618, post 2 Andre inntekter, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Omfanget av brukerfinansierte oppdrag for Statistisk sentralbyrå er beregnet til 183,2 mill. kroner i 2010. Ved brukerfinansierte oppdrag blir utgiftene postert på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter. Inntektene fra slike oppdrag skal fullt ut dekke utgiftene og blir postert på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen til oppdragsvirksomhet på kap. 1620 Statistisk sentralbyrå, post 21 Spesielle driftsutgifter, med et beløp som tilsvarer merinntektene på kap. 4620 Statistisk sentralbyrå, post 2 Oppdragsinntekter. Ev. ubrukte merinntekter kan regnes med ved utregning av overførbart beløp på post 21, jf. forslag til vedtak II nr. 2 i proposisjonen.
Statens innkrevingssentral har utgifter i forbindelse med tjenester som utføres for eksterne oppdragsgivere. Finansdepartementet ber om fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1634 Statens innkrevingssentral, post 1 Driftsutgifter, mot tilsvarende merinntekter under kap. 4634 Statens innkrevingssentral, post 2 Refusjoner, jf. forslag til vedtak II nr. 1 i proposisjonen.
Statens finansfond ble opprettet ved Stortingets behandling 26. februar 2009 av St.prp. nr. 40 (2008–2009) og Innst. S. nr. 158 (2008–2009). Da det ikke forelå grunnlag for å anslå fondets inntekter, ga Stortinget samtykke til inntektsføring, uten bevilgningsendringer, på kap. 5605 Renter av statens kontantbeholdning og andre fordringer, post 87 Renteinntekter mv. fra Statens finansfond.
Fristen for å søke om kapitalinnskudd fra fondet utløp 30. september 2009. Det vil kunne foretas utbetalinger av innskudd fram til 15. november 2009. Ved utarbeidelsen av statsbudsjettet for 2010 forelå det ikke tilstrekkelig grunnlag for å angi fondets inntekter i 2010. Finansdepartementet foreslår derfor at det gis tilsvarende posteringsfullmakt som for 2009, jf. forslag til vedtak IV i proposisjonen. Etter at fondet har inngått avtaler om kapitalinnskudd med banker som har søkt innen fristen, vil et ordinært bevilgningsforslag for post 87 bli lagt fram for Stortinget.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Kjøp av klimakvoter er nærmere omtalt i proposisjonen under kap. 1638. Finansdepartementet ber om fullmakt til å inngå avtaler om fremtidig levering av klimagasskvoter på til sammen inntil 3 700 mill. kroner utover gitt bevilgning på kap. 1638, jf. forslag til vedtak V i proposisjonen.
Det kan være aktuelt å endre sammensetningen av statens portefølje av klimagasskvoter. Dette kan gjøres ved å videreselge kontrakter med enkeltprosjekter, ved å selge fremtidige volumer fra enkeltprosjekter som et andrehåndssalg mellom Finansdepartementet og en motpart, eller ved å selge uspesifiserte kvoter i markedet for kvoter med garantert levering (andrehåndsmarkedet). Denne typen salg vil kunne bli nødvendig for å gjøre tilpasninger i porteføljen, for eksempel for å oppnå en bedre risikospredning ved å kjøpe fra prosjekttyper og land som er underrepresenterte i porteføljen, eller for å tilpasse volumet til oppdaterte anslag for levering og kjøpsbehov. Det kan også være aktuelt å styre denne eksponeringen gjennom avledede instrumenter, for eksempel bytteavtaler. Finansdepartementet ber derfor om fullmakt til å selge CDM-kvoter og bruke salgsinntekten til å kjøpe nye kvoter utover gitt bevilgning, jf. forslag til vedtak III nr. 3 i proposisjonen.
Ved salg av klimakvoter vil det påløpe transaksjonskostnader som er vanskelige å anslå på forhånd. Finansdepartementet har derfor i 2009 fullmakt til å overskride bevilgningen under kap. 1638 post 1 Driftsutgifter, tilsvarende salgsutgiftene. Administrasjonsutgiftene under den gjeldende avtalen med Barclays Bank kan anslås, men et eventuelt bytte av leverandør eller av salgsmetode vil kunne påvirke utgiftene. Videre kan ubrukte kvoter i kvotereserven før eller siden bli solgt, noe som vil påvirke det samlede salgsvolumet. Driftsutgiftene til salg av klimakvoter er derfor fremdeles usikre, og departementet ber om at fullmakten videreføres, jf. forslag til vedtak III nr. 2 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader om salg av klimakvoter under avsnitt 4.22 i denne innstillingen.
Toll- og avgiftsetaten og skatteetaten gjennomfører investeringsprosjekter der det er behov for å inngå avtaler utover budsjettåret. Det bes derfor om at disse etatene gis fullmakt til å inngå slike avtaler innenfor de kostnadsrammer som er angitt i budsjettforslaget, jf. forslag til vedtak VI i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier i 2010 for Norges andel av NIBs grunnkapital, fratrukket innbetalt kapital, innenfor en samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på 715 959 651 euro, jf. forslag til vedtak VII. nr.1 i proposisjonen.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier i 2010 for lån fra NIB vedrørende ordningen med prosjektinvesteringslån innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 340 991 000 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 2 i proposisjonen.
Finansdepartementet ber om fullmakt til å stille garantier i 2010 for miljølån gjennom NIB innenfor en totalramme for nye tilsagn og gammelt ansvar på inntil 63 500 000 euro, jf. forslag til vedtak VII nr. 3 i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Ordningen som bidrar til at det offentlige kan følge opp krav i konkursbo, foreslås videreført i 2010. Finansdepartementet ber om at Skattedirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet gis fullmakt til å stille nye betingede tilsagn om dekning av omkostninger ved fortsatt bobehandling for inntil 8,0 mill. kroner innenfor en samlet fullmakt for nye og gamle tilsagn på 18,2 mill. kroner, jf. forslag til vedtak VIII i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.
Det oppstår fra tid til annen differanser i regnskapet hos regnskapsførerne i staten. Enkelte av disse differansene blir ikke oppklart til tross for en betydelig innsats for å finne ut av hva de kan skyldes. Det kan også forekomme at beløp blir anvist og postert feil i statsregnskapet, og at feilen først oppdages etter at årsregnskapet er avsluttet.
Oppretting av slike feil ved motsatt postering i et senere års regnskap vil på grunn av ettårsprinsippet medføre at også senere års regnskap blir feil. Etter Finansdepartementets vurdering er det mest korrekt at uoppklarte differanser og andre feil korrigeres i statsregnskapet ved posteringer over konto for forskyvninger i balansen. Da vil disse posteringene ikke påvirke bevilgningsregnskapet det året korrigeringen gjøres. Det forutsettes at dette skjer etter posteringsanmodning fra vedkommende departement og i) etter at det som er mulig er gjort for å oppklare differansen og ii) når feilposteringen ikke kan korrigeres på annen måte.
Det må innhentes hjemmel fra Stortinget i den enkelte sak før posteringsanmodning kan sendes Finansdepartementet. For mindre beløp bør Finansdepartementet ha fullmakt.
Stortinget vedtok ved behandlingen av Innst. S. nr. 252 (1997–1998), jf. St.prp. nr. 65 (1997–1998), å gi Finansdepartementet slik fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 1998. Denne fullmakten er årlig blitt gjentatt i budsjettdokumentene. Det foreslås at Finansdepartementet gis samme fullmakt for budsjett- og regnskapsåret 2010, jf. forslag til vedtak IX i proposisjonen.
Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag. Forslag til vedtak er ført opp under kapittel 11 Komiteens tilråding, pkt. B.