5.4 Ansvarliggjøring av kjøper i privatmarkedet

5.4.1 Sammendrag

Departementet foreslår at kjøper av tjenester kan gjøres medansvarlig for skatt og merverdiavgift som den som leverer tjenesten har unndratt, forutsatt at kjøpesummen overstiger 10 000 kroner og kjøperen ikke har betalt via bank. Ansvar kan også gjøres gjeldende ved kjøp av varer sammen med tjenester, men ikke ved rene varekjøp.

Forslaget innebærer at privatpersoner på nærmere angitte vilkår kan holdes ansvarlig for tjenesteyters skatte- og avgiftsunndragelser, uavhengig av om kjøperen visste eller burde visst at tjenesteyteren ikke ville komme til å innberette fortjenesten til skatte- og avgiftsmyndighetene. Kjøperen kan imidlertid alltid fri seg fra ansvaret ved å betale for tjenesten (eller eventuelt varer kjøpt sammen med tjenesten) via bank.

Ni av ti som kjøper svart arbeid oppgir at oppgjøret av den svarte betalingen skjer kontant. Siden kontanter ikke er ettersporbare har skatte- og avgiftsmyndighetene i dag få muligheter til å kontrollere og avdekke svart arbeid innenfor privatmarkedet. Hovedformålet med forslaget er å øke borgernes bevissthet omkring bruken av kontanter og kjøp av svarte tjenester. En slik bevisstgjøring vil være et viktig bidrag for å redusere kontantomsetningen i privatmarkedet, og således være et effektivt og målrettet tiltak mot skatte- og avgiftsunndragelser.

Forslaget er nærmere omtalt i proposisjonens punkt 5.4.

Forslaget innebærer endring i skattebetalingsloven, jf. forslag til ny § 16-50. Departementet foreslår at de generelle vilkårene for ansvar fremgår av loven, mens nærmere bestemmelser om praktiseringen av regelen fastsettes i forskrift.

5.4.2 Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til sin generelle merknad under oppfølging av Skatteunndragelsesutvalget. Ansvarliggjøring av kjøper av en vare eller tjeneste for selgers unndragelse er et sterkt virkemiddel i kampen mot skatte- og avgiftsunndragelse. Når grensene settes så lavt som 10 000 kroner og gjentatte kjøp av samme tjeneste i løpet av året kan underlegges en samlet vurdering, risikerer man at vanlige mennesker som aldri har tenkt eller hatt som intensjon å gjøre noe galt, kan bli ansvarliggjort. Man kan heller ikke forvente at alle kjøpere av en tjeneste umiddelbart har selgers potensielle skatte- og avgiftsunndragelse i tankene ved kjøp av en vare eller tjeneste. Disse medlemmer mener derfor at forslaget er for lite gjennomtenkt, at konsekvensene er for lite belyst og at beløpsgrensen høyst sannsynlig er satt for lavt.

Disse medlemmer vil derfor framsette følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med en egen sak der Skatteunndragelsesutvalgets mange forslag vurderes under ett og der aktuelle virkemidler og beløpsgrense ses i sammenheng før man iverksetter forslag om ansvarliggjøring av kjøper."