4.5 Kap. 5506 Avgift på arv og gaver
Regjeringen foreslår samme satser og beløpsgrenser (med unntak for økningen i grunnbeløpet i folketrygden) i forslag til vedtak om avgift til statskassen på arv og gaver for budsjetterminen 2010 som gjeldene vedtak for 2009.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre, slutter seg til Regjeringens forslag til vedtak om avgift til statskassen på arv og gaver.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre viser til de mange utfordringer som arveavgiften gir for små og mellomstore bedrifter. Disse medlemmer viser til at dette er avgift på ting som tidligere har vært fullt ut beskattet gjennom flere generasjoner, enten det er næringsbygg, hytter, biler eller løsøre, kontanter og verdipapirer. Disse medlemmer mener på prinsipielt grunnlag det er feil å beskatte eierandeler til døde mennesker en gang til. I tillegg fører arveavgiften med seg unødig byråkrati i forbindelse med arveplanlegging, juridisk bistand samt arbeid for allerede travle ligningsansatte. Disse medlemmer ønsker å forenkle arveoppgjørene og ønsker derfor å fjerne arveavgiften for både næringslivet og for privatpersoner.
Disse medlemmene vil på denne bakgrunn fremme følgende forslag:
"§ 1-5 i forslag til vedtak om avgift til statskassen på arv og gaver for budsjetterminen 2010, oppheves."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til lovforslag i Innst. 4 L (2009–2010) om opphevelse av arveavgiftsloven.
Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre viser til ordninger som finnes i flere land om at såkalt "herreløs arv" tilfaller ideelle og samfunnsnyttige organisasjoner og fremmer forslag om endringer i arveloven § 4-5, nærmere omtalt i Innst. 4 L (2009–2010).
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Innst. 4 L (2009–2010) hvor dette medlem foreslår en utsettelse og gradvis nedskrivning av arveavgiften over 10 år ved generasjonsskifte i familieeide bedrifter, betinget av at neste generasjon driver bedriften videre.