Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

9.2 Kap. 551 Regional utvikling og nyskaping

Høyanger kommune har omstillingsutfordringer som følge av nedleggelse av en hjørnesteinsbedrift i 2009. Regjeringen foreslår derfor at staten skal bidra med 30 mill. kroner til Sogn og Fjordane fylkeskommune til omstillingsarbeid i Høyanger kommune. Regjeringen legger til grunn at bruken av midlene vil kunne gi arbeidsplasser som får regional effekt. Regjeringen legger også til grunn at fylkeskommunen forvalter midlene i nært samarbeid med Innovasjon Norge og Høyanger kommune.

Det foreslås derfor en tilleggsbevilgning på 30 mill. kroner.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre har foreslått flere tiltak for utvikling i næringslivet og lokalsamfunn i sitt alternative statsbudsjett og behandlingen av St.prp. nr. 37 (2008–2009). Videre ønsker disse medlemmer på noe sikt å fjerne fylkeskommunen som administrativt nivå og som gir unødvendig byråkrati. Høyre vil også at kommunene får beholde mer av skatteinngangen ved å beholde selskapsskatten til kommunene. Disse medlemmer budsjetterer med dette en forsiktig innsparing på 50 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes med

20 000 000

fra kr 1 314 200 000 til kr 1 294 200 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til at flere store matprodusenter og mange fiskeribedrifter har etablert seg på Vestvågøy i Lofoten. Det planlegges å starte opp en matinkubator/matpark i dette miljøet. Dette medlem mener at dette tiltaket bør tilgodeses gjennom et statlig tilskudd på 3 mill. kroner.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 33 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, forhøyes med

33 000 000

fra kr 1 314 200 000 til kr 1 347 200 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at en rekke kommuner har omstillingsutfordringer som følge av finanskrisen. Spesielt gjelder dette for kommuner med et stort innslag av eksportrettet industri. Dette medlem mener at disse utfordringene løses best ved generelle ordninger som er målrettet mot den eksportrettede industrien og viser i den forbindelse til en rekke målrettede virkemidler både når det gjelder å styrke likviditet, skattemessige stimulanser og tiltak for å holde på og styrke den interne kompetansen og mer fleksible permitteringsregler foreslått av Venstre i forbindelse med behandlingen av St. prp. nr. 37 (2008–2009) Om endringer i statsbudsjettet 2009 med tiltak for arbeid, Innst. S. nr. 139 (2008–2009).

Dette medlem mener dette er langt bedre enn å opprette særlige omstillingsfond til enkeltkommuner hvor Regjeringen har "lovet seg bort". Tidligere erfaringer bl.a. fra Skien viser at dette er en lite målrettet bruk av midlene.

Dette medlem går på denne bakgrunn mot Regjeringens forslag om et eget omstillingsfond til Høyanger kommune.

Dette medlem mener videre at en målrettet satsing på tiltak i distriktene for å skape entusiasme og engasjement for lokal utvikling er viktig. Dette må i hovedsak skje på grunnlag av lokale initiativ og interesser. Fylkeskommunene har ansvaret for å bistå kommuner og småsamfunn med de riktige tiltakene, og sitter nærmere utfordringene enn departement og staten gjør. Fylkene bør derfor være de som koordinerer og prioriterer hvilke prosjekter som skal få støtte til lokal mobilisering. At staten skal bidra til å gi støtte til noen få, basert på strategier i fylkesplaner, bidrar mer til å synliggjøre enn subjektiv forskjellsbehandling enn å prøve å bygge opp under lokal mobilisering flest mulig steder.

Dette medlem viser til Venstres alternative budsjettforslag for 2009 som foreslår en nominell videreføring av bevilgningen for 2008. Årsvirkningen av dette er en reduksjon på 60 mill. kroner på kap. 551 post 60. Halvårsvirkningen er en reduksjon på 30 mill. kroner.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

551

Regional utvikling og nyskaping

60

Tilskudd til fylkeskommuner for regional utvikling, nedsettes med

30 000 000

fra kr 1 314 200 000 til kr 1 284 200 000"