6.34 Andre forslag og merknader framkomne under behandlinga i komiteen
- 6.34.1 Luftfartsutdanning
- 6.34.2 Økonomisk likebehandling mellom private og offentlege skular
- 6.34.3 Raskare marknadsrentetilpassing for lån i Statens lånekasse for utdanning
- 6.34.4 Sommarskule
Medlemene i komiteen frå Framstegspartiet, Høgre, Kristeleg Folkeparti og Venstre er kjend med at mykje av flygeleiar- og pilotutdanninga skjer utanlands. Desse medlemene viser til at det er oppretta trafikkflygarutdanning ved Universitetet i Tromsø, i samsvar med vedtak i Stortinget. Frå luftfartsmiljø i Noreg er det sterkt ønske om at meir av utdanninga blir lokalisert til vårt land. Trafikkflygar- og pilotutdanning er kostnadskrevjande, og oppbygging av slik utdanning vil krevje samarbeid mellom utdannings-, forsvars- og samferdslesektor. Desse medlemene ber om at Stortinget blir orientert om framdrifta i saka.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til at det i statsbudsjettet for 2009 ble bevilget 5 mill. kroner til oppstarten av luftfartsutdanning ved UiTø. Det har hele tiden vært kjent at denne utdanningen i Tromsø ville ha en årskostnad på rundt 30 mill. kroner. Disse medlemmer har merket seg at Regjeringen ikke følger opp dette i revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer har tidligere påpekt at UiTø ikke vil kunne dekke behovet for trafikkflyvere og at det også er andre aktuelle tilbydere av denne type utdanning. Disse medlemmer viser til sine tidligere merknader i budsjett sammenheng hvor det er understreket behovet for å få til et finansieringsopplegg for ulike luftfartsfag som ikke diskriminerer tilbydere.
Disse medlemmer er kjent med at behovet for trafikkflyver og flyvelederutdannelse er stort og at mange unge tar sin luftfartsutdannelse i utlandet.
Disse medlemmer har merket seg at det fra fagmiljøets innen luftfartens side er ønskelig at utdannelsen lokaliseres til Norge. Disse medlemmer er opptatt av at det bygges opp en fagkompetanse på høyt nivå på disse områdene i Norge, og ber departementet komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan dette kan gjøres.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den økonomiske forskjellsbehandlingen som i dag eksisterer mellom private og offentlige skoler. Disse medlemmer ønsker at offentlige og private skoler skal ha lik offentlig finansiering, og mener at dagens system ødelegger for de private skolene ved at det pågår en systematisk forskjellsbehandling mellom skoleslagene. Disse medlemmer mener det haster i forhold til å sikre likebehandling om de private skolene i fremtiden skal overleve.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen igangsette arbeidet for å sikre økonomisk likebehandling mellom private og offentlige skoler."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at renten på lån i Statens lånekasse for utdanning har et etterslep på tre til seks måneder i forhold til å følge utviklingen i markedsrenten. Dette innebærer at de som har lån i lånekassen må vente opptil seks måneder før renten kommer på nivå med renten i andre banker.
Disse medlemmer vil fremme følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme forslag som sikrer raskere markedsrentetilpasning for lån i Statens lånekasse for utdanning."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine generelle merknader. Sommerskole er et tilbud som gis i Oslo og enkelte andre kommuner. I 2008 deltok 9 000 elever i Oslo-skolen på ulike kurs i regi av sommerskolen. Det har vist seg å være et tiltak som bidrar til å redusere forskjeller i læringsutbyttet og øke motivasjonen for læring. Det er viktig at flere kommuner oppretter tilbud om sommerskole. Disse medlemmer foreslår derfor å bevilge 5 mill. kroner til sommerskole.