6.30 Kap. 2410 Statens lånekasse for utdanning
- 6.30.1 20 års fastrente
- 6.30.2 Post 45 Større utstyrsinnkjøp og vedlikehald, kan overførast
- 6.30.3 Post 50 Avsetning til utdanningsstipend, overslagsløyving
- 6.30.4 Post 70 Utdanningsstipend, overslagsløyving
- 6.30.5 Post 71 Andre stipend, overslagsløyving
- 6.30.6 Post 72 Rentestøtte, overslagsløyving
- 6.30.7 Post 73 Avskrivingar, overslagsløyving
- 6.30.8 Post 90 Lån til Statens lånekasse for utdanning, overslagsløyving
Kunnskapsdepartementet har vurdert forslaget om 20 års fastrente i Lånekassen. Etterspørselen etter lån med 10 års fastrente i Lånekassen er i dag marginal. Av de om lag 520 000 kundene i Lånekassen som er i tilbakebetalingsfasen har om lag 800 kunder valgt 10 års fastrente. Etter Kunnskapsdepartementets vurdering vil etterspørselen etter lån med 20 års fastrente være enda lavere. Kunnskapsdepartementet vil på den bakgrunn ikke foreslå å innføre en slik ordning nå.
Komiteen tek omtalen til etterretning.
Lånekassen vil i 2009 avslutte hovedleveranse I i moderniseringsprogrammet LØFT og inngå kontrakt for og påbegynne hovedleveranse II av i alt tre hovedleveranser. Inngåelse av kontrakt med leverandør om hovedleveranse II krever at Lånekassen forplikter seg økonomisk utover den gjeldende bevilgningen for 2009 til moderniseringsarbeidet. I den forbindelse foreslår departementet at det gis en fullmakt til å inngå kontrakt med leverandør for hovedfase II, jf. forslag til romertallsvedtak. Stortinget har vedtatt en samlet kostnadsramme på 765 mill. kroner for gjennomføring av LØFT, jf. Budsjett-innst. S. nr. 12 (2007–2008).
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås å nedjustere bevilgningen på posten med 28,7 mill. kroner. Nedjusteringen skyldes hovedsakelig at antall støttemottakere er lavere enn anslaget som lå til grunn for saldert budsjett 2009.
Videre foreslås bevilgningen økt med 43,8 mill. kroner som følge av at antallet studieplasser og fagskoleplasser økes, jf. omtale under kap. 281 post 1 og kap. 276 post 70.
Samlet foreslås det å øke bevilgningen på posten med 15,1 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Antallet støttemottakere er lavere enn anslaget som ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009. Det foreslås derfor å nedjustere bevilgningen på posten med 84,5 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaga frå Regjeringa.
Antallet mottakere av blant annet reisestipend og skolepengestøtte er høyere enn anslaget som ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009. Det foreslås derfor å øke bevilgningen på posten med 11,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre mener studenter skal få tilgang til samme låne- og stipendordninger for Freshman året og første år av bachelorgrad i ikke-vestlige land som for annen høyere utdanning tatt i utlandet.
Disse medlemmer foreslår å bevilge 2,5 mill. kroner til støtte til Freshman-året og 0,5 mill. kroner til støtte 1. års-studier i ikke-vestlige land. Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 14,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
2410 | Statens lånekasse for utdanning | ||
71 | Andre stipend, overslagsbevilgning, forhøyes med | 14 500 000 | |
fra kr 437 800 000 til kr 452 300 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil vise til Fremskrittspartiets alternative budsjett for 2009, der det ble foreslått å sette av 50 mill. kroner ekstra til utdanningsstipend, som blant annet skulle gå til å dekke utdanningsstøtte til første året av en bachelorgrad i de 100 land der dette i dag ikke gis.
Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med 469,3 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes at oppdaterte renteanslag er lavere enn anslaget som ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009.
Videre foreslås bevilgningen på posten økt med 2,1 mill. kroner som følge av at antallet studieplasser økes, jf. omtale under kap 281 post 1 og kap. 276 post 70.
Samlet foreslås det å nedjustere bevilgningen på posten med 467,2 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås å øke bevilgningen på posten med 4,7 mill. kroner som følge av et høyere antall avskrivninger enn det som ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås å redusere bevilgningen på posten med om lag 1 169,4 mill. kroner, i hovedsak grunnet lavere renteanslag enn det som ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009.
Videre foreslås bevilgningen på posten økt med 122,1 mill. kroner som følge av at antallet studieplasser økes, jf. omtale under kap. 281 post 1 og kap. 276 post 70.
Samlet foreslås det å nedjustere bevilgningen på posten med 1 047,3 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.