19.16 Kap. 5501 Skattar på formue og inntekt
Komiteens medlem fra Venstre viser til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) og til merknader i kapittel 4 i denne innstilling hvor det bl.a. foreslås å reversere vedtaket om økt verdifastsettelse av næringseiendom og fjerning av den såkalte 80-prosent-regelen som regjeringspartiene vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009. Dette medlem mener at disse vedtakene vanskeliggjør situasjonen for mange bedrifter spesielt i den konjunktursituasjon vi nå er inne i. Dette vil medføre reduserte skatteinntekter på om lag 740 mill. kroner i 2009.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag.
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
70 | Toppskatt mv., nedsettes med | 740 000 000 | |
fra kr 28 200 000 000 til kr 27 460 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader i denne innstillingens kapittel 4.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 5,3 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 5,3 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
72 | Fellesskatt, nedsettes med | 5 299 000 000 | |
fra kr 152 720 000 000 til kr 147 421 000 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) og til merknader i kapittel 4 i denne innstilling hvor det foreslås økt minstefradrag og reversering av skatteøkninger på næringseiendom og formuesskatt, samt forbedringer av avskrivningsregler i tillegg til den beregnede dynamiske virkning av disse medlemmers forslag om reduksjon i arbeidsgiveravgiften. På denne bakgrunn fremmes følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
72 | Fellesskatt, nedsettes med | 1 490 000 000 | |
fra kr 152 720 000 000 til kr 151 230 000 000" |
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til forslag om å fjerne beløpsgrensen for tilbakeføring av underskudd for inntektsårene 2008 og 2009, som vil medføre et rentetap for staten på 750 mill. kroner i 2009. Det formelle bokførte provenytapet i 2009 er på 4,75 mrd kroner, men dette er å regne som en skatteutsettelse, ikke et tap. Dette medlem viser videre til forslag i Kristelig Folkepartis alternative forslag til Revidert nasjonalbudsjett om økt grense for fradrag for gaver til frivillige organisasjoner, økt grense for lønnsoppgaveplikt for frivillige organisasjoner, samt forbedringer i Skattefunn-ordningen.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | Skatt på formue og inntekt | ||
72 | Fellesskatt, nedsettes med | 774 000 000 | |
fra kr 152 720 000 000 til kr 151 946 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre viser til sine merknader og forslag i Innst. O. nr. 125 (2008–2009) og til merknader i kapittel 4 i denne innstilling, samt forslag om å reversere vedtaket om økt verdifastsettelse av næringseiendom og fjerning av den såkalte 80-prosent-regelen som regjeringspartiene vedtok i forbindelse med behandlingen av statsbudsjettet for 2009, nærmere omtalt under post 5501.70 i denne innstilling.
Dette medlem foreslår i tillegg en del målrettede skatteletteforslag som følger:
Rett til minstefradrag for selvstendig næringsdrivende.
Økte avskrivingssatser med 5 pst. i saldogruppe D.
Styrking av SkatteFUNN-ordningen (økte beløpsgrenser mv).
Økt BSU-grense til 200.000 kroner.
Heve lønnsoppgaveplikten for frivillige organisasjoner til 8.000 kroner.
Dette medlem foreslår videre å halvere fradraget for fagforeningskontingent. Den kraftige skatteletten til et utvalg "av sine egne" som Regjeringen har gjennomført i denne perioden bidrar ikke til noe annet enn å holde fagforeningskontingenten kunstig høy. Samlet medfører disse forslagene reduserte skatteinntekter på om lag 178,2 mill. kroner.
Dette medlem viser også til forslag om å utrede likebehandling i skattesystemet for fradrag knyttet til kostnader for fedme uavhengig om behandling er gjort i offentlig eller privat regi, nærmere omtalt i Innst. O. nr. 125 (2008–2009).
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
5501 | Skatter på formue og inntekt | ||
72 | Fellesskatt, nedsettes med | 178 200 000 | |
fra kr 152 720 000 000 til kr 152 541 800 000" |