17.6 Kap. 1441 Statens forureiningstilsyn
- 17.6.1 Post 1 Driftsutgifter
- 17.6.2 Post 22 Statleg ordning for frivillig kjøp av klimakvotar
- 17.6.3 Post 39 Oppryddingstiltak, kan overførast
- 17.6.4 Post 73 Tilskot til biloppsamlingssystemet
Posten foreslås økt med 4 mill. kroner mot tilsvarende merinntekt under kap. 4441 Statens forurensningstilsyn, post 7 Gebyrinntekter (Kvotesystemet).
SFT forvalter kvotesystemet. Som følge av forsinket godkjennelse av de norske tildelingsreglene i ESA, med påfølgende forsinkelse i lovendringen (godkjent i Stortinget den 26. februar 2009 og godkjent av ESA den 27. februar 2009), har SFT delt ut kvoter både for årene 2008 og 2009 i mars 2009. Dette har medført økte personellutgifter. Arbeidet med kvotesystemet er fullfinansiert av brukerne, og de økte utgiftene dekkes av økte inntekter under kap. 4441 post 7.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Posten foreslås redusert med 8,9 mill. kroner som følge av redusert anslag for salg av kvoter. I budsjettet for 2009 var det forutsatt solgt ca. 70 000 kvoter. Det er solgt om lag 5 000 kvoter siden nettstedet åpnet i oktober 2008. Det nye anslaget er 35 000 kvoter, men det er fortsatt stor usikkerhet knyttet til denne prognosen.
Det fremgår av St.prp. nr. 1 (2008–2009) at størrelsen på det administrative påslaget skal vurderes i løpet av året. Med en salgsprognose på 35 000 kvoter viser justerte beregninger at det samlede administrative påslaget pr. solgte kvote blir 30 kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen reduserer anslaget for salg av klimakvoter med 8,9 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at det ikke bør være SFTs ansvar å selge klimakvoter til enkeltpersoner. Disse medlemmer mener det er mest fornuftig å avslutte ordningen.
Disse medlemmer foreslår å redusere bevilgningen med 4,3 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 13,2 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1441 | Statens forurensningstilsyn | ||
22 | Statlig ordning for frivillig kjøp av klimakvoter, nedsettes med | 13 183 000 | |
fra kr 13 183 000 til kr 0" |
Bestillingsfullmakten under posten foreslås økt med 25 mill. kroner til 50 mill. kroner, jf. forslag til romertallsvedtak. Kap. 1441 post 39 har de senere år hatt store overføringer fordi det har tatt lengre tid enn tidligere antatt å realisere store oppryddingsprosjekter med mange involverte. Kommunene er sentrale finansielle aktører i mange av de store oppryddingsprosjektene, og det tar tid å få på plass reguleringsplaner og kommunal medfinansiering. Det legges til grunn at "forurenser betaler prinsippet" skal gjelde, og at så langt det er rimelig vil pålegg etter forurensningsloven bli brukt som virkemiddel. I de fleste tilfeller er det derfor ikke aktuelt at staten går inn med fullfinansiering. Når en har kommet fram til helhetlige oppryddingsplaner, og en fordeling av kostnadene, er det imidlertid viktig at staten har tilstrekkelige midler til å dekke de utgiftene der andre ikke bidrar frivillig, eller hvor det er ikke er rimelig å gi pålegg etter forurensningsloven.
I St.prp. nr. 30 (2008–2009) Ny saldering av statsbudsjettet 2008 ble bevilgningen på 39-posten satt ned med 70 mill. kroner på grunn av forsinket fremdrift i prosjektene. En revidert gjennomgang av igangsatte og planlagte prosjekter tilsier et behov for å øke bestillingsfullmakten noe. Bestillingsfullmakten skal benyttes til både bestilling av materiell samt å gi tilsagn om tilskudd.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det foreslås bevilget 3,15 mill. kroner på posten for å dekke etterslep i utbetalinger av driftsstøtte til biloppsamlere. En rekke forurensende kjøretøyklasser og årsmodeller fikk økt vrakpant i 2008-budsjettet. Enkelte av disse kjøretøyklassene lå utenfor produsentansvarsordningen og det fantes dermed ikke et etablert mottakssystem for dem. Miljøverndepartementet/Statens forurensningstilsyn ga derfor driftsstøtte til de biloppsamlerne som kunne ta imot bilene. I St.prp. nr. 37 (2007–2008) Om endring i statsbudsjettet for 2008 under kap. 1441 Statens forurensningstilsyn, post 73 Tilskudd til biloppsamlingssystemet ble det bevilget 5 mill. kroner til dette formålet.
Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD) står for utbetaling av driftsstøtten til biloppsamlerne. I 2008 utbetalte TAD 1,85 mill. kroner i driftstilskudd til dette formålet. Som følge av etterslep i utbetalinger forventes det utbetalinger på 3,15 mill. kroner i 2009.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.