16.6 Kap. 1350 Jernbaneverket
- 16.6.1 Post 23 Drift og vedlikehald, kan overførast, kan nyttast under post 30
- 16.6.2 Post 30 Investeringar i linja, kan overførast, kan nyttast under post 23
- 16.6.3 Post 33 (Ny) Fysisk skilje Jernbaneverket – BaneTele AS, kan overførast
Investeringsprosjektet for fjernstyring av Nordlandsbanen Mosjøen–Bodø ventes å få et mindreforbruk i 2009 på om lag 100 mill. kroner på grunn av stans i arbeidene med utbygging av sikringsanlegget MERKUR etter at Statens jernbanetilsyn ikke har innvilget generisk (generell) godkjenning av anleggene. Det er gitt en nærmere omtale av godkjenningsprosessen i St.prp. nr. 72 (2008–2009). Avsatte midler til dette prosjektet på kap. 1350 post 30 foreslås omdisponert til andre tiltak under post 23 og post 30.
Det foreslås at 84,5 mill. kroner av omdisponeringen benyttes til nytt snøryddingsutstyr og økt forebyggende vedlikehold. Ut fra vinterens erfaringer med Jernbaneverkets snørydding er det behov for å fornye deler av snøryddingsutstyret. Dette bør være på plass før neste vintersesong. Økt forebyggende vedlikehold er viktig for å bedre jernbanens driftsstabilitet, som bl.a. vil påvirke punktligheten og regulariteten.
Det foreslås på denne bakgrunn å øke bevilgningen på kap. 1350 Jernbaneverket, post 23 Drift og vedlikehold i 2009 med 84,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Kristeleg Folkeparti og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre viser til merknad under kap. 1350 post 30 om signalanlegget Merkur. Disse medlemmer mener at de midler som frigjøres på grunn av utsettelsen av dette prosjektet må benyttes til nødvendige investeringer og vedlikeholdsoppgaver på Nordlandsbanen.
Disse medlemmer viser videre til at staten tidligere var med på å finansiere Bratsbergbanen i Telemark med ca. 11 mill. kroner i året, mens det i inneværende år kun er gitt løfter om 6 mill. kroner. Ut over dette må Telemark fylkeskommune besørge nødvendig finansiering. Det er altså opp til Telemark fylkeskommunes økonomi om denne jernbanestrekningen skal bestå ut året. Disse medlemmer vil opprettholde statens bidrag ut året, og foreslår derfor en økning i bevilgningen til drift/vedlikehold av jernbanenettet med 6 mill. kroner. Disse medlemmer ser det som naturlig at det vurderes om staten bør opprettholde sitt bidrag også i 2010.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 6 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 90,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | Jernbaneverket | ||
23 | Drift og vedlikehold, kan overføres, kan nyttes under post 30, forhøyes med | 90 500 000 | |
fra kr 4 618 900 000 til kr 4 709 400 000" |
Det foreslås at 15,5 mill. kroner av den udisponerte bevilgningen på 100 mill. kroner omtalt ovenfor, beholdes på investeringsposten og benyttes til kjøp av tomtearealer til Jernbaneskolen og utbedring av automatisk togstopp knyttet til såkalte dvergsignaler. Det er behov for flere lokførere, og utvidelse av Norsk jernbaneskole på Grorud i Oslo vil bidra til dette. Jernbaneverket kartla i 2008/2009 såkalte dvergsignaler for hoveddelen av jernbanenettet og hvor kritiske disse er. Et dvergsignal er et signal som viser om sporveksleren er lagt rett i forbindelse med utkjøring fra stasjon eller fra skifteområde til hovedspor. Kartleggingen identifiserte ni kritiske dvergsignaler som utbedres innenfor gjeldende bevilgning på posten i 2009. Deler av den ubrukte bevilgningen på kap. 1350 post 30, vil bli brukt til å følge opp funnene i kartleggingen ved å montere ATC-stoppbaliser (radiosender i infrastrukturen som sender signaler slik at toget automatisk stopper hvis det kjører på rødt).
På denne bakgrunn foreslås bevilgningen på kap. 1350 Jernbaneverket, post 30 Investeringer i linjen redusert med 84,5 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener det trengs flere kryssingsspor på Nordlandsbanen slik at mer av både gods- og persontransporten kan flyttes fra veg til bane.
Dette medlem viser til at arbeidet med å få på plass godkjente signalanlegg på strekket fra Mosjøen til Bodø nå er utsatt til 2011. Grunnen er at Jernbaneverket har valgt å prioritere to prosjekter i Rogaland i første omgang. Dette medlem mener det er helt nødvendig å holde trykket oppe for å få på plass nødvendig signalanlegg på aktuelle strekk i Rogaland, men finner det svært oppsiktsvekkende at Regjeringen foreslår å flytte midler fra Nordlandsbanen over til Jernbaneverkets generelle drifts- og vedlikeholdsoppgaver, slik det gjøres rede for i St.prp. nr. 67 (2008–2009). Dette medlem mener det må avsettes midler til å bedre kapasiteten på Nordlandsbanen, og dette medlem viser til at flere kryssingsspor i så måte vil være et effektivt virkemiddel.
Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 25 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en nedsettelse på 59,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Dette medlem fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
1350 | Jernbaneverket | ||
30 | Investeringer i linjen, kan overføres, kan nyttes under post 23, nedsettes med | 59 500 000 | |
fra kr 3 682 100 000 til kr 3 622 600 000" |
I forbindelse med behandlingen av salget av BaneTele AS til Bredbåndsalliansen ble det besluttet å etablere et fysisk skille mellom Jernbaneverkets og BaneTeles tekniske utstyr som i dag deler tekniske rom, og at staten ved Jernbaneverket påtar seg ansvaret for å finansiere og gjennomføre det nødvendige skillet, jf. St.prp. nr. 35 (2008–2009), jf. Innst. S. nr. 132 (2008–2009). Dette var en viktig forutsetning for at avtalene mellom Jernbaneverket og BaneTele AS kunne opprettholdes i forbindelse med salget.
Jernbaneverket og BaneTele AS har undertegnet en avtale om det fysiske skillet, herunder etablering av nye tekniske rom der dette er nødvendig. Jernbaneverket har lagt fram en planskisse som omfatter 135 tekniske rom/lokaliteter. For 72 av disse kan skillet etableres innenfor eksisterende rom, mens for 63 av rommene må det bygges nye tekniske rom. Planen går over tre år. Bevilgningsbehovet er fordelt med 15 mill. kroner i 2009, 25 mill. kroner i 2010 og 20 mill. kroner i 2011.
For å synliggjøre denne investeringen og skille den fra Jernbaneverkets ordinære investeringer, foreslås det å bevilge midlene på en ny post med stikkordet "kan overføres".
Det foreslås derfor å bevilge 15 mill. kroner på kap. 1350 Jernbaneverket, post 33 Fysisk skille Jernbaneverket – BaneTele AS.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.