Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

16.4 Kap. 1320 Statens vegvesen

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener stamveinettet i Norge bærer preg av for dårlig standard. Veinettet møter ikke kravet til dagens trafikkmengde. Stamveinettet er svært viktig både for transport av folk og varer, men sikkerheten langs disse veiene samsvarer ikke med dagens trafikkmengde. Dette medlem mener det er svært viktig å sørge for rask utbedring av utsatte ulykkespunkt. Videre må det gis rom for at statens vegvesen kan intensivere det generelle vedlikeholdet. Dette medlem peker spesielt på den kritiske situasjonen på E6 gjennom de tre nordligste fylkene.

Dette medlem viser til behovet som Meløy Kommune i Nordland har meldt for å komme i gang med planlegging og opprustning av vegstrekningen "Glombergan" mellom Meløy og Glomfjord på RV 17. Dette medlem vil sette av 4 mill. kroner til dette formålet

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 104 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 104 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

23

Trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksveger m.m., kan overføres, kan nyttes under post 29, post 30, post 31 og post 72, forhøyes med

104 000 000

fra kr 8 559 500 000 til kr 8 663 500 000"

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti og Venstre vil legge til rette for at flere som ønsker det kan velge sykkel som fremkomstmiddel. Det trengs flere gang- og sykkelveger, særlig i byer og tettsteder, og disse må planlegges og bygges parallelt med nye veganlegg.

Disse medlemmer mener det bør opprettes en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei. Ordningen må ha som formål å påvirke transportplanleggingen i kommuner og fylkeskommuner, og fungere som et insentiv for bedre tilrettelegging for gående og syklende. Disse medlemmer registrerer at Regjeringen i sitt forslag til Nasjonal transportplan 2010–2019 foreslår at det legges inn et nytt kriterium i den statlige belønningsordningen for kollektivtrafikk, slik at det ved tildeling av midler vil legges vekt på kommunenes og fylkeskommunenes vilje til å tilrettelegge for sykkel og gange. Disse medlemmer er imot dette grepet da dette vil bidra til å utvanne den nåværende belønningsordningen. Disse medlemmer mener det bør etableres en egen ordning for formålet, at det bør settes av 100 mill. kroner til denne ordningen som en startbevilging.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser for øvrig til Dokument nr. 8:121 (2007–2008) og Innst. S. nr. 310 (2007–2008) om forslag fra Kristelig Folkeparti om bedre tilrettelegging for syklister i byer og tettsteder, samt Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett der Kristelig Folkeparti foreslo 100 mill. kroner til en statlig belønningsordning for gang- og sykkelvei.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endringer:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

30

Riksveginvesteringer, kan overføres, kan nyttes under post 23, post 29, post 31, post 60 og post 72, forhøyes med

100 000 000

fra kr 7 870 900 000 til kr 7 970 900 000"

Komiteens medlem fra Venstre understreker behovet for gang- og sykkelveier som et viktig miljø- og trafikksikkerhetstiltak. Dette medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett for 2009 hvor Venstre foreslo 100 mill. kroner til en belønningsordning for fylker og kommuner som satser på å trygge skolevegene.

For E18 Bjørvika-prosjektet er rekkefølgen på enkelte arbeider endret i forhold til det som opprinnelig var lagt til grunn. Dette har ført til at store arbeider med tilhørende utbetalinger har kommet tidligere enn forutsatt. Det er derfor et merbehov i 2009 på 215 mill. kroner. Dette vil bidra til å sikre en rasjonell framdrift av prosjektet.

Det foreslås derfor å øke bevilgningen på kap. 1320 Statens vegvesen, post 35 Vegutbygging i Bjørvika med 215 mill. kroner.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Ferjesambandet Svolvær–Skrova i Nordland ble nedklassifisert til et fylkeskommunalt samband fra og med 1. januar 2009. For å kompensere Nordland fylkeskommune for merkostnader, er det i statsbudsjettet for 2009 overført 10,45 mill. kroner fra kap. 1320 Statens vegvesen, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester til kap. 572 Rammetilskudd til fylkeskommuner, post 60 Innbyggertilskudd.

Etter at St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble lagt fram, ble Stortinget gjort oppmerksom på nye opplysninger om anslag for fylkeskommunens kostnader for sambandet. I Budsjett-innst. S. nr. 13 (2008–2009) ba transportkomiteen Regjeringen følge opp endring i kompensasjonen til fylkeskommunen i denne forbindelse. Driftskostnadene for sambandet er beregnet til 15,5 mill. kroner i 2009. Det foreslås derfor å redusere bevilgningen på kap. 1320, post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester med 5,1 mill. kroner mot en tilsvarende økning på kap. 572, post 60 Innbyggertilskudd.

Konsekvensene av innføringen av en avgift på NOx fra 1. januar 2007 ble kompensert over ferjebudsjettet. I St.prp. nr. 1 (2008–2009) opplyste Samferdselsdepartementet bl.a. at selskaper som har inngått miljøavtale med staten og meldt seg inn i NOx-fondet før 1. juli 2008, blir fritatt for avgiften på NOx, og at dette kunne føre til behov for mindre endringer av budsjettet.

Kompensasjonen over post 72 er redusert med 9,5 mill. kroner i statsbudsjettet for 2009 på grunnlag av foreløpige beregninger. Det er foretatt en oppdatert gjennomgang av ferjeselskapenes innbetalinger til NOx-fondet som tilsier at bevilgningen bør reduseres med ytterligere 15,4 mill. kroner.

Dette innebærer at bevilgningen foreslås redusert med i alt 20,5 mill. kroner.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Regjeringen grunnet en gjennomgang av ferjeselskapenes innbetalinger til NOx-fondet, ønsker å redusere bevilgningen med 15,4 mill. kroner. Disse medlemmer ønsker å gå imot dette. Disse midlene forutsettes brukt til styrking av fergetilbudet.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 15,4 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 5,1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, nedsettes med

5 100 000

fra kr 1 776 000 000 til kr 1 770 900 000"

Komiteens medlem fra Venstre viser til at det er store utfordringer knyttet til korrespondanse mellom de siste flyene som lander og fergetilbudet i Møre og Romsdal. Lander man med siste fly kan man bli nødt til å overnatte, før man kan reise videre neste morgen. Dette medlem mener fergetilbudet bør utvides med flere fergeavganger som korresponderer med siste fly. Dette medlem vil på denne bakgrunn foreslå 2 mill. kroner for å styrke tilbudet av "flyferger" i Møre og Romsdal utover regjeringens forslag.

Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

72

Kjøp av riksvegferjetjenester, kan overføres, kan nyttes under post 23 og post 30, nedsettes med

18 500 000

fra kr 1 776 000 000 til kr 1 757 500 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sitt forslag i representantforslag Dokument nr. 8:43 (2005–2006) om å etablere en tiltakspakke for å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene, og til konkret bevilgningsforslag på 1,5 mrd. kroner i Innst. S. nr. 139 (2008–2009) fra finanskomiteen om endringer i statsbudsjettet for 2009 med tiltak for arbeid. Disse medlemmer viser til at forfallet på veinettet som blir fylkenes ansvar fra nyttår, er på mellom 25 og 27,5 mrd. kroner ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken gjengitt i Aftenposten 26. mars 2009.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 1,5 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1,5 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

80

(Ny) Vedlikehold og oppgradering av fylkesveinettet, bevilges med

1 500 000 000"

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at etterslepet på riksveier ved utgangen av 2008 ble beregnet til 17,7 mrd. 2008-kroner, og at etterslepet innen utgangen av 2009 vil ha kommet opp i 19 mrd. kroner. Disse medlemmer konstaterer at Regjeringen ikke har ambisjoner om å stanse, enn si begynne å ta igjen, vedlikeholdsetterslepet som er oppstått. Disse medlemmer peker på at lang tids dårlig vedlikehold har medført både synlig og mindre synlig forfall. Det synlige omfatter bl.a. asfalt, skilt og utstyr langs vegene, mens det mindre synlige omfatter bl.a. tunneler og bærende konstruksjoner i broer. Disse medlemmer viser til disse medlemmers forslag til Nasjonal transportplan i innstillingen til St.meld. nr. 16 (2008–2009), der det legges opp til å gi Norge et topp moderne, effektivt, sikkert og miljøvennlig samferdselsnett på 25 år. Disse medlemmer ønsker blant annet å bygge et motorveistamnett mellom de største byene i landet, med tilknytninger til det svenske stamnettet. Disse medlemmer ønsker imidlertid økt satsing allerede i 2009, og foreslår derfor å øke bevilgningen med 1 mrd. kroner i forhold til vedtatt budsjett.

Disse medlemmer foreslår å bevilge 1 mrd. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1 mrd. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

1320

Statens vegvesen

81

(Ny) Vedlikehold av stam- og riksveier, bevilges med

1 000 000 000"

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til tidligere forslag om å øke veisatsingen betydelig i alternativt statsbudsjett for 2009. Det har vist seg at mer bruk av offentlig-privat samarbeid (OPS) gir både raskere veibygging og mindre finansiell risiko for staten.

Disse medlemmer ønsker igangsetting av flere prosjekter og fremmer dermed følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen om å fremme E39 Rådalen (Bergen)–Svegatjørn (Os) som OPS-prosjekt."

"Stortinget ber Regjeringen om å fremme rv 7 Sokna (Ringerike)–Ørgenvika (Krødsherad) som OPS-prosjekt."

"Stortinget ber Regjeringen om å fremme E18 Akershus–Ørje (Svenskegrensen) som OPS-prosjekt."