13.7 Kap. 928 (Ny) Ulønna forskingsinnsats, Skattefunn
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti Venstre viser til Skattefunn-ordningen ble opprettet i 2002 av regjeringen Bondevik II som et tiltak for å øke norsk næringslivs forsknings- og utviklingsinnsats. Statistisk sentralbyrå (SSB) har evaluert Skattefunn-ordningen, og avleverte sluttrapport i januar 2008. Evalueringen viser blant annet at for hver krone som gis under Skattefunn, øker FoU-innsatsen i bedriftene med det dobbelte, at verdiskaping og innovasjon har økt i perioden Skattefunn har eksistert, og at mange bedrifter som ikke hadde noen FoU-aktivitet, nå er stimulert til å starte et langsiktig arbeid. Forskningsinnsatsen i bedriftene i 2005 ble 2,4 mrd. kroner høyere enn uten Skattefunn. For hver krone Skattefunn-ordningen har brukt på norsk næringsliv, har vi fått 2 kroner tilbake i økt forskningsinnsats.
Disse medlemmer konstaterer at Skattefunn er en svært effektiv, målrettet og ubyråkratisk ordning rettet mot en del av næringslivet som ikke nås lett gjennom andre tiltak og som tradisjonelt ikke har hatt FoU-aktivitet av noen betydning. Ordningen er en viktig del av det å stimulere til et mer kunnskapsorientert norsk næringsliv.
Disse medlemmer viser til at Regjeringens statsbudsjett for 2009 ikke foreslo noen endringer i Skattefunn-ordningen. Det at enkelte representanter fra regjeringspartiene nærmest framstilte dette som en slags politisk seier og en økt satsing på næringsrettet forskning fra Regjeringens side, er etter disse medlemmer mening meget spesielt.
Dette føyer seg, etter disse medlemmers syn, inn i et større bilde av en regjering som er lite opptatt av å styrke forskningen generelt, og den næringsrettede forskningen spesielt. Regjeringen har flere ganger foreslått, og fått vedtatt med regjeringspartienes stemmer i Stortinget, innstramminger i Skattefunn-ordningen bl.a. i forbindelse med statsbudsjettet for 2007. Disse innstrammingene, som disse medlemmer beklager, har resultert i en betydelig nedgang i bruken av ordningen
Disse medlemmer viser videre til at Stortinget i 2005 fattet vedtak om innføring av en ny tilskuddsordning for ulønnet arbeid som ikke omfattes av den ordinære Skattefunn-ordningen. Ulønnet arbeidsinnsats vil typisk finnes i enkeltpersonforetak og noen gründerselskaper. Det ble også bevilget samlet 70 mill. kroner til ordningen i forbindelse med prosjekter som oppfyller Skattefunns FoU-kriterier og som kunne dokumentere ulønnet arbeid utført i perioden 2002–2005.
Disse medlemmer merker seg at Regjeringen foreslår å tilbakeføre gjenværende midler fra ordningen (6,6 mill. kroner) fra 2005 til statskassen og har opprettet en ny post for dette (kap. 3928 post 70). Disse medlemmer mener at ordningen må styrkes, og foreslår på denne bakgrunn å videreføre gjenværende midler samt bevilge ytterligere 30 mill. kroner.
Disse medlemmer viser for øvrig til forslag om å styrke Skattefunn-ordningen ytterligere ved å heve beløpsgrensene for egenutført FOU og fjerne maksimal timesats nærmere omtalt i Innst. O. nr. 125 (2008–2009)
Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
928 | Ulønnet forskningsinnsats, Skattefunn | ||
71 | (Ny) Tilskudd, kan overføres, bevilges med | 30 000 000" |