13.3 Kap. 909 Tiltak for sysselsetjing av sjøfolk
Ordningen skal sikre maritim kompetanse og rekruttering av norske sjøfolk og i tillegg bidra til at norske rederier gis konkurransedyktige rammevilkår i forhold til vilkårene i andre land.
Tilskuddsordningen omfatter:
Prosentvis tilskudd (9,3 eller 13 pst.) til skip i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR) og Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).
Nettolønnsordning for bemanningen som omfattes av skipenes alarminstruks på passasjerskip (ferger) i utenriksfart i NOR.
Nettolønnsordning for skip i petroleums (offshorefartøy) i NOR.
Nettolønnsordning for øvrige fartøy i NOR (lasteskip, brønnbåter, passasjerskip og slepebåter).
Nettolønnsordning for sikkerhetsbemanningen på hurtigruteskip som betjener strekningen Bergen-Kirkenes.
Den vedtatte bevilgningen på 1 750 mill. kroner i saldert budsjett er basert på at det samlet vil være om lag 11 000 refusjonsberettigede sjøfolk under ordningen i 2009 og antatt lønnsregulering i 2009. Videre er det lagt grunn videreføring av innretningen for ordningen som ble innført for 2. halvår 2008, med en begrensning i refusjonsutbetalingen pr. sysselsatt på 198 000 kroner pr. år.
Med basis i terminutbetalingene for 2. halvår 2008 og en forventet økning i antall refusjonsberettigede sjøfolk til om lag 11 200, anslås et økt bevilgningsbehov på om lag 60 mill. kroner i 2009.
På dette grunnlag foreslås bevilgningen økt med 60 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Høgre og Venstre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Høyre peker på at norske sjøfolk er en betydelig ressurs for sine rederier, mange tar jobber i rederiene eller i maritime næringer på land etter flere år på havet. De styrker dermed tilhørigheten for maritime bedrifter til Norge. Disse medlemmer mener derfor det er viktig å ha ordninger som stimulerer rederier til å ha norske sjøfolk i nøkkelstillinger. Dette er med på å videreutvikle den maritime kompetansen. Disse medlemmer ønsker primært gjeninnført kompetansemodellen for sysselsetting av sjøfolk som ble innført under regjeringen Bondevik II. Dette er en nettolønnsordning for maritimt utdannet mannskap i NIS og NOR registrene. Høyres modell innebærer at alt mannskap i offshoreflåten som er flagget i NOR er omfattet av kompetansemodellen. Disse medlemmer vil med utgangspunkt i Regjeringens forslag, foreslå å begrense refusjonsutbetalingen pr. sysselsatt til 135 000 kroner. Det gir en besparelse for 2009 på om lag 120 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | ||
73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med | 60 000 000 | |
fra kr 1 750 000 000 til kr 1 690 000 000" |
Komiteens medlem fra Venstre mener at den sjøfartskultur som er utviklet over mange år både innenriks og utenriks, må sikres gjennom gode skatte- og avgiftsordninger. Disse må være konkurransedyktige nok til at norsk skipsfart forblir en viktig del av norsk næringsliv. Det må imidlertid ikke være slik at skatteordningen blir så gunstige for en næring, at de utkonkurrere andre næringer som driver med lignende aktivitet. Dette medlem mener at nettolønnsordningen for sjøfolk medfører at arbeidskraften forsvinner fra fiskeflåten og over til øvrig skipsfart på grunn av Regjeringens grove forskjellsbehandling mellom ansatte på fartøy som kommer inn under nettolønnsordningen og ansatte på fiskefartøy. Dette medlem er uenig i en slik politikk og vil avvikle nettolønnsordningen.
Dette medlem fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
909 | Tiltak for sysselsetting av sjøfolk | ||
73 | Tilskudd til sysselsetting av sjøfolk, overslagsbevilgning, nedsettes med | 543 000 000 | |
fra kr 1 750 000 000 til kr 1 207 000 000" |