11.19 Kap. 743 Statlege stimuleringstiltak for psykisk helse
- 11.19.1 Post 21 Spesielle driftsutgifter
- 11.19.2 Post 62 Tilskot til psykisk helsearbeid i kommunar
- 11.19.3 Post 70 Kompetanse, utgreiingar og utviklingsarbeid
- 11.19.4 Post 75 Tilskot til styrking av psykisk helsevern, kan overførast
I St.prp. nr. 1 (2008–2009) ble ved en feil 0,5 mill. kroner til Nasjonal strategiplan for arbeid og psykisk helse flyttet fra kap. 743 post 21, til kap. 743 post 70. Midlene skulle vært flyttet fra kap. 743 post 70, til kap. 743 post 21. På denne bakgrunn foreslås bevilgningen over kap. 743 post 21 satt opp med 1 mill. kroner, mot at bevilgningen over kap. 743 post 70 settes ned tilsvarende, jf. omtale under denne posten.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Det vises til merknad fra kommunalkomiteen og anmodningsvedtak nr. 137 (2008–2009) i forbindelse med St.prp. nr. 1 (2008–2009), jf. Budsjett-innst. S. nr. 5 (2008–2009):
"Stortinget ber Regjeringen sørge for at storbymidlene til psykisk helse ikke innlemmes i inntektssystemet fra 2009."
Opptrappingsplanen for psykisk helse ble avsluttet ved utgangen av 2008. I tråd med forutsetningene for planen ble de øremerkede tilskuddene til drift av kommunenes psykiske helsearbeid (3,5 mrd. kroner) og særskilte storbytiltak (56,1 mill. kroner) innlemmet i de frie inntektene fra 2009, og fordelt etter inntektssystemets kriterier. Midlene til kompetanse- og utviklingstiltak i kommunal sektor og til rådgiverne hos fylkesmannen (95 mill. kroner) ble inntil videre videreført som øremerket tilskudd på Helse- og omsorgsdepartementets budsjett.
Det øremerkede tilskuddet til særskilte storbytiltak var en egen satsing på storbyene gjennom opptrappingsplanen for psykisk helse. I statsbudsjettet for 2009 ble også storbymidlene innlemmet i inntektssystemet, og fordelt etter kostnadsnøkkelen på samme måte som de øvrige midlene til psykisk helsearbeid. At midlene nå fordeles på alle kommuner og ikke bare de fire storbyene, betyr at det er skjedd en omfordeling fra de fire største byene til de øvrige kommunene.
På grunnlag av merknaden fra Stortinget foreslås det at innlemmingen av storbymidlene til psykisk helse reverseres. Dette gjøres ved å flytte 56,1 mill. kroner fra Kommunal- og regionaldepartementets budsjett til et øremerket tilskudd på Helse- og omsorgsdepartementets budsjett. Som følge av dette foreslås det å sette opp bevilgningen med 56,1 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 571 post 60 settes ned tilsvarende.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Bevilgningen foreslås satt ned med 1,0 mill. kroner mot at bevilgningen over kap. 743 post 21 settes opp tilsvarende, jf. omtale under denne posten.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener Regjeringens satsning på psykiatrien er mangelfull, og foreslår å øke innsatsen med 100 mill. kroner ut over Regjeringens forslag. Disse medlemmer ønsker å øremerke pengene til å styrke barne- og ungdomspsykiatrien og alderspsykiatrien. Midlene skal også kunne bruker til kjøp av døgnplasser ved private instistusjoner, og Capio Anoreksisenter AS bør benyttes av alle helseregioner, der det er pasienter som kan nyttegjøre seg av et slikt tilbud. Alderspsykiatrien i kommunene skal også styrkes ved bruk av disse midlene. Disse medlemmer ønsker sterkt fokus på kompetanse og tilgjengelige behandlings- og omsorgstilbud som retter seg spesielt mot eldre med psykiske lidelser.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 100 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
743 | Statlige stimuleringstiltak for psykisk helse | ||
75 | Tilskudd til styrking av psykisk helsevern, kan overføres, forhøyes med | 100 000 000 | |
fra kr 44 625 000 til kr 144 625 000" |