Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

11.16 Kap. 732 Regionale helseføretak

Fra 2009 er det innført nye regler i ISF-ordningen som innebærer at det ikke bare er helsehjelp gitt av legespesialist som skal kunne utløse refusjon. Det innebærer at enkelte konkrete spesialisthelsetjenester som i utgangspunktet utføres av andre enn lege, vil utløse ISF-refusjon uten at legen må være direkte involvert. For eksempel vil kronikeromsorg utført av sykepleiere for diabetikere og pasienter med andre indremedisinske kroniske sykdommer utløse refusjon. Det er anslått en innsparing på 8 mill. kroner på landsbasis. Det foreslås å redusere basisbevilgingene til de regionale helseforetakene med til sammen 8 mill. kroner med følgende fordeling:

Post 72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF

- 4,4 mill. kroner

Post 73

Tilskudd til Helse Vest RHF

- 1,5 mill. kroner

Post 74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF

- 1,1 mill. kroner

Post 75

Tilskudd til Helse Nord RHF

- 1,0 mill. kroner

Ny forskrift om tuberkulosekontroll trådte i kraft 1. mars 2009. Regelverket er forenklet og gjort mer fleksibelt i forhold til medisinskfaglig utvikling. Innføring av nytt diagnoseverktøy (IGRA- test) som supplement til dagens verktøy, vil redusere antall unødvendige henvisninger til spesialisthelsetjenesten over en periode på tre år. Det er anslått at innsparingseffekten av dette i 2009 vil tilsvare om lag 3 mill. kroner under basisbevilgingene og et mindre beløp under refusjoner for poliklinikk. Det foreslås å redusere basisbevilgingene til de regionale helseforetakene med til sammen 3 mill. kroner med følgende fordeling:

Post 72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF

- 1,6 mill. kroner

Post 73

Tilskudd til Helse Vest RHF

- 0,6 mill. kroner

Post 74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF

- 0,4 mill. kroner

Post 75

Tilskudd til Helse Nord RHF

- 0,4 mill. kroner

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er opptatt av å sikre de regionale helseforetakene tilstrekkelige midler, slik at pasienttilbudet blir styrket, fremfor den svekkelsen vi ser i dag, og er derfor skuffet over Regjeringens manglende handlekraft på dette området. Disse medlemmer har tatt inn over seg signalene som nå kommer om stadige kutt, nedskjæringer, økte ventetider og lengre ventelister. Disse medlemmer viser til at aktiviteten i 2009 har vært høyere enn hva statsbudsjettet la til grunn. Det vil derfor, slik disse medlemmer ser det, være nødvendig å tilføre økte finansielle rammer, slik at aktivitetsnivået ikke reduseres. Disse medlemmer vil derfor foreslå en total tilleggsbevilgning på 1 000 mill. kroner som fordeles på de regionale helseforetakene etter bevilgningsnøklene.

Som en oppfølging av Vest-Tank ulykken i Gulen i mai 2007 ble det iverksatt et tilbud om helseundersøkelse for befolkningen i kommunene Gulen og Masfjorden i 2008. Helse Vest RHF har gjennom Helse Bergen HF tatt et ansvar for å gjennomføre en slik oppfølgingsundersøkelse.

De planlagte undersøkelsene går imidlertid utover spesialisthelsetjenestens ansvarsområde, og en vil derfor gi en særskilt finansiering til deler av dette arbeidet.

Det foreslås at Helse Vest RHF gis et tilskudd på 2,5 mill. kroner som dekker deler av de kostnader som Helse Vest RHF har i tilknytning til helseundersøkelsen i Gulen og Masfjorden i 2008 og 2009. Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn satt opp med 2,5 mill. kroner.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre er opptatt av at adekvat og nødvendig testing knyttet til Borreliainfeksjoner blir utført. Disse medlemmer er kjent med at det økonomiske aspektet knyttet til dette, kan medføre en risiko for at dette ikke blir gjort i alle tilfeller. Det er, slik disse medlemmer ser det, behov for å kunne utføre et bredt spekter av tester i de tilfeller hvor dette er hensiktsmessig. Det vises til at flåttbitt er en vanlig hendelse, som i enkelte tilfeller kan føre til Borreliainfeksjon.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet ønsker å øremerke 1 mill. kroner til dette formål i Revidert nasjonalbudsjett for 2009.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 1 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 1 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

70

Tilskudd til helseforetakene, kan overføres, kan nyttes under postene 72, 73, 74 og 75, forhøyes med

1 000 000

fra kr 619 218 000 til kr 620 218 000"

Bevilgningen foreslås satt ned med 6,0 mill. kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at en rekke private- og ideelle rusinstitusjoner ikke har fått fornyet sine avtaler, eller redusert omfanget av avtalene, med Helse Sør-Øst. Disse medlemmer viser til at flere tusen står i kø for å få et, for mange, livsviktig behandlingstilbud. Disse medlemmer foreslår derfor at det øremerkes 100 mill. kroner til benyttelse av disse institusjonsplassene, slik at rusmisbrukere får den hjelpen de har behov for.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 631 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, forhøyes med

631 000 000

fra kr 39 118 080 000 til kr 39 749 080 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at studentene ved Universitetet i Agder og Høgskolene i Oslo og Akershus ikke får midler til psykisk helse for studenter. Dette medlem mener det også må bevilges midler på linje med andre studentsamskipnader til det psykiske helsetilbudet for studentene tilknyttet Samskipnaden i Agder og Oslo- og Akershushøgskolenes studentsamskipnad og foreslår en økning i bevilgningen med 1 mill. kroner til dette formålet.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 1,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 4,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

72

Tilskudd til Helse Sør-Øst RHF, kan overføres, nedsettes med

4 500 000

fra kr 39 118 080 000 til kr 39 113 580 000"

Bevilgningen foreslås satt ned med 2,1 mill. kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkeparti, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader under kap. 732 post 72.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 188 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 185,9 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, forhøyes med

185 900 000

fra kr 13 355 191 000 til kr 13 541 091 000"

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti har merket seg at studentene ved Universitetet i Stavanger ikke får midler til psykisk helse for studenter. Dette medlem mener det også må bevilges midler på linje med andre studentsamskipnader til det psykiske helsetilbudet for studentene tilknyttet Samskipnaden i Stavanger og foreslår en økning i bevilgningen med 0,5 mill. kroner til dette formålet.

Dette medlem foreslår å øke bevilgningen med 0,5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en reduksjon på 1,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

73

Tilskudd til Helse Vest RHF, kan overføres, nedsettes med

1 600 000

fra kr 13 355 191 000 til kr 13 353 591 000"

Bevilgningen foreslås satt ned med 1,5 mill. kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader under kap. 732 post 72.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 145 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 143,5 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

74

Tilskudd til Helse Midt-Norge RHF, kan overføres, forhøyes med

143 500 000

fra kr 10 187 940 000 til kr 10 331 440 000"

Bevilgningen foreslås satt ned med 1,4 mill. kroner som følge av nytt ISF regelverk knyttet til helsepersonellkrav og ny forskrift for tuberkulosekontroll, jf. omtale under kap. 732.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til merknader under kap. 732 post 72.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 130 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 128,6 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

75

Tilskudd til Helse Nord RHF, kan overføres, forhøyes med

128 600 000

fra kr 9 139 808 000 til kr 9 268 408 000"

I saldert budsjett 2008 var det lagt til rette for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2007 til 2008 med utgangspunkt i aktivitetstall for første tertial 2007. Aktivitetsdata pr. første tertial 2008 tilsa imidlertid en vekst i pasientbehandlingen i 2008 på 1,2 pst. utover saldert budsjett 2008, og dette tallgrunnlaget ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009. Aktivitetstall pr. andre tertial 2008 tilsa en aktivitetsvekst i 2008 på om lag 0,5 pst., eller 80 mill. kroner utover saldert budsjett 2008, jf. forslag om bevilgningsøkning i St.prp. nr. 13 (2008–2009). Foreløpige aktivitetstall for hele 2008 tilsier at utbetalinger for 2008 ble om lag som forutsatt i St.prp. nr. 1 (2007–2008), dvs. 1,5 pst. vekst fra 2007 til 2008.

Helse- og omsorgsdepartementet vil komme tilbake til endelig avregning for 2008, inkludert eventuelle justeringer som følge av behandling av enkeltsaker i avregningsutvalget, i omgrupperingsproposisjonen høsten 2009. Eventuelle mer- eller mindreutbetalinger i 2008 vil på vanlig måte bli motregnet mot a konto utbetalingene til de regionale helseforetakene for 2009.

Saldert budsjett 2009 legger til rette for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2008 til 2009 med utgangspunkt i aktivitetstall for første tertial 2008, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009).

Komiteen tek omtalen til orientering.

I saldert budsjett 2008 var det lagt til rette for en aktivitetsvekst på 1,5 pst. fra 2007 til 2008 basert på regnskapstall fra mai 2007. Regnskapstall fra juni 2008 tilsa en vekst i utbetalingene i 2008 på om lag 4 pst. eller 83 mill. kroner utover saldert budsjett 2008, og dette tallgrunnlaget ble lagt til grunn for saldert budsjett 2009. I forbindelse med Stortingets behandling av St.prp. nr. 13 (2008–2009) ble posten økt med 95 mill. kroner som følge av høyere aktivitet i 2008 enn anslått i saldert budsjett 2008. Endelige tall for hele året 2008 viser at aktiviteten og derav utbetalingene ble 44 mill. kroner høyere enn forutsatt etter Stortingets behandling av St.prp. nr. 13 (2008–2009).

Saldert budsjett 2009 legger til rette for en vekst på 1,5 pst. utover anslått nivå i 2008 basert på regnskapstall fra juni 2008, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009).

Komiteen tek omtalen til orientering.

Helse Midt-Norge RHF utarbeidet i 2008 en rapport som grunnlag for et prøveprosjekt med rehabiliteringstilbud ved Hysnes Helsefort, med sikte på tilbakeføring til arbeid. Byggearbeidene ved Hysnes Helsefort er forsinket. Drift vil ikke kunne startes opp før i september 2010. Helse- og omsorgsdepartementet har derfor bedt Helse Midt-Norge om å benytte deler av de midler som er satt av til drift ved Hysnes Helsefort i 2008 og 2009 til kjøp av tjenester fra private rehabiliteringsinstitusjoner i 2009 innenfor ordningen Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte.

Det ytes bidrag etter folketrygdloven § 5-22 til opphold ved Montebello-Senteret. Montebello-Senteret er utvidet med Montebello-Tunet. Deler av virksomheten vil være rettet mot å bidra til at sykmeldte, og personer som står i fare for å bli sykmeldt, kommer tilbake til arbeid. Det foreslås å overføre 9 mill. kroner til kap. 2790 post 70. Midlene forutsettes benyttet til aktivitet ved Montebello-Senteret som har som mål å få kreftsyke raskere tilbake til arbeid. Bevilgningen foreslås satt ned med 9 mill. kroner.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til den ledige kapasiteten som er tilgjengelig hos private avtalespesialister og private sykehus. Disse medlemmer mener det vil være svært hensiktsmessig å øke omfanget av bruken av disse, all den tid det ventelistene og ventetidene for behandling og rehabilitering er svært lange, og økende. Disse medlemmer viser i denne sammenheng til at det vil være samfunnsøkonomisk gunstig å få folk behandlet raskt og tilbake til jobb, fremfor at pasienter mottar ulike trygdeytelser i påvente på helse- og rehabiliteringshjelp. Dette vil også, slik disse medlemmer ser det, være svært viktig sett i lys av den enkeltes livskvalitet og verdighet.

Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 500 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 491 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

732

Regionale helseforetak

79

Helse- og rehabiliteringstjenester for sykemeldte, kan overføres, forhøyes med

491 000 000

fra kr 478 048 000 til kr 969 048 000"