Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

10.3 Kap. 605 Arbeids- og velferdsetaten

Innkreving av ytelser etter arbeidsmarkedsloven og folketrygdloven, kapitlene 4 og 11, ble overført til Arbeids- og velferdsetatens innkrevingssentral 1. april 2008. Det foreslås på denne bakgrunn en rammeoverføring på 3,8 mill. kroner fra Statens innkrevingssentral til Arbeids- og velferdsetaten. Statens innkrevingssentral betaler ikke pensjonspremie til Statens Pensjonskasse (SPK), noe Arbeids- og velferdsetaten gjør. Det foreslås derfor i tillegg en bevilgningsøkning på 225 000 kroner som skal dekke pensjonspremie knyttet til årsverksoverføringen. Dette beløpet tilsvarer økte inntekter til SPK på Fornyings- og administrasjonsdepartementets område.

Det foreslås en økning i tiltaksnivået på 1 000 tiltaksplasser på årsbasis, jf. omtale under kap. 634 Arbeidsmarkedstiltak, post 76 Tiltak for arbeidssøkere. Forslaget til tiltaksnivå gir et økt behov for personellressurser på til sammen 40 stillinger i Arbeids- og velferdsetaten, tilsvarende 11 mill. kroner i 2009.

Bevilgningen foreslås økt med 11 mill. kroner ifm. økning i nivået på arbeidsmarkedstiltak.

Ved behandling av statsbudsjettet for 2009 ble ansvaret for helserefusjonsområdet overført fra Arbeids- og velferdsdirektoratet til Helsedirektoratet. Det ble i den sammenheng trukket ut midler fra Arbeids- og velferdsetaten tilsvarende beregnet årlig pensjonspremie for de overførte ansatte.

På bakgrunn av ny sats for pensjonspremie i SPK fra 2009, er ikke det overførte beløpet tilstrekkelig for å dekke pensjonsutgiftene til de ansatte i helsetjenesteforvaltningen. Det bør derfor trekkes ut ytterligere 5,88 mill. kroner fra Arbeids- og velferdsetatens ramme.

Det foreslås på denne bakgrunn å overføre 5,88 mill. kroner fra kap. 605 post 1 til kap. 720 post 1.

Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 605 post 1 økt med 9,1 mill. kroner.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Kristeleg Folkeparti sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.

Eit anna fleirtal, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Kristeleg Folkepari, viser til tilstrøyminga av nye arbeidsledige og den auka innsatsen som blir sett inn for at Arbeids- og velferdsetaten skal utbetale ytingar til rett tid. Dette fleirtalet vil understreke at dette ikkje må føre til redusert oppfølging og tiltaksinnsats for personar som treng meir omfattande hjelp for å komme i arbeid eller få sosialfagleg oppfølging.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Situasjonen i Nav slik disse medlemmer ser det er i stadig forverring. Problemene øker i takt med problemene i arbeidsmarkedet, økningen i sykefraværet og antall personer på uføreytelser. Situasjonen er vanskelig for brukerne og for de ansatte og disse medlemmer viser til at den bl.a. har medført at enkelte ledere har sagt opp sine stillinger. Det er etter disse medlemmers mening nødvendig å vurdere endringer i organiseringen av Nav dersom man skal unngå ytterligere opptrapping av problemene når situasjonen i arbeidsmarkedet forverres.

Disse medlemmer viser til skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Kenneth Svendsen til arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen den 2. april 2009 og statsrådens svar den 15. april. I spørsmålet ble det pekt på Nav’s problemer med å gjennomføre sine kjerneoppgaver og stilt spørsmål om statsråden ville ta initiativ til Statens Innkrevingssentral (SI) fortsatt skulle står for oppgaven med innkreving av straffekrav noe statsråden, i sitt svar, stilte seg avvisende til. Disse medlemmer mener fortsatt det er nødvendig å redusere og forenkle Navs oppgaver dersom det skal la seg gjøre å gjennomføre velferdsreformen og oppbyggingen av Nav uten at brukerne rammes av for lange ventetider og utilstrekkelig assistanse. På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme forslag om at innkreving av straffekrav tilbakeføres til SI.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen sørge for at ansvaret for innkreving av straffekrav legges til Statens innkrevingssentral."

I Aftenposten den 12. mai d.å. beskrives situasjonen i Nav når det gjelder feil i forhold til innkreving av vederlag for opphold i institusjon. Ifølge Aftenposten må 10 000 saker beregnes på nytt bare i Oslo. Flytting av ansvaret for pensjoner til Nav i Harstad har medført økt byråkrati for kommunene, større arbeidsbyrde og fare for at feil oppstår. Slik disse medlemmer ser det er dette stikk i strid med intensjonene bak Nav reformen.

Disse medlemmer anser faren for sammenbrudd i enkelte av Navs funksjoner for å være til stede og mener dette må føre til en grundig gjennomgang og omlegging av organiseringen. Disse medlemmer mener fremdeles, på samme måte som i sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2008–2009), at en full innlemming av den kommunale sosialhjelpen i Nav ville føre til bedre arbeidsforhold, enklere saksbehandling og et bedre tilbud til brukerne og fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag om å gjøre den kommunale sosialhjelpen til et statlig ansvar under Nav."

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti mener at det er sterkt behov for å styrke innsatsen for å gi personer som trenger langvarige og sammensatte attføringstiltak et bedre oppfølgingstilbud. Dette medlem viser til at andelen innmeldte personer med nedsatt arbeidsevne som er i tiltak er redusert i 2009. Dette medlem viser til forslag om flere tiltaksplasser framsatt under kap. 634 post 76, og foreslår samtidig å styrke Nav-kontorenes administrative ressurser til å følge opp et høyere antall tiltaksplasser. Dette medlem foreslår derfor å øke bevilgningen med 11 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 20,145 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

605

Arbeids- og velferdsetaten

1

Driftsutgifter, forhøyes med

20 145 000

fra kr 9 030 974 000 til kr 9 051 119 000"

I forbindelse med stortingsproposisjonen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer våren 2008 ble det på bakgrunn av drøftinger mellom myndighetene og arbeidslivets parter vedtatt å etablere et forsøk med arbeidsrettet rehabilitering for en utvidet målgruppe i regi av Arbeids- og velferdsetaten. Forsøket har en budsjettramme på 10 mill. kroner årlig på kap. 605, post 21 Spesielle driftsutgifter. For 2009 ventes imidlertid oppstart først 2. halvår. Dette innebærer at det kun vil være et behov på 5,6 mill. kroner i 2009. Mindreforbruket på 4,4 mill. kroner foreslås omdisponert til andre formål for 2009, jf. omtalen under av informasjons- og utviklingstiltak og forsøksprosjektet TV-mangfold, jf. kap. 601 post 21.

I de samme drøftingene mellom myndighetene og arbeidslivets parter ble det vedtatt å overføre midler fra kap. 601 post 73 til kap. 605 post 21 knyttet til informasjons- og utviklingstiltak innenfor forsøket "Raskere tilbake". Det tok tid før aktivitetene ble igangsatt, noe som førte til at en del kostnader ikke påløp i 2008, men vil komme til utbetaling i 2009. Ettersom overført beløp fra 2008 til 2009 under kap. 605 post 21 ikke vil være tilstrekkelig til å dekke disse utgiftene, er det behov for å omdisponere 2 mill. kroner. I tillegg er det behov for å avsette 400 000 kroner til planlegging, gjennomføring og oppfølging av nettverkskonferanser og andre utviklingstiltak innenfor arbeidsrettet rehabilitering.

Totalt sett innebærer dette en omdisponering innenfor kap. 605 post 21 på 2,4 mill. kroner, fra forsøk innenfor arbeidsrettet rehabilitering til informasjons- og utviklingstiltak innenfor "Raskere tilbake".

Videre overføres 2 mill. kroner til kap. 601 post 21 Spesielle driftsutgifter knyttet til forsøksprosjektet TV-mangfold.

Bevilgningen på kap. 605 post 21 foreslås redusert med 2,0 mill. kroner.

Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.