10.2 Kap. 601 Utgreiingsverksemd, forsking m.m.
Bevilgningsbehovet i 2009 tilsier isolert sett at bevilgningen kan reduseres med 3,6 mill. kroner.
Samtidig foreslås det overført om lag 2 mill. kroner til posten til forsøksprosjektet TV-mangfold fra kap. 605 post 21 Spesielle driftsutgifter. Det vises til nærmere omtale under kap. 605 post 21.
Det foreslås videre overført 4 mill. kroner fra kap. 601 post 21 til kap. 601, post 50 Norges forskningsråd til seniorforskning innenfor Norges forskningsråds program for forskning om årsaker til sykefravær, uførhet og utstøting. Det vises til nærmere omtale under kap. 601 post 50.
Samlet sett foreslås bevilgningen på kap. 601 post 21 redusert med 5,6 mill. kroner.
Komiteen sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
I forbindelse med fordelingen av IA-midlene som opprinnelig var ført på kap. 601 post 73 Tilskudd til helse- og rehabiliteringstjenester for sykmeldte, ble det bl.a. bevilget 5 mill. kroner på kap. 601 post 21, jf. St.prp. nr. 1 (2008–2009). Arbeidslivets parter ble høsten 2008 enige om at det fra 2009 årlig skulle benyttes 4 mill. kroner av dette beløpet til seniorforskning innenfor Norges forskningsråds program for forskning om årsaker til sykefravær, uførhet og utstøting.
Bevilgningen på kap. 601 post 50 foreslås økt med 4 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre viser til den tverrpolitiske enighet om at seniorenes stilling i arbeidsmarkedet skal styrkes og til pensjonsreformen som legger opp til senere pensjonering og lengre yrkesaktiv innsats for å oppnå et pensjonsnivå tilsvarende dagens. Disse medlemmer anser det som viktig å styrke kunnskapen om virkninger, konsekvenser og behov for tiltak for å møte fremtidige situasjoner og øke kunnskapen om eldre arbeidstakeres fysiske, psykiske og sosiale påvirkninger av å stå lengre i arbeidssituasjonen. De positive konsekvensene for seniorer av å ha mulighet til å bidra med sin arbeidskraft, stor eller liten, bør også etter disse medlemmers mening vurderes nærmere.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til Stortingets henstillingsvedtak nr. 142 vedrørende Startlån i forbindelse med behandlingen av Dokument nr. 8:141 (2007–2008) og Regjeringens svar i St.prp. nr. 67 (2008–2009) under dette kapitlet der det vises til at det er avgjørende for en god boligpolitisk måloppnåelse at en og samme enhet står for tildelingen av boligvirkemidlene og flg. "Regjeringen vil på denne bakgrunn ikke gå inn for at det åpnes for at private aktører kan saksbehandle og tildele startlån".Disse medlemmer vil igjen henlede oppmerksomheten på uttalelsen fra statsråd Magnhild Meltveit Kleppa etter hennes møte med ulike aktører i boligsektoren den 25. november 2008 der hun påpekte at "startlån er en godt bevart hemmelighet".
Dersom det fortsatt skal være kommunene som skal styre tildelingen av Startlån mener dissemedlemmer det må være av betydning at statsrådens uttalelse tas til følge og at kommunene får instruks om å bidra til at ordningen blir kjent for aktuelle søkere og at bistanden til søkeprosessen blir effektiv og nyttig.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 5 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 9 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
601 | Utredningsvirksomhet, forskning m.m. | ||
50 | Norges forskningsråd, forhøyes med | 9 000 000 | |
fra kr 105 479 000 til kr 114 479 000" |