10.1 Kap. 600 Arbeids- og inkluderingsdepartementet
I forbindelse med lønnsjusteringen for 2009 av kap. 600 post 1 ble kompensasjonen ved en feil satt 4,3 mill. kroner for lavt.
Bevilgningen foreslås på denne bakgrunn økt med 4,3 mill. kroner.
De administrative oppgavene for Arbeids- og inkluderingsdepartementet er økende. Dette gjør seg særlig gjeldende knyttet til økte asylankomster, store integreringsutfordringer, oppfølging av Arbeids- og velferdsetaten og situasjonen på arbeidsmarkedet. I tillegg vil det i 2009 påløpe høyere kostnader til utvalg enn tidligere forutsatt. Kostnadene relaterer seg både til økte lønns- og driftskostnader og utredningsmidler.
Bevilgningen foreslås økt med 3,6 mill. kroner til ovennevnte formål.
Samlet foreslås bevilgningen på kap. 600 post 1 økt med 7,9 mill. kroner.
Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemene frå Framstegspartiet og Høgre, sluttar seg til forslaget frå Regjeringa.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til sine merknader i Budsjett-innst. S. nr. 15 (2008–2009) der det fremmes forslag om en redusert bevilgning med 15 mill. kroner basert på fokus på effektiv drift. Med bakgrunn i den situasjonen som nå er oppstått, og de store og økende problemer Nav har med gjennomføringen av reformen og situasjonen på arbeidsmarkedet med de følger dette får for både sykemeldte, arbeidsledige og den kommunale sosialhjelpen, vil disse medlemmer foreslå en økning av kap. 600 post 1 med 10 mill. kroner i tillegg til Regjeringens forslag.
Disse medlemmer forventer at det settes inn en styrket innsats overfor Arbeids- og velferdsdirektoratet som fører til at organisering av Nav og effektivitet overfor brukerne etableres og at ventetider og saksbehandlingstider reduseres til et akseptabelt nivå. Arbeids- og inkluderingsdepartementet har det overordnede ansvaret for at velferdssystemet fungerer etter intensjonene og skal vi unngå noe som, etter hvert, gir signaler om fare for total kollaps i Nav må det settes inn omfattende tiltak omgående.
Disse medlemmer foreslår å øke bevilgningen med 10 mill. kroner i forhold til Regjeringens forslag, tilsvarende en økning på 17,9 mill. kroner i forhold til tidligere vedtatt budsjett.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
600 | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 17 892 000 | |
fra kr 222 113 000 til kr 240 005 000" |
Komiteens medlemmer fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at mange mennesker i dag ikke opplever å få tilstrekkelig og tidsmessig riktig behandling fra Nav. Eksemplene på mennesker som venter i mange måneder på å få sine søknader behandlet er mange. I en sånn situasjon er det viktig å sørge for at den enkeltes rettssikkerhet blir bedre ivaretatt, noe som vil styrkes gjennom å etablere et eget Nav-ombud. Disse medlemmer viser til behandlingen av St.prp. nr. 51 (2008–2009) Redegjørelse om situasjonen i arbeids- og velferdsforvaltningen, jf. Innst. S. nr. 190 (2008–2009), hvor det står følgende:
"Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Høyre og Kristelig Folkeparti mener utgangspunktet i denne ekstraordinære og alvorlige situasjonen er at det er nødvendig å etablere ordninger som bedre ivaretar brukernes interesser og rettssikkerhet. Disse medlemmer mener at dagens rammeverk for ivaretakelse av brukernes interesser og rettssikkerhet (Navs eget rammeverk for klage- og ankebehandling samt Trygderetten) ikke ivaretar behovet på en god nok måte. Disse medlemmer vil derfor be Regjeringen utrede en ordning med et eget Nav-ombud som en midlertidig ordning til reformprosessen er avsluttet og den nye Nav-organisasjonen har "gått seg til". En slik utredning bør vurdere organisatorisk plassering av et slikt ombud, men disse medlemmer vil allerede nå peke på at en mulig løsning vil kunne være å plassere et slikt ombud som en integrert del av Sivilombudsmannens apparat."
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen opprette et eget Nav-ombud, for å ivareta rettssikkerheten til brukere av velferdstjenester. Regjeringen bes vurdere hvordan ombudet raskt kan tre i kraft, samt hvordan fremtidig ivaretagelse av ombudets funksjon best kan organiseres."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre til at det i Høyres alternative opplegg i Revidert nasjonalbudsjett er avsatt 5 mill. kroner til å opprette et Nav-ombud, og fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2009 gjøres følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
600 | Arbeids- og inkluderingsdepartementet | ||
1 | Driftsutgifter, forhøyes med | 12 892 000 | |
fra kr 222 113 000 til kr 235 005 000" |