Vedlegg 5
Det vises til tidligere korrespondanse i saken.
Forskrift om offentlige anskaffelser § 20-12 omhandler avvisning på grunn av forhold ved en leveranse. I Fornyings- og administrasjonsdepartementets veileder til reglene om offentlige anskaffelser fremgår det at det er opp til oppdragsgivers skjønn å avgjøre om en leverandør skal avvises. Det fremgår blant annet følgende:
"Dersom leverandøren har gjort seg skyldig i alvorlige forsømmelser mot faglige og etiske krav, kan leverandøren avvises, jf. §§ 11-10 annet ledd bokstav d, og 20-12 annet ledd bokstav d. Dette gjelder også der leverandørens underleverandører har gjort seg skyldig i dette.
Det er ikke krav om at det må foreligge rettskraftig dom, men det må foreligge objektive bevis for slike brudd. Det er ikke tilstrekkelig at oppdragsgiver har mistanke om slike forhold.
Brudd på en profesjons etiske retningslinjer og straffebestemmelser vil omfattes. Forsømmelsen må være av vesentlig betydning ("alvorlige brudd") og være relevant for den konkrete anskaffelsen, jf. forholdsmessighetsprinsippet i kapittel 5.1.2.
Ved avvisning på grunn av brudd mot etiske standarder skal det foretas en proporsjonalitetsvurdering hvor en blant annet tar hensyn til hvor alvorlig forseelsen er, tiltak leverandøren har gjort for å unngå nye forseelser, om det er en engangsforseelse eller gjentatte brudd og hvor lenge det er siden bruddet skjedde."
Komiteen ber om å få opplyst hvilke "objektive bevis" som foreligger i den aktuelle saken, jf. kravet nevnt i veilederen fra Fornyings- og administrasjonsdepartementet. Komiteen viser videre til veilederens omtale av at det skal foretas en proporsjonalitetsvurdering og ber om å få tilsendt den proporsjonalitetsvurderingen som er foretatt i saken.
Komiteen vil også anmode om å få frigitt og oversendt de delene av Dalseide II-rapporten som omhandler Uniteam.
Det opplyses at Harald Engh og Tommy Engh, 23. mars 2009 på forespørsel har bekreftet at den del av Dalseide II som angår Uniteam International kan frigis, selv om de ikke er kjent med innholdet.