Vedlegg 3
Det vises til nærings- og handelsministerens brev til kontroll- og konstitusjonskomiteen av 27. april d.å. Komiteen ber med dette om svar på følgende:
Av brevet går det frem at det den 13. mars 2009 ble holdt et møte mellom eierne i Aker Holding AS. Dette er et sentralt møte i Aker-saken, og departementets møtereferat er ikke blitt frigitt før statsråden ga det som vedlegg til svarbrevet til komiteen 27. april d.å. Det er kommet frem i ettertid at de statlige representantene som deltok på møtet den 13. mars ikke ville bli inngående informert om den forestående Aker-handelen, med begrunnelse at de ikke ville komme i en innside-posisjon.
Også i forbindelse med Akers Revisjonsutvalgs redegjørelse om møtet 13. mars 2009, er det kommet frem at representantene fra Nærings- og handelsdepartementet ga uttrykk for at de ikke ville motta konfidensiell informasjon om transaksjonene.
Hvorfor ville ikke staten ha informasjon i dette tilfellet?
Fra statsrådens brev av 27. april d.å. kommer det frem følgende om styremedlem Berit Kjølls kontakt med departementet:
"Den 1. april 2009 tok styremedlem Berit Kjøll kontakt med Nærings- og handelsdepartementet på telefon, på grunnlag av orienteringen som var blitt gitt til styret i Aker Holding AS om ettermiddagen den 30. mars. I samtalen opplyste hun at Aker Solutions neste dag ville kunngjøre opplysninger om fem transaksjoner. Hun opplyste videre om hvilke selskaper det gjaldt, hvilke eierposisjoner Aker Solutions ASA var tenkt å skulle ta og hvem som var selgere av aksjene. Det ble ikke gitt annen informasjon om transaksjonene."
Hvilken dialog har det vært mellom statens representant og Nærings- og handelsdepartementet på forhånd om hennes rolle i styret, om hva slags saker departementet skal informeres om og om hvilke fullmakter hun har på vegne av eieren?
Komiteen ber i tillegg om å få opplyst hva som er den vanlige prosedyren for kommunikasjon mellom Nærings- og handelsdepartementet og selskaper der staten er deleier med en vesentlig aksjepost i forbindelse med spørsmål som vesentlige oppkjøp, fusjoner og/eller egenkapitalutvidelser. Skjer informasjonen mot departementet vesentlig gjennom den/de styremedlemmer staten har nominert, eventuelt oppnevnt, eller skjer informasjonen gjennom styreleder og/eller selskapets ledelse?