Vedlegg 4
Det vises til brev fra kontroll- og konstitusjonskomiteen datert 5. mai 2009.
Det bes om svar på spørsmålet:
Nærings- og handelsdepartementet har ikke avvist å få informasjon. Jeg viser i denne sammenheng til beskrivelsen av møtet mellom eierne i Aker Holding AS den 13. mars 2009 i mitt brev datert 27. april 2009 til kontroll- og konstitusjonskomiteen. Det fremgår her at:
"På møtet den 13. mars ble det ikke informert om de fire andre aksjetransaksjonene eller obligasjonslånet på 2 mrd. kroner som ble omtalt i Aker Solutions ASAs børsmelding 2. april. Departementet mottok heller ingen tilbud om innsideinformasjon, og avviste derved heller ikke å motta innsideinformasjon."
I dette brevet fremgår det også at departementet i et møte den 30. mars 2009 hvor Aker Holdings styreleder og daglige leder m.fl. deltok:
"…formidlet at departementet normalt ikke mottar innsideinformasjon løpende, men at det forventes at selskapet informerer departementet når det forekommer saker som er relevante for eierne.
Det ble også:
"…...presisert at Nærings- og handelsdepartementet er vant til å håndtere innsideinformasjon og føre innsidelister, slik at behovet for konfidensialitet og korrekt håndtering ikke er noe hinder for å informere departementet. Departementet understreket til slutt at det er selskapet som skal informere eierne, og at selskapet selv må vurdere når eierens behov for informasjon oppstår."
Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber videre om svar på spørsmålet:
Hvilken dialog har det vært mellom statens representant og Nærings- og handelsdepartementet på forhånd om hennes rolle i styret, om hva slags saker departementet skal informeres om og om hvilke fullmakter hun har på vegne av eieren?
Nærings- og handelsdepartementet har i henhold til vedtektene rett til å velge et styremedlem til Aker Holding AS. Departementet formidlet til dette styremedlemmet forhold som etter departementets vurdering ville kunne være sentrale i håndteringen av styrevervet. Departementet har således ved ulike anledninger orientert om statens forståelse av en del sentrale forhold knyttet til kjøpet og styrets rolle i holdingselskapet. Departementet har også redegjort for potensielle problemstillinger ved eierskapet i Aker Holding, herunder transaksjoner mellom nærstående og hvordan eventuelle strategiske diskusjoner rundt Aker Solutions kunne tenkes gjennomført. Styremedlem Berit Kjøll understreket blant annet at hun la vekt på å ta opp i Aker Holdings styre problemstillinger knyttet til transaksjoner mellom nærstående.
Styremedlemmer nominert eller direkte valgt av Nærings- og handelsdepartementet har generelt ingen særskilte fullmakter til å forplikte staten i eierspørsmål. Dette gjelder også i denne saken.
Komiteen ønsker avslutningsvis:
Å få opplyst den vanlige prosedyren for kommunikasjon mellom Nærings- og handelsdepartementet og selskaper der staten er deleier med en vesentlig aksjepost i forbindelse med spørsmål som vesentlige oppkjøp, fusjoner og/eller egenkapitalutvidelser.
Departementet håndterer løpende et stort antall saker av den karakter komiteen omtaler, som en del av den ordinære virksomheten. Vanlig praksis er at selskapet, enten ved styrets leder eller ved selskapets daglige ledelse, tar kontakt direkte med eier og ber om en avklaring av hvordan departementet som aksjeeier vil stille seg til disposisjoner som selskapet har til vurdering og der det ønskes eller anses som hensiktsmessig med forankring hos større eiere før saker eventuelt bringes frem for eierne til beslutning. I noen tilfeller vil selskapene også ønske å forankre strategiske forhold som ikke nødvendigvis forelegges eierne til beslutning.
En betydelig andel av disse tilfellene blir ikke offentlig kjent, ettersom planene ikke realiseres. Av slike saker som har blitt kjent i løpet av den senere tid, kan for eksempel nevnes emisjonen i SAS, den varslede emisjonen i Telenor i forbindelse med selskapets investering i India og deltakelse i emisjon i Eksportfinans.
Et eksempel fra et av selskapene der det eksisterer en aksjeeieravtale og der staten nominerer styremedlemmer, er Nammos kjøp av Talley Defense som ble gjennomført i begynnelsen av 2007. I disse eksemplene var det styreleder og/eller selskapets ledelse som la saken fram for departementet, slik det altså er vanlig.