3.1 Sammendrag
I kapittel 3 i meldingen blir det gitt en oversikt over hovedtrekkene i Samferdselsdepartementets forskningspolitikk.
Regjeringen vil bidra til å utvikle et best mulig kunnskapsgrunnlag for utvikling av transportsektoren og transportpolitikken. Kunnskapsgrunnlaget omfatter forskning og utvikling både i regi av Samferdselsdepartementet, Fiskeri- og kystdepartementet, transportetatene, Avinor og andre. Forskning gir oss kunnskap om positive og negative virkninger av transport for næringsliv og regional utvikling, generelle samfunnsmessige virkninger, ulykker, helse, natur og kulturmiljø. Relevant statistikk er et grunnlag for både FoU, politikkutvikling og offentlig og privat planlegging.
Fagdepartementene har et sektoransvar for forskning på sitt område, og har dermed et overordnet ansvar for at det finnes kompetansemiljøer og at det foregår en langsiktig kunnskapsutvikling i transportsektoren.
En grunnleggende del av kunnskapsgrunnlaget, og en forutsetning for mye annen FoU-virksomhet er relevant statistikk av god kvalitet.
De viktigste forskningsprogrammene for transportforskning er: Framtidens rene energisystemer (RENERGI), næringslivets transporter og ITS (SMARTRANS), risiko og sikkerhet i transportsektoren (RISIT), program for overordnet transportforskning (POT) og videre Maroff-programmet som går i regi av Norges forskningsråd og skal bidra til innovasjon og verdiskapning i de maritime næringene.
Departementet vil revidere forskningsstrategien i løpet av 2009. Samferdselsdepartementet vil i dette arbeidet legge opp til en bred prosess som involverer forskningsmiljøene, næringslivet og myndigheter.
Noen sentrale tema som peker seg allerede ut: Klimaendringene og miljøproblemer, sikkerhet i transportsektoren, næringslivets transportbehov og sammenhengende og tilgjengelig transporttilbud.