Brev fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til Stortingets presidentskap, datert 4. mai 2009
- St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan
2010-2019 - rettingar til meldinga
- Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og
kystdepartementet, 28. april 2009
- Feil i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan
2010-2019
- Side 15, høyre spalte, siste avsnitt:
- Side 16, Tabell 1.2 under korridor 7, Statlige midler 2010-2013, Sum:
- Side 46, Tabell 4.3, kolonneoverskrift:
- Side 70, 6.2.2 Fylkesvegferjer, 1. setning:
- Side 79, 6.3.2.8 Post 72 Kjøp av riksvegferjetjenester, 3. setning:
- Side 142, tabell 9.3, nederst:
- Side 157, høyre spalte, Statlige prioriteringer i planperioden, 2. setning:
- Side 178, 10.1.3.3 Lufthavner utenfor Avinor, nest siste avsnitt, 2. setning:
- Side 198, Tabell 10.3
- Side 211, høyre spalte, 4. strekpunkt:
- Side 215, tabell 10.8:
- Side 222, Prosjektet E18 Gulli-Langåker og Bommestad-Sky- Langangen:
- Side 259 og side 266:
- Side 311, Kapittel 13.1, 2. setning:
- Side 124-125, 8.3.7 Maritim infrastruktur og fiskerihavner
- Side 233-234, 10.4.5.3 Infrastruktur for sjøtransport
- Sidene 226-227 og 266, Kapittel 10, Prosjekter som fullføres etter 2019
- Feil i St.meld. nr. 16 (2008-2009) Nasjonal transportplan
2010-2019
- Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og
kystdepartementet, 28. april 2009
Eg syner til St.meld. nr. 16 (2008-2009) som vart lagt fram 13. mars 2009.
Diverre har vi funne nokre mindre feil i namnde melding, ei oversikt med rettingar er lagt ved.
Under er en oversikt over feil som Samferdselsdepartementet og Fiskeri- og kystdepartementet er kjent med:
"Innsatsen i banesektoren vil m.a. gi;
45 km nye kryssningsspor tilrettelagt spesielt for godstog."
"Innsatsen i banesektoren vil m.a. gi;
45 nye kryssningsspor tilrettelagt spesielt for godstog."
"2 605"
"2 610"
"2006
Mill. tonnkm"
"2006
Mill. km"
"Forvaltningsreformen innebærer at fylkene vil ha ansvar for 78 av totalt 95 ferjesamband."
"Forvaltningsreformen innebærer at ansvaret for 78 av totalt 95 riksvegferjesamband overføres til fylkene."
"Forvaltningsreformen innebærer at Staten vil ha ansvar for 17 av totalt 95 ferjesamband."
"Forvaltningsreformen innebærer at Staten vil ha ansvar for 17 mot tidligere 95 ferjesamband."
"Kilde: Transportøkonomisk institutt, rapport 995/2008"
"Kilde: Transportøkonomisk institutt, rapport 955/2008"
"… , hvorav om lag 2,1 mrd. kr i den første fireårsperiode."
"… , hvorav om lag 1,6 mrd. kr i den første fireårsperiode."
"Lufthavnenes ruter er forholdsvis lite benyttet sammenliknet med rutene på de regionale lufthavnene til Avinor, der hver innbygger reiser 310 ganger i året."
"Lufthavnenes ruter er forholdsvis lite benyttet sammenliknet med rutene på de regionale lufthavnene til Avinor, der hver innbygger reiser 3-10 ganger i året."
Under korridor 5, E16 Øye-Borlaug er "Statlige midler 2010-2019" oppgitt som 1 060 mill. kr.
1 680 mill. kr
"- Til sammen 750 km riksveg er utbedret med midtrekkverk og andre mindre trafikksikkerhetsutbedringer."
"- Til sammen 750 km riksveg er utbedret med midtrekkverk eller bredt midtfelt"
"Samfunnsøkonomisk nettonytte | 2 935 mill. kr" |
"Samfunnsøkonomisk nettonytte | -2 935 mill. kr" |
"E18 mellom Tønsberg og Larvik har en årsdøgntrafikk på 21 00023 000 kjøretøy."
"E18 mellom Tønsberg og Larvik har en årsdøgntrafikk på 21 000-23 000 kjøretøy."
I tabelloversikten under 10.4.8.5 er strekningen Bodø-Tromsø ført opp, altså under korridor 7. Det korrekte er at denne strekningen skulle vært i tabelloversikt på side 266 (korridor 8). I oversikten over de største lufthavnene i korridor 8 (10.4.9.5, side 266) mangler "Lakselv lufthavn, Banak"
"… , i tråd med regjeringens visjon om et universelt utformet samfunn i 2005."
"… , i tråd med regjeringens visjon om et universelt utformet samfunn i 2025."
Ved en inkurie ble ikke fiskerihavnetiltaket i Honningsvåg (molo) i andre del av planperioden beskrevet nærmere i stortingsmeldingen. Tiltaket er imidlertid med på listen over tiltak på side 124. Omtalene som falt ut er følgende:
Tiltaket går ut på å forlenge den eksisterende Klubbskjærmoloen. Sammen med mudring i indre havn som foreslått i regjerningens tiltakspakke, vil det gi bedre tilrettelegging for den omfattende trafikken i indre Honningsvåg havn. Ved forlenging av moloen og større dybde kan en tilby flere og gode liggeplasser for fremmedflåten.
Ved en inkurie ble ikke farledstiltaket i innseilingen til Ålesund i andre del av planperioden omtalt nærmere i meldingen. Tiltaket er imidlertid merket av på kartet på side 209. Omtalen som er falt ut er følgende:
I innseilingen til Ålesund er det planlagt flere tiltak. Utdypingen i Aspevågen, med en viktig fiskerihavn, vil ha betydning for sikkerheten til større fiskebåter. Utenfor ny containerhavn på Flatholmen vil det også foretas utdyping.
Det gjøres oppmerksom på at farledstiltakene Grenland, Stavanger/Risavika og Raftsundet som startes opp i andre del av planperioden fullføres etter 2019. Dette går ikke frem av meldingsteksten. Etter planen vil Grenland få en oppstartsbevilgning på 65 av totalt 121 mill. kr, Stavanger/Risavika 11 av totalt 33 mill. kr og Raftsundet 125 av totalt 170 mill. kr i siste del av planperioden.