Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

3. Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:

Forslag 1

Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en helhetlig sak om alle typer lærerutdanninger.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:

Forslag 2

Stortinget ber Regjeringen om å stadfeste at en femårig mastergradsgivende lærerutdanning skal tre i kraft høsten 2014, og at tiden frem til da skal benyttes til å heve kompetansen ved lærerutdanningsinstitusjonene og for øvrig fase inn den femårige utdanningen.

Forslag 3

Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk historie- og RLE-fag på 20 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn.

Forslag 4

Stortinget ber Regjeringen slå fast at nye kompetansekrav for å undervise i skolen også skal omfatte lærere som allerede er tilsatt.

Forslag 5

Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en opptrappingsplan for hvordan kompetansen for lærere som allerede er i skolen, skal økes ved hjelp av systematisk videreutdanning for å møte økte krav til undervisningskompetanse.

Forslag 6

Stortinget ber Regjeringen heve opptakskravene til norsk og matematikk i grunnskolelærerutdanningen.

Forslag 7

Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at veiledning av nyutdannede lærere blir en rett og en plikt både for lærere og skoleeiere.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:

Forslag 8

Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med sertifisering av lærere. Ordningen skal være knyttet til gjennomføring av etter- og videreutdanning. Bare sertifiserte lærere kan få fast ansettelse i skolen.

Forslag 9

Stortinget ber Regjeringen vurdere et system for sertifisering av institusjoner som gir grunnskolelærerutdanning, der prekvalifisering av institusjonene er et viktig element.

Forslag fra Fremskrittspartiet:

Forslag 10

Stortinget ber Regjeringen innføre et femte år i grunnskolelærerutdanningen innen 2014. Faget pedagogikk og elevkunnskap utvides med 20 studiepoeng og skal inneholde: Praksisrettet pedagogikk, klasseledelse, elevhåndtering, skole/hjem-samarbeid, samarbeid med andre yrkesgrupper i skolen og utvidet praksis. Et nytt fag opprettes med 10 studiepoeng for pedagogisk praksisretting av fag. Masteroppgave innføres med 30 studiepoeng.

Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:

Forslag 11

Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk norskfag på 30 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen for 5.–10. trinn.

Forslag fra Høyre og Venstre:

Forslag 12

Stortinget ber Regjeringen innføre krav om skolelederutdanning for å arbeide som rektor.

Forslag 13

Stortinget ber Regjeringen foreta en nasjonal samordning av innholdet i de ulike skolelederutdanningene.

Forslag fra Høyre:

Forslag 14

Stortinget ber Regjeringen innføre et femte år i grunnskolelærerutdanningen. Dette året skal være et obligatorisk praksisår med lønn, og året skal avsluttes med en praksisoppgave. Praksisåret gir 60 studiepoeng, og må bestås for å bestå grunnskolelærerutdanningen.

Forslag fra Kristelig Folkeparti:

Forslag 15

Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk RLE-fag både for grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn og for 5.–10. trinn.

Forslag 16

Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

Forslag 17

Stortinget ber Regjeringen å vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.

Forslag fra Venstre:

Forslag 18

Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette for innføring av en ordning med sertifisering av lærere. I forbindelse med dette bør ulike modeller for sertifisering av lærere utredes nærmere, og arbeidet må skje i nært samarbeid med berørte parter i skolen.