3. Forslag fra mindretall
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen om å komme tilbake til Stortinget med en helhetlig sak om alle typer lærerutdanninger.
Forslag fra Fremskrittspartiet, Høyre og Venstre:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å stadfeste at en femårig mastergradsgivende lærerutdanning skal tre i kraft høsten 2014, og at tiden frem til da skal benyttes til å heve kompetansen ved lærerutdanningsinstitusjonene og for øvrig fase inn den femårige utdanningen.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk historie- og RLE-fag på 20 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn.
Forslag 4
Stortinget ber Regjeringen slå fast at nye kompetansekrav for å undervise i skolen også skal omfatte lærere som allerede er tilsatt.
Forslag 5
Stortinget ber Regjeringen om å utarbeide en opptrappingsplan for hvordan kompetansen for lærere som allerede er i skolen, skal økes ved hjelp av systematisk videreutdanning for å møte økte krav til undervisningskompetanse.
Forslag 6
Stortinget ber Regjeringen heve opptakskravene til norsk og matematikk i grunnskolelærerutdanningen.
Forslag 7
Stortinget ber Regjeringen legge til rette for at veiledning av nyutdannede lærere blir en rett og en plikt både for lærere og skoleeiere.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Forslag 8
Stortinget ber Regjeringen innføre en ordning med sertifisering av lærere. Ordningen skal være knyttet til gjennomføring av etter- og videreutdanning. Bare sertifiserte lærere kan få fast ansettelse i skolen.
Forslag 9
Stortinget ber Regjeringen vurdere et system for sertifisering av institusjoner som gir grunnskolelærerutdanning, der prekvalifisering av institusjonene er et viktig element.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 10
Stortinget ber Regjeringen innføre et femte år i grunnskolelærerutdanningen innen 2014. Faget pedagogikk og elevkunnskap utvides med 20 studiepoeng og skal inneholde: Praksisrettet pedagogikk, klasseledelse, elevhåndtering, skole/hjem-samarbeid, samarbeid med andre yrkesgrupper i skolen og utvidet praksis. Et nytt fag opprettes med 10 studiepoeng for pedagogisk praksisretting av fag. Masteroppgave innføres med 30 studiepoeng.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 11
Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk norskfag på 30 studiepoeng i grunnskolelærerutdanningen for 5.–10. trinn.
Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 12
Stortinget ber Regjeringen innføre krav om skolelederutdanning for å arbeide som rektor.
Forslag 13
Stortinget ber Regjeringen foreta en nasjonal samordning av innholdet i de ulike skolelederutdanningene.
Forslag fra Høyre:
Forslag 14
Stortinget ber Regjeringen innføre et femte år i grunnskolelærerutdanningen. Dette året skal være et obligatorisk praksisår med lønn, og året skal avsluttes med en praksisoppgave. Praksisåret gir 60 studiepoeng, og må bestås for å bestå grunnskolelærerutdanningen.
Forslag fra Kristelig Folkeparti:
Forslag 15
Stortinget ber Regjeringen innføre et obligatorisk RLE-fag både for grunnskolelærerutdanningen 1.–7. trinn og for 5.–10. trinn.
Forslag 16
Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget med et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
Forslag 17
Stortinget ber Regjeringen å vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
Forslag fra Venstre:
Forslag 18
Stortinget ber Regjeringen om å legge til rette for innføring av en ordning med sertifisering av lærere. I forbindelse med dette bør ulike modeller for sertifisering av lærere utredes nærmere, og arbeidet må skje i nært samarbeid med berørte parter i skolen.