Vedlegg 3
Det vises til brev fra komiteen datert 04.02.2009 med spørsmål i tilknytning til ovennevnte proposisjon. Jeg kan gi følgende svar:
Den problemstilling som er reist, er knyttet til finansiering av ønskelige sikkerhetsmessige tiltak ved å gjennomføre et fysisk skille mellom Jernbaneverkets og BaneTeles installasjoner i bredbåndnettet. Disse sikkerhetsmessige vurderingene er i seg selv uavhengige av om staten selger sine aksjer eller ikke. Forholdet rokker således, etter min vurdering, ikke ved det industrielle grunnlaget for eller ved verdien for staten av å gjennomføre det foreslåtte salget slik det er redegjort for i regjeringens framlegg.
Håndteringen av denne problemstillingen kan imidlertid medføre at dette blir et budsjettspørsmål på et senere tidspunkt. Det vil bli lagt fram for Stortinget på vanlig måte.
Regjeringen arbeider med sikte på en snarlig løsning av dette forholdet, slik at Jernbaneverket kan godkjenne en eventuell overdragelse av statens aksjer. Målsettingen er at et salg skal kunne gjennomføres raskt dersom Stortinget gir sin tilslutning til det forslaget som er lagt fram i St.prp. nr. 35.
Eventuelle reforhandlinger vil mest sannsynlig dreie seg om avtaleverket mellom Jernbaneverket og BaneTele, men det kan også tenkes at bestemmelser i aksjeeieravtalen mellom staten og Bredbåndsalliansen vil bli tatt opp. Det rettslige grunnlaget for å kreve slike reforhandlinger er ikke opplagt. Slike reforhandlinger vil imidlertid ta tid, og vil ha negativ betydning for de nødvendige industrielle omstillingene som BaneTele er inne i, og for økonomien i selskapet.
Jernbaneverkets har begrunnet at samtykke ikke kan gis med å vise til forhold av sikkerhetsmessig karakter. Jernbaneverkets vurdering er at samlokalisering av Jernbaneteknisk utstyr og kommersielt utstyr utgjør en sikkerhetsrisiko. De ønsker å avklare dette spørsmålet i forbindelse med at staten eventuelt avhender sine aksjer i BaneTele og således ikke lenger har eiermessig kontroll i selskapet.
Jernbanetilsynet har i et brev til Samferdselsdepartementet datert 8. januar i år understøttet dette synet med henvisning til sentrale signalsystemer (GSM-R og ERTMS) som JBV benytter. Det innebærer etter deres vurdering at BaneTele må ut av JBVs tekniske rom før GSM-R systemet tas i bruk som informasjonsbærer av signalinformasjon i ERTMS-systemet, uavhengig av eierskapet i BaneTele.
JBV har anslått at etableringen av et klart fysisk skille mellom JBVs og BaneTeles tekniske installasjoner vil kunne koste 50-60 millioner kroner. Disse beregningene vil bli kvalitetssikret gjennom utarbeidelse av en konkret gjennomføringsplan.
Det vises til svar under spørsmål 3.
Det er to bestemmelser i avtaleverket mellom BaneTele og Jernbaneverket som gir Jernbaneverket et formelt grunnlag til å nekte godkjenning. Det gjelder bestemmelser i hhv. Infrastrukturavtalen og Lokalleieavtalen mellom partene. Bestemmelsen i Infrastrukturavtalen krever at det foreligger saklige grunner. Et slikt krav er imidlertid ikke inntatt i Lokalleieavtalen.
Jeg viser her til svar under spørsmålene 1, 2 og 4.